۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۶۳۹۳۳
پزشکیان در جریان دفاع پایانی از وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم:

راه نجات ما وحدت، انسجام، وفاق و همدلی است

راه نجات ما وحدت، انسجام، وفاق و همدلی است
رئیس جمهور کشورمان در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم تصریح کرد: آنچه که امروز در این زمان به آن احتیاج داریم وحدت و انسجام داخلی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مسعود پزشکیان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم گفت: آنچه که امروز در این زمان به آن احتیاج داریم وحدت و انسجام داخلی است، قطعا این وحدت و انسجام به این معنا نیست که هر کدام از ما سلایق و دیدگاه‌ها و باورهای خودمان برگردیم اما در چشم انداز و سیاست‌های کلی و قانون برنامه به یک زبان مشترک برسیم.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: تا زمانی که خودمان هستیم می‌توانیم هر حرفی را بزنیم اما زمانی که به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی و قانون برنامه عمل کنیم دیگر نمی‌توانیم سلایق خودمان را مداخله دهیم، همه عزیزانی که امروز من به عنوان وزیر معرفی کرده‌ام این پیمان را بسته‌ایم که در رابطه با چشم‌انداز و سیاست‌ و قانون برنامه هم‌قسم خواهیم شد و تلاش خواهیم کرد آن را عملیاتی و اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم این میثاق را نیز با شما نمایندگان داشته باشیم، افزود: شما ما را بر اساس این چهارچوب ارزیابی، سوال و پیگیری کنید، برمی‌گردم به باور به اعتقادم چون خیلی وقت ها سعی کردم بر اساس باورها و اعتقاهایم از نظر علمی و اعتقادی بایستم. پیمانی که بسته بودیم، با وفاق جلو بیاییم، همین عزیزانی که اینجا می بینید نشان از تعهد و پایبندی بنده به آن پیمان است. عزیزانی که به عنان کاندید معرفی شدند از یک دسته جناح و گروه نیستند بلکه مجموعه‌ای از سلایق، نظرها و جناح‌ها و دسته‌ها می‌باشند.

پزشکیان عنوان کرد: اما در یک اصل با هم  مشترکیم  که آن چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و  قانون برنامه است و و متعهدیم که آن را اجرا کنیم و قول می‌دهیم که روی آن خواهیم ایستاد و به حرفی که می زنیم، پایبندم، وعده می‌دهیم و روی وعده خود خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: با شما نمایندگان جلسه گذاشتیم، حرف زدیم و پیمان بستیم و قول دادیم با شما تعامل  کنیم،حتما با شما تعامل خواهیم کرد، حتما تلاش خواهیم کرد که با مشورت شما، کارشناسان و متخصصین برای این مملکت در جهت اجرای این قانون تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی می گویم قول می دهم و این پیمان را می‌بندم؛ این پیمان دو طرفه است، پیمان یک طرفه نمی‌تواند بسته شود. ما روی این اصول ایستاده‌ایم، کمک‌مان کنید تا بتوانیم بر روی این اصول کار را ادامه دهیم، اجازه دهید که سلایق مختلف با هم بتوانیم  در آن چشم‌انداز و چهارچوب با هم کار کنیم، اگر قرار باشد بگوییم با هم پیمان می بندیم  ولی خب شما که در گذشته این کار را کردید، کنار بروید ، گذشته را نگاه کنیم باید با هم دعوا کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه اولین کاری که پیامبر (ص) در مدینه انجام داد برادری میان قبایل بود، گفت: وحدت و انسجام ما از نماز و روزه ما بالاتر است، نماز را برای وحدت می خوانیم، وقتی در نماز می گوییم صراط مستقیم، از دیدگاه من نماز برای اقامه است نه برای خواندن، اگر چنگ به ریسمان خدا بزنیم به صراط مستقیم هدایت می‌شویم، همه با هم باید پیمان ببندیم و به آن ریسمان خدا چنگ بزنیم و مطمئن باشید همه ما عیب داریم، همه نقص داریم، اگر قرار باشد از هم دفاع کنیم، من شما را نقد کنیم و شما من را هیچ کدام کوتاه نمی آییم.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: در حضور متقی واقعی  کشت و حاصل یک جامعه به هلاکت نمی‌رسد، از بین نمی‌رود، مزرعه یک جامعه در حضور متقی بی آب باقی نمی ماند، جامعه مشکل دارد، فقر، دزدی، خیانت، تبعیض، بی‌عدالتی وجود دارد، در خانه‌هایتان قایم شوید، بروید اختلافاتتان را حل کنید. چگونه؟ هر کدام از ما اگر هنر داریم به عیب خود بپردازیم قبل از اینکه به عیب دیگری بپردازیم، حل اختلاف این نیست که طرف مقابل را محکوم کنیم که تو قبول کن، سر خم کند و هر چه که من گفتم درست است، طرف مقابل همه چیزش درست است و طرف مقابل همه چیزش غلط است، به این شکل نمی توان وحدت کرد.

وی افزود: من به عنوان فردی که در این مملکت بزرگ شده‌ام و زندگی کرده‌ام باید خود را نقد کنم چرا در حضور من در دانشگاه و مدرسه و بیمارستان مشکل ایجاد شد، مقصر من بودم که می‌توانستم حل کنم که نکردم، به زمین و زمان می‌توانم گره بزنم که مشکل دیگرانند و من مشکل نیستم، ولی من مشکلم، ما مشکلیم، ما اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم قدرت و عزت را به مملکت برگرداند.

 پزشکیان بیان کرد: در جبهه نه کسی درجه و عنوان داشت و نه دعوایی که ما داریم، داشت. رقابت برای جنگیدن، شهید شدن، برخط بودن و فداکاری و ایثار بود. همه برای اینها رقابت می کردیم. می‌خواهیم مشکل مملکت را حل کنیم در بحران اقتصادی و مدیریت باید بر آن اساس رقابت کنیم نه طعنه بزنیم و تخریب کنیم. راه نجات ما وحدت و انسجام، وفاق و همدلی است. شما حق دارید که نظر بدهید، ما نظر شما را روی چشممان می‌گذاریم.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: باید دولت با وفاق و همدلی شکل بگیرد، فردا در مدیریت ها و بسیاری از روابط بنده به عنوان مسئول باید نظر شما را بگیرم، بنده تنها تصمیم نمی گیرم، در تصمیمات براساس شایستگی و لیاقت از شما استفاده می کنم. اگر با هم باشیم قادر به حل مشکلات خواهیم بود. اگر جدا از یکدیگر باشیم قطعا نمی توانیم موفق عمل کنیم.

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: در وزرای پیشنهادی برادران گرامی عراقچی، سیمایی صراف، نصیرزاده، کاظمی، حجت الاسلام خطیب و اسکندر مومنی همگی با هماهنگی انتخاب شده اند، امکان ندارد ما کسی را آورده باشیم که با وی تقابل داشته باشیم. با تمام وجود با وحدت و وفاق آمده ایم می خواهیم با هماهنگی پیش برویم.

رئیس جمهور دولت چهاردهم ادامه داد: در وزرای پیشنهادی سید ستار هاشمی، اتابک، فرزانه صادق و مهندس پاک نژاد دارای سوابق اجرایی کمی نیستند، ما می توانیم با هماهنگی تمامی مشکلات را برطرف کنیم. اگر در ذهن بنده مورد پیشنهادی ایده آل بوده باشد اما تفاهمی نبوده آن را عنوان نکرده ام. برای من تفاهم بسیار اهمیت دارد. برای وحدت کوتاه آمده و خواهم آمد. وزرای پیشنهادی که امروز آمده اند با توافق حداکثر تفاهم حضور یافته اند. با سازمان های امنیتی، سپاه و اطلاعات در این زمینه توافق کرده ایم.

وی در ادامه افزود: برادران گرامی دنیامالی، نوری و عباس علی آبادی سابقه کم اجرایی ندارند، دو نفر از آن ها را از مجلس انتخاب کرده ایم، باور داریم که باید با نمایندگان توافق و همکاری داشته باشیم، شعار نمی دهیم، امروز تلاش کرده ایم با همکاری و وفاق پیش برویم.

پزشکیان با اشاره به سوابق اجرایی وزرای پیشنهادی بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و امور دارایی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: برادران گرامی ظفرقندی، میدری، همتی، صالحی امیری را با کارشناسی و تفاهم انتخاب کرده، وزیر پیشنهادی بهداشت که امروز به مجلس معرفی شده جزو کارشناسان بوده، چرا می خواهید کسی که پایبند ولایت است از کشتی پیاده کنیم. تمام وزرای پیشین بهداشت و درمان ایشان را تائید کرده کرده اند، باید نگاه ها را باز کنیم، با تمام وجود به انقلاب و رهبر اعتقاد دارم در کنار مردم ایستاده ام تا مشکلات را حل کنم.

رئیس جمهور دولت چهاردهم گفت: وظیفه من است که مشکلات مردم را حل کنم، زندگی تا به امروز همین بوده، آنچه به آن اعتقاد دارم، ما می خواهیم ایرانی قوی داشته باشیم و به محرومان کمک کنیم، بنده به دنبال وحدت هستم، برادرانه می گویم فکر نکنید می خواهم خیانت کنم. از شما برادران و خواهران درخواست دارم با وفاق و وحدت این تیم را پیش ببریم. بنده نمی گویم ایده آل هستم اما باید یک نگاه مشترک داشته باشیم. کمک کنید با هم باشیم، قول می دهم در خدمت شما مردم عزیز باشم تا زمانی که جان در بدن دارم.

وی ادامه داد: تمام وزرای پیشنهادی کارشناس و نخبه هستند، مشکل زبان مشترک است، زبان مشترک چشم انداز برنامه هفتم توسعه خواهد بود، برادر صالح امیری در اقتصاد، بیمه، دانشگاه، سوابق اجرایی پررنگی دارند یعنی با هم تفاهم کرده ایم. تمام افراد پیشنهادی با تجربه هستند امکان دارد مقداری ضعف داشته باشیم اما اگر مشورت و همدلی باشد بی تردید بسیاری از مشکلات را حل خواهیم کرد. در جنگ تحمیلی عراق با عراق نبود بلکه تمام دشمنان پشت این کشور ایستاده بودند، این یکدلی و همبستگی مردم بود که توانست ما را به پیروزی برساند.

رئیس جمهور دولت چهاردهم افزود: خانم صادق و صالحی امیری را به دستور رهبر انقلاب پیشنهاد داده ایم، بسیاری از وزرای کابینه چهاردهم را رهبر پیشنهاد دادند تا همکاری داشته باشند، برادر اتابک در تمام حوزه ها تخصص دارد، اقدامات خوبی برای کشور انجام داده است، در میدان عمل وی کارآمد است، امروز برای ایران، برای همه مردم با تمام وجود رأی دهید.

ارسال نظرات