۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۷۶۳۲۷۸
هیئت تراز(۳)؛

تقویت جنبه های هنری و احساسی در کنار منطق، لازمه جذب مخاطب در هیئات مذهبی

تقویت جنبه های هنری و احساسی در کنار منطق، لازمه جذب مخاطب در هیئات مذهبی
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) آباده طشک با اشاره به اینکه هیئات مذهبی باید یک کلاس درس با فضایی پر از معرفت و آگاهی برای مخاطبین باشند، تقویت جنبه های هنری و احساسی در کنار منطق را لازمه جذب مخاطب دانست.
خانم خواجه مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) آباده طشک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، گفت: هیئت مذهبی باید پایگاهی قوی وسیع و تاثیر گذار در جهت اشاعه ارزش ها، معرفت افزایی و ارتقای سطح بینش و بصیرت باشد و چنانچه تمام برنامه های هیات دارای مفاهیم اسلامی و حساب شده باشد در کنار رشد کمی به رشد کیفی مطلوب خواهیم رسید.
 
 وی افزود: اگر تدابیر لازم برای برنامه های هیات اندیشه و با محتوای غنی تلاش جهت برقراری ارتباطی بین شور و شعور حسینی باشد در اینجاست که از ندای هیهات من الذله، فلسفه قیام امام حسین(ع) و اهداف بزرگ ایشان در راس زندگی انسان قرار گرفته و عَلَم جهاد تبیین به دست تک تک اعضای هیئت داده می شود.
 
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) در ادامه تصریح کرد: اخلاص در عمل، محور قرار دادن  قرآن و معارف دینی، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ اسلامی، انسان سازی، اندیشه سازی، استمرار تفکرحسینی در امتداد عاشورا وسرمشق قرار دادن اهداف امام حسین علیه السلام در تمام مراحل زندگی می تواند از ویژگی های یک هیئت تراز و شاخص انقلابی باشد.
 
وی با اشاره به اینکه هیئات مذهبی باید یک کلاس درس با فضایی پر از معرفت و آگاهی برای مخاطبین باشند، بیان کرد: برنامه های انجام شده در مجالس مذهبی باید در سایه سار تبیین معارف و ارزش ها به صورت منطقی و برگرفته از قرآن و عترت و با توجه به نیاز مخاطب صورت پذیرد.
 
استاد حوزه تصریح کرد: جهت انتقال فرهنگ شهادت و فلسفه قیام امام حسین(ع) برنامه ریزی محتوایی صحیح و دور از انحراف انجام پذیرد تا کاری ماندگار انجام شده و مخاطبین حاضر در هیئات، تربیت شدگان مکتب امام حسین(ع) و منتقل کنندگان فرهنگ صحیح اسلامی به نسل آینده باشند.
 
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی که فرمودند فضای هیئت باید تلفیقی از عنصر «منطق» و «عاطفه» باشد، گفت: تشکیل هیئات صرفا ایجاد شور و تقویت احساس نسبت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) نیست، بلکه اجتماعی دینی با ابعاد مختلف فعالیتی است و بعد تربیتی و انسان سازی و زمینه سازی برای سبک زندگی دینی در هیئات باید در نظر گرفته شود.
 
خواجه عنوان کرد: در طول تاریخ آنچه که موجب تشکیل زندگی دینی در جامعه‌ دینی شده است همین هیئات مذهبی هستند که با انجام اقدامات معرفتی، بصیرتی و تبیین صحیح و درست ارزش ها و معارف اسلامی و با  محور قرار دادن قرآن و معارف دینی توانستند با جذب اقشار مختلف خصوصا جوانان و هدایت آنها، در لابه لای شور و حرارت محرم، شعور و بصیرت حسینی و نگاه تربیتی و معرفت زایی را  تقویت و بصیرت بخش و بصیرت افزا باشند.
 
وی همچنین با استناد به سخن مقام معظم رهبری مد ظله العالی که فرمود، هیئت ها نمی توانند سکولار باشند، بیان کرد: هر فردی که علاقه‌‌مند به امام حسین(ع) است، یعنى علاقه‌‌مند به اسلام سیاسى است و مجالس امام حسین‌(ع) محل روابط اجتماعی، سیاسی بوده و اینچنین است که شهادت طلبی و مبارزه با ظالمان زمان از همین مجالس نشات گرفته پس هیات بدون سیاست نگاه ناقصی است.
 
مبلغ حوزه، روحانی و مداح را از ارکان هیئت دانست و گفت: هر یک از روحانی و مداح حاضر در هیئت در رشد و تعالی و ارتقای مخاطب نقش داشته و به یک اندازه در رسیدن به اهداف هیات موثر هستند لذا اگر هر فرد وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام ندهد، نتیجه مطلوب حاصل نشده و ناکارآمدی هیات را رقم می زند.
 
وی در پایان اظهار کرد: نقش تربیتی مبلغ در نظارت اجتماعی، ارتقاء فرهنگ دینی، تبیین مصالح و مفاسد اجتماعی و از طرفی مطالبه گری برگرفته از عقلانیت، زمانی به خوبی ایفا می شود و مبلغ می تواند مخاطبین را به خود جذب کند که جنبه های هنری و احساسی را در کنار منطق تقویت کند.
ارسال نظرات