۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۶۲۷۱۵

اینستاگرام؛ بلای جان ورزشکاران ایرانی

اینستاگرام؛ بلای جان ورزشکاران ایرانی
اشکالی ندارد اگر ورزشکاران در شبکه‌های اجتماعی عضو باشند، اما بهتر است در شرایط نزدیک به مسابقه دور خیلی از چیز‌ها را خط بکشند.

تنها چند روز پس از انتشار ویدئوی مهسا جاور در حمایت از اسپانسر و طراح لباس کاروان المپیک و بی‌فرهنگ خواندن مردم ایران و آنها که از لباس ورزشکاران انتقاد کرده بودند، در ویدئو دیگری که منتشر کرد ضمن عذرخواهی از مردم گفت فیلم او کامل منتشر نشده و فقط بخش‌هایی از حرف‌هایش بازنشر شده است!

نمی‌شود در این باره زود قضاوت کرد؛ چرا که پس از هر حاشیه‌ای مشابه از سوی ورزشکار، هنرمند، سیاست‌مدار یا هنر‌پیشه، کلمه تقطیع شده یا حرف‌های این‌چنینی زیاد به گوش می‌خورد، اما نکته‌ای که در حرف‌های نماینده قایقرانی ایران در المپیک قابل توجه است این است که او گفته پیام‌هایی توهین‌آمیز همراه با تضعیف روحیه در روز مسابقه‌اش دریافت کرده که سبب ناراحتی او شده است؛ زیرا انتظار داشته در روز مسابقه از مردم انرژی مثبت بگیرد!

به خانم جاور فقط یک نکته می‌گوییم، کدام ورزشکار حرفه‌ای در جهان روز مسابقه اینستاگرام و کل فضای مجازی را شخم می‌زند تا ببیند مردم درباره‌اش چه گفته‌اند؟

خانم جاور! شاید اگر تلفن همراهتان خاموش بود یا اینترنت‌تان قطع بود و پس از مسابقه وارد فضای مجازی می‌شدید حالا نه بهانه‌ای برای ناراحتی از مردم بود و نه اصرار برای توضیح اینکه فقط بخش‌هایی از فیلم اول منتشر شده است!

اما شب زنده‌داری یا چک کردن فضای مجازی در روز مسابقه فقط مخصوص مهساجاور نیست. این عادت بد بسیاری از ورزشکاران در شبکه‌های مجازی به معضل بزرگی تبدیل شده است. آنها که لقب حرفه‌ای را با خودشان یدک می‌کشند این‌روز‌ها خیلی هم حرفه‌ای ورزش نمی‌کنند! این را می‌شود از نتایجی که کاروان ایران تا اینجای کار در المپیک گرفته فهمید؛ بدون هیچ مقام و هیچ مدالی.

شب زنده‌داری، فضای مجازی، اینستاگرام و فالوئر امان ورزشکاران را بریده است به‌طوری که اگر روند به همین شکل باشد بعید است این دختر خانم یا آن آقا پسر ورزشکار مدالی بگیرد. همین طور هم می‌شود. در همین بازی‌های المپیک بوده‌اند ورزشکارانی که به مدال نرسیده‌اند در حالی که در رشته خودشان شانس نخست مدال بوده‌اند یا حتی شانس رسیدن به فینال و مدال را عوض کرده‌اند فقط به این دلیل که شب قبل از مسابقه تا دیر وقت بیدار بوده‌اند!  

دل آدم می‌سوزد. خیلی از ورزشکاران تا همین چند وقت پیش نه در اینستاگرام صفحه داشتند و نه دنبال فالوئر بودند و نه مدام استوری از خودشان می‌گذاشتند، البته هیچ اشکالی ندارد که در هر شبکه اجتماعی که می‌خواهند عضو باشند، اما آنها که ادعای حرفه‌ای بودن می‌کنند و به وقتش از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش طلب پاداش می‌کنند بهتراست در شرایط نزدیک به مسابقه دور خیلی از چیز‌ها را خط بکشند و برای چندروز هم که شده حرفه‌ای زندگی کنند.

نکته اینجاست که ظاهرا مهسا جاور برای خیلی از ورزشکاران درس عبرت شده است. از همان روز که جاور پستی منتشر کرد و نوشت در فضای مجازی به او حمله شده و این اتفاق او را در روز مسابقه ناراحت کرده و عملا تمرکزش را به هم زده است نفراتی مثل فرزانه فصیحی تنها دختر دوومیدانی ایران و علی لبیب تنها نماینده دوچرخه‌سواری ایران با انتشار یک استوری اعلام کرده‌اند تا پایان مسابقات در پاریس هیچ فعالیتی در فضای مجازی نخواهند داشت. آنها دوست ندارند با به‌هم ریختن تمرکزشان، تلاشی را که در طول این سال‌ها برای المپیک کرده‌اند به خاطر فضای مجازی از دست بدهند.  

البته در میان نمایندگان ایران ورزشکارانی هم هستند که با وجود این‌که هنوز مسابقاتشان آغاز نشده هیچ فعالیتی در فضای مجازی نداشته‌اند تا تمرکزشان به هم نریزد. خیلی از این تمهیدات توسط خود فدراسیون‌ها انجام شده و خیلی‌ها هم خودشان نخواسته‌اند وارد فضایی شوند که برای‌شان حاشیه‌ساز است. به نظرمی‌رسد درهفته نخست المپیک، نظارت چندان مناسبی روی ورزشکاران کاروان ایران وجود نداشت و حواشی زیادی به‌وجود آمد که انتظار می‌رود در روز‌های حساس باقی‌مانده دیگر چالش فضای مجازی برای کاروان ایران به‌وجود نیاید.

ارسال نظرات