۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۶۲۵۶۷

روایت‌گری امام سجاد از واقعه عاشورا؛ الگویی برای خبرنگاران امروزی

روایت‌گری امام سجاد از واقعه عاشورا؛ الگویی برای خبرنگاران امروزی
یکی از وظایف امروز خبرنگاران در جامعه اسلامی اقتدا نمودن به سبک خبررسانی و روایت‌گری امام سجاد علیه‌السلام است چرا که سبک پیام‌رسانی و رسالت خبری امام سجاد(ع) یک سبک حقیقی و به‌دوراز احساسات است که با سرعت عمل و استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده بدون هیچ لکنت‌زبان، افکار عمومی را درگیر اخبار عاشورا کرد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، واقعه عاشورا را نمی‌توان تک‌بعدی مورد کاوش قرار دارد چرا که با تمام بروز و ظهوری که در دل تاریخ داشته است متکی به سازوکارهای مختلفی بوده است؛ اگر چه نقش اصلی این واقعه توسط سیدالشهدا علیه السلام انجام شده است؛ اما اینکه اصل واقعه چگونه به امت اسلام و دلداگان سیدالشهدا علیه السلام در طول تاریخ برسد یک مسئله بسیار مهمی است.

دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن در واقعه عاشورا به‌گونه‌ای عمل نمود که جای جلاد و شهید در مرحله عوض‌شدن بود و رسانه دشمن به‌گونه‌ای عمل کرده بود که اقدامات دشمنان بر علیه سیدالشهدا علیه السلام امری مبارک و بر حق جلوه داده می‌شد؛ اما ناگهان نقش امام سجاد علیه‌السلام به‌عنوان یک امام معصوم به تمام این اقدامات رسانه‌ای دشمن پایان داد و حضرت با رسالت خبری خود به‌عنوان پیام‌رسان کربلا در کنار حضرت زینب سلام‌الله‌علیها تمام نقشه‌های دشمنان را تقش بر آب کردند.

 مأموریت اصلی رسانه‌ای و پیام‌رسانی حضرت سجاد علیه‌السلام بعد از واقعه عاشورا شروع شد و حضرت تمام تلاش خود را معطوف به این نمود که بایکوت خبری واقعه عاشورا را به‌درستی تبیین نماید و چهره خبیث بنی‌امیه را در جامعه به انحطاط رفته آشکار کند.

 رسالت خبری حضرت بیان وقایع عاشورا با جامعیتی بود که با آگاهی‌بخشی کامل و به زبان ساده، بیدار نمودن افکار عمومی، آشکارسازی چهره دشمنان، تبیین اصل‌ونسب خود، تحلیل علل واقعه عاشورا و موارد دیگر همراه بود.

 بنی‌امیه با تخدیر افکار عمومی سعی داشت اتفاقات عاشورا را به جبر زمانه نسبت دهد اما حضرت با استدلال کامل توانستند این حربه را خنثی کند؛ به‌گونه‌ای که حضرت با تشریح اقدامات بنی‌امیه توانست کاری کند که دشمنان و عاملان عاشورا نتوانند از اقدامات شنیع خود فرار به جلو نمایند.

 در حقیقت رسالت خبری و پیام‌رسانی حضرت سجاد علیه‌السلام ایجاب می‌کرد با مقدمه‌سازی و استفاده از فرصت پیش‌آمده وارونه‌سازی واقعه عاشورا را خنثی نماید و با استفاده از اجزای تشکیل‌دهنده خبر، به ماندگاری این واقعه مهر تأیید بزند.

 حقیقت خبررسانی توسط امام سجاد علیه‌السلام تکمیل‌کننده قیام سیدالشهدا علیه السلام در عرصه میدان تبیین بود. همان‌گونه که سیدالشهدا با خون خود توانست بر لشکریان دشمن پیروز شود، امام سجاد علیه‌السلام نیز با سخنان خود و بیان وقایع عاشورا و حفظ حقایق و آشکارسازی وقایع عاشورا توانست مهم‌ترین رسالت خود را از این واقعه به امت اسلام مخابره نماید.

 مخابره سریع و کامل، درگیر نمودن افکار عمومی با محتوای خبر، تبیین اصل واقعه عاشورا، جلوگیری از تحریف و تقطیع وقایع عاشورا و مقابله با تبلیغات مسموم دستگاه‌های رسانه‌ای بنی‌امیه به‌درستی در این رسالت خبری امام سجاد علیه‌السلام نهفته است که نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

 امام سجاد علیه‌السلام در کنار حضرت زینب سلام‌الله‌علیها توانستند با رسالت مهمی که بر عهده داشتند به‌درستی و در فرصت مناسب قبل از اینکه دشمنان با دستگاه‌های رسانه‌ای خود واقعه عاشورا را وارونه جلوه بدهند، حقیقت ماجرا را بیان کنند که نشان‌دهنده این است که در رسالت خبری و پیام‌رسانی باید به‌سرعت انعکاس خبر در جامعه در راستای تحریف حقیقت جلوگیری شود که در غیر این صورت جای جلاد و شهید عوض خواهد شد و افکار عمومی تمایلی به دریافت خبر درست نخواهند داشت.

 خبررسانی در طول تاریخ اگر چه در نحوه انعکاس آن دچار تغییرات و تحولاتی شده است و امروزه با پیشرفت فنّاوری در بسترها و پلتفرم‌های مختلف تولید و منعکس می‌شود اما اصل خبررسانی از ابتدای خلقت مسبوق سابقه است و در آن هیچ شکی نیست که نشان‌دهنده اهمیت موضوع خبررسانی و رسالت خبری از ابتدای خلقت و بعثت انبیاء الهی است چرا که تمام مبعوثان در راستای رساندن پیام الهی به جامعه بشری بوده‌اند.

 در مقابل اخبار الهی و درست نیز همواره دستگاه‌های رسانه‌ای دشمنان فعالیت داشته‌اند و این تقابل اخبار همواره در طول تاریخ وجود داشته است؛ به همین خاطر از وظایف خطیر و سنگین خبررسانان این بوده است که به‌گونه‌ای عمل نمایند که با اخبار به‌موقع خود مانع از تحریف وقایع شوند؛ از این رو با توجه به ضرورت سرعت در انعکاس خبر و روایت درست، واقعه عاشورا و خبررسانی از این واقعه آن‌قدر درست و دقیق انجام شده است که بعد از گذشت ۱۴ قرن هنوز این واقعه نسل به نسل و سینه‌به‌سینه به جهانیان مخابره می‌شود.

یکی از وظایف امروز خبرنگاران در جامعه اسلامی اقتدا نمودن به سبک خبررسانی و روایت‌گری امام سجاد علیه‌السلام است چرا که سبک پیام‌رسانی و رسالت خبری امام سجاد علیه‌السلام یک سبک حقیقی و به‌دوراز احساسات است که با سرعت عمل و استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده بدون هیچ لکنت‌زبان، افکار عمومی را درگیر اخبار عاشورا نمود و توانست با استدلال‌های به‌موقع چهره دشمنان را آشکار و مانع از تحریف وقایع شود.

محافظه‌کاری و مخفی نمودن حقیقت به دور از جایگاه رسالت خبری یک خبرنگار است؛ چراکه وظیفه خبرنگار، رساندن کامل و جامع و گزارش نمودن از تمام یک واقعه است. به همین خاطر امام سجاد علیه‌السلام همان‌گونه که مقابل دشمنان توانست با سخنان خبری خود پیروز شود دقیقاً همان موقع نیز توانست افکار عمومی را درگیر واقعه عاشورا کند و هجمه‌های دشمنان را خنثی نماید که امروزه نیز خبرنگاران باید به این وظیفه خود پایبند باشند.

 اگر بخواهیم در قالب یک مصداق در وقایع پیرامونی خود در دنیای امروزی سخن بگوییم، خبررسانی از وقایع غزه بود که خبررسانان و خبرنگاران در جبهه‌های مختلف امت اسلام توانستند با خبررسانی به‌موقع تمام جهانیان را درگیر مسئله فلسطین نمایند و حتی امت‌های غیرمسلمان را نیز بر علیه رژیم غاصب بسیج کنند.

 در طول تاریخ فلسطین تا کنون هیچگاه این‌گونه افکار عمومی جهانیان درگیر مسئله فلسطین نشده بود اما در طی این یک سال اخیر خبررسانان با رسالت خبری خود کاری کردند که چهره خبیث رژیم اسرائیل برای مردم دنیا نمایان و مظلومیت فلسطین نیز ثابت شود.

سجاد سلیمی

ارسال نظرات