۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۷۵۸۷۴۸
حجت‌الاسلام ليالی در گفت‌وگو با رسا:

رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در امتداد رهبری امام خمینی است

رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در امتداد رهبری امام خمینی است
استاد حوزه و دانشگاه رهبری مقام معظم رهبری را در امتداد رهبری امام خمینی (ره) توصیف کرد و گفت: با تدبیر و مدیریت رهبر معظم انقلاب تمدن‌سازی انجام شدنی است.

حجت‌الاسلام محمد علی ليالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سياسی خبرگزاری رسا با تسلیت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) درباره سالگرد شروع به کار رهبر معظم انقلاب گفت: امامت و رهبری در جهان تشیع و جهان اسلام بر مبنای فقه و فقاهت از شرایط و ویژگی‌هایی برخوردار است که امام خمینی (ره) از همه این‌ها برخوردار بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام راحل فقیه جامع الشرایط بود و با حکمت، فلسفه، شجاعت، مدیریت و بسیاری از ویژگی‌های دیگر نهضت را آغاز کرد، به پیروزی رساند و در سال 1368 به جایگاه ابدی سفر کرد.

وی با اشاره به جانشینی رهبر معظم انقلاب گفت: شخصی که جانشین می‌شد باید با جامعیت خود نزدیکترین فرد به امام خمینی (ره) می‌بود که بنا بر همین حضرت آیت الله خامنه‌ای انتخاب شد؛ هشتاد فقیه و مجتهد مسلم مقام عظمای ولایت را به عنوان خلف صالح تعیین کردند؛ تصمیم خبرگان بر اساس اصل 109 و 110 قانون اساسی بود.

وی رهبر معظم انقلاب را فقیه، مجتهد، حکیم و فیلسوف توصیف کرد و اظهار داشت: رهبری، تدبیر و مدیریت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال 1368 تاکنون درست بودن انتخاب خبرگان را تأیید کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب غیر از فقه، فلسفه و حکمت ایشان گفت: مقام اخلاقی، صبر، مدارا و پدری ایشان در حق افراد، احزاب، گروه‌ها و جامعه و سیر تحولات جامعه بسیار بسیار قابل توجه است؛ هیچ کس دلسوزتر از امام و ولی جامعه درباره مردم نبوده و نیست؛ این ویژگی در رهبر معظم انقلاب وجود داشت و دارد.

وی در بیان سومین ویژگی رهبر معظم انقلاب گفت: همانطور که در زمان امام خمینی (ره) گرفتار جنگ، ترور، سختی و گرفتاری بودیم، در این سال‌ها هم بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم؛ در بعضی از این بحران‌ها جنگ با آمریکا، طالبان و دیگر کشورهای منطقه نزدیک به وقوع بود؛ فتنه‌های کوی دانشگاه، فتنه 88 و مشکلات دیگر، فراز و نشیب‌هایی بود که رهبر معظم انقلاب پس از لطف الهی و عنایت امام زمان، تدبیر و مدیریت رهبر معظم انقلاب بود.

وی افزود: منافقین، ضد انقلاب، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هم به تدبیر و مدیریت رهبر معظم انقلاب اعتراف دارند؛ پس از شهادت آیت‌الله رئیسی که مجلس جدید شورای اسلامی و خبرگان افتتاح نشده است و آیت‌الله رئیسی هم رئیس قوه مجریه به شهادت می‌رسد، اگر تدبیر و مدیریت رهبر معظم انقلاب نبود و این آرامش به مردم منتقل نمی‌شد، بحرانی بسیار بزرگ گریبان کشور را می‌گرفت؛ این نشان از قدرت و اقتدار رهبر معظم انقلاب دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امامت و رهبری جامعه تابع شرایط و مقتضیاتی است؛ در سه دهه پس از امام راحل، شرایط، مقتضیات و دشمنی‌ها متفاوت است؛ رهبری جامعه هم در این زمان و مکان متفاوت عمل کرده است؛ در سیره اهل بیت (ع) هم این گونه  است که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و دیگر ائمه شیوه‌های مختلفی در امامت و ولایت خود داشته‌اند اما مهم تداوم امامت و ولایت است؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند که راه ما راه امام و اندیشه ما اندیشه امام خواهد بود؛ ما از اندیشه امام منحرف نخواهیم شد؛ تفسیر امام را مقام عظمای امامت و ولایت مطرح می‌کنند و هر سال به تبیین اندیشه‌های امام (ره) می‌پردازند.

وی به دوران تمدن سازی برای عصر جدید اشاره کرد و گفت: این مهم در بیانات رهبر معظم انقلاب تکرار می‌شود؛ جهان در حال تغییر است، بنابراین ما هم باید در حال تغییر باشیم و شرایط را درک کنیم و بتوانیم مدیریت جهان اسلام و بشری را بر اساس تعالیم اسلامی و مکتب اهل بیت به عهده گیریم که دور نیست؛ شرط آن تمدن سازی، رشد علمی، حاکمیت و حکومت اسلامی بر اساس مردم سالاری دینی است که از دغدغه‌های اصلی و اساسی رهبر معظم انقلاب است.

ارسال نظرات