۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۶۲۴۶۴

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد
گروهی از فعالان و کارشناسان رسانه در خصوص رسانه اربعین در اندیشه رهبری و همچنین راهکارهای عملیاتی در راهپیمایی اربعین سال جاری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست تخصصی «هم اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» دیروز در سالن جلسات مجتمع مهدی یاوران برگزار شد.

ملت ها در اربعین از منیت گذر می کنند

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

دکتر کاویانی مسؤول رادیو معارف در ابتدای این نشست زیارت و مراسم راهپیمایی اربعین را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: ظرفیت خوبی از طریق اربعین برای فعالیت فرهنگی و مباحث «جهان امتی» فراهم شده است؛ یکی از ظرفیت های مهم برای انسجام و وحدت همین اربعین است.

وی با اشاره به اشتراکات متعدد اربعین از لزوم برجسته کردن این اشتراکات سخن گفت و افزود: متأسفانه می خواهیم با اهداف سیاسی از این اتفاق و راهبرد استفاده کنیم. جانفشانی در همه زمینه ها و تبدیل شدن به ما به طور کامل در اربعین تبلور پیدا می کند از این رو هر کشور و ملتی باید از من بودن بگذرد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اخلاق در مبحث اربعین مبحث مهمی است، اظهار داشت: در بین همه فضائل اخلاقی در آموزه های دین اسلام، ایثار برجسته است و ازخودگذشتگی امری مهم است. اربعین را یک آیین و منسک نمی دانم بلکه یک مکتب و گفتمان بوده و دال مرکزی آن «حب الحسین» است. به دنبال هر چیز دیگری برویم به غیریت سازی ضریب داده ایم.

وی مهم ترین وجه اشتراک حاضران و دوستداران پیاده روی اربعین را «حب الحسین» دانست و تأکید کرد: هر کسی باید دور محبت امام حسین جمع شود و این محور قدرت فراوانی در انسجام دارد. اهداف سیاسی بد نیست و حضرت امام خمینی حتی اخلاق فردی را مبحثی سیاسی می داند و باید گفت اگر در یک جامعه محبت باشد قدرت آن جامعه بیشتر است؛ شعار امسال اربعین «کربلا طریق الاقصی» انتخاب شده که به نظر من می توانست جمله بهتری باشد. رهبری انقلاب در ایام انتخابات صندوق رأی را صندوق ایرانیان می نامند تا افراد زیادی را جمع کنند. نام حسین اسم رمزی است که می تواند بسیاری را جذب کند.

 

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

کاویانی با اشاره به حوادث غزه اوج ظلم و مظلومیت را در این حادثه معرفی کرد و گفت: حاضران در مراسم اربعین به عشق امام حسین آمدند و باید از این ظرفیت استفاده فراوانی کنیم. غربی هایی که انسان را تک ساحتی دانسته و به بعد معنوی آن کار ندارند، ظرفیت مناسک و آیین ها را مناسب می دانند. دانشمندی غربی مناسک را تنظیم کننده رفتار فردی دانسته و آن را شتاب دهنده احساسات مشترک و وحدت اجتماعی می داند.

وی اصل مهم نوازی عراقی را در مراسم اربعین مهم دانست و ادامه داد: هر چه این مهمان نوازی را خدشه دار کند مذموم است؛ قرار نیست ما روبرو و یا بالاسر بانیان عراقی باشیم و تا می توانیم باید از این چالش ها بپرهیزیم. دوگانه های ایرانی و عراقی و یا دوگانه های مشابه امری بسیار ناپسند است. نمادهای دینی و ملی ایرانیان باید حذف شود و همه باید حول یک محور فعالیت کنند و بهتر است که افراد حاضر در هر موکب از چند ملیت باشند. در این مراسم جای دعوای علما، مراجع و شخصیت های سیاسی نیست.

کاویانی با تأکید بر روایت سازی مهمان نوازی مردم عراق و برجسته کردن نکات مثبت گفت: پایان اربعین باید آغاز فعالیت رسانه ای در فضای مجازی باشد. اربعین مال همه است و سیاست ایرانیزه کردن درست نیست.

شعار اربعین ناظر به مسائل جهان اسلام انتخاب شده است

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد 

یکی از اعضای ستاد اربعین در این نشست گفت: هر ساله از مسؤولان متعدد کشورهای اسلامی برای انتخاب شعار سال اربعین دعوت می شود و افراد زیادی از کشورهای مختلف منطقه و از سلائق مختلف حضور پیدا می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای انتخاب شعار هر سال راهپیمایی اربعین مسائل روز جهان اسلامی لحاظ می شود، بیان داشت: ناظر به مسائل جهان اسلام و دغدغه های اندیشمند بزرگ جهان اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای جمله ای پیشنهاد می شود.

این عضو ستاد اربعین با بیان اینکه برائت در حج همیشه هست اما رهبری معظم در سال جاری حج را «حج برائت» نامیدند، افزود: این نامگذاری به دلیل برجسته کردن توجه به مظلومیت غزه و جنایات اسرائیل است. مقاومت اسلامی از گفتمان امام حسین برخاسته است و تلاش دارد که این راه را ادامه دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همیشه سعی داشتیم که شعارها کلی باشد و فرامذهبی انتخاب شود تا همه مذاهب و فعالین اربعین را شامل شود و سیاست برنامه های ستاد اربعین همین است.

اربعین یک رسانه بی همتا است

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

حجت الاسلام عبدالله جلالی دبیر جلسه اربعین را منشأ تغییرات زیادی دانست و افزود: هر رسانه ویژگی هایی دارد که با استفاده از آن ها می توان کارهای بزرگی کرده اما اربعین یک رسانه بی همتا است.

وی با بیان اینکه رسانه اربعین برای تأثیرگذاری بر تودهها رسانه ای مؤثر است، ادامه داد: این تأثیرگذاری به شیوه اسلامی صورت می گیرد و فراتر از یک جریان رسانه ای معمولی است.

این پژوهشگر رسانه راهپیمایی اربعین را ادامه حرکت حضرت زینب و امام سجاد دانست و گفت: اولین نهضت بعد از عاشورا نهضت توابین بود که آمدند در آن مرقد پاک دور هم جمع شدند و اشک ریختند و بعد از این گریه ها تصمیم گرفتند که جان خود را در راه خدا بدهند و دست از جنگ برندارند. یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است که جمع متفرق شیعه را به هم وصل می کند زیرا اطاعت از رهبری تشیع رشته است که پیروان را دور هم جمع می کنند.

وی کربلا را محل کنگره شیعیان دانست و ادامه داد: روزبهروز بر همبستگی شیعیان افزوده می شود و با این رسانه همبستگی تقویت می شود. ماهیت رسانه اربعین ایجاد ارزش های دین و نقش های اجتماعی برای رفتارهای انسانی و اسلامی است. در مقابل هجمه استکبار فقط حرکت حسینی می تواند سینه سپر کرده و حقیقت قرآن را معرفی کند.

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

حجت الاسلام جلالی اربعین را نقد وضعیت حاکم بر جامعه جهانی به عنوان رسانه دانست و ادامه داد: در روزگاری که دشمنان اسلام و دشمنان امت اسلامی با انواع وسائل و با سلاح علیه امت اسلامی در حال کار هستند خداوند متعال حادثه پیاده روی اربعین را جلوه و عظمت می دهد.

وی مؤلفه دیگر رسانه اربعین را تمدن سازی دانست و ادامه داد: هدف هر مسلمان در جامعه امروز باید ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد؛ اگر از ظرفیت های تمدن اسلامی استفاده شود جامعه اسلامی به جای خوبی خواهد رسید. اربعین به مثابه یک رسانه دینی توانسته با اتکا به افکار عمومی و هدایت آن عموم مسلمانان را به مسأله فلسطین متوجه کند.

اجتماعات دینی «شعائر الله» است

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا به موضوع «رسانه، اربعین و مسأله فلسطین» پرداخت و گفت: در آیات قرآن مفهومی به نام «شعائر الله» به معنی نشان های خداوند آمده و اعمال حج از شعائر الهی شمرده شده است، زیرا از نشانه های هدایت بشر است. ادیان گذشته نیز دارای نشانه هایی هستند که با باورها و غایات آنها اشاره دارد، مثلا از شعائر یهود تابوت سکینه بود و مسیحیت نیز صلیب را به عنوان نشانه برگزیده اند. در اسلام نیز اذان و حج به عنوان نشانه و شعیره شمرده شده است.

وی با نقل داستانی از امام صادق علیه السلام اظهار داشت: در زمان امام ششم یک سیل بزرگ در مکه آمد و طی آن حجرالاسود گم شد و وقتی مبحث را به حضرت گزارش دادند ایشان فرمودند که این سنگ «شعائرالله» است و گم نمی شود و سپس با راهنمایی امام صادق پیدا و توسط آن حضرت نصب شد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان این که مجموعه ای از نشانه ها که به هدف تحقق جامعه توحیدی منجر می شود به عنوان شعائرالله مورد توجه قرار می گیرد، گفت: در اسلام، اجتماعات دینی جنبه شعائر دارد؛ زیرا موجب هدایت جامعه می شود.

وی اربعین را نشانه فرادینی برای هدایت بشر به سوی خدا دانست و افزود: اربعین رسانه پرقدرت عاشورا و مقاومت است و در اندیشه رهبر معظم انقلاب نیز اربعین به عنوان رسانه مطرح شده است. مهم ترین مؤلفه ای که اربعین پیش روی ما قرار می دهد رسانه بودن آن است. دو الگو از بعد رسانه در اربعین رویاروی هم قرار دارند؛ اولین آن الگوی تنازعی و دومین نیز الگوی تعارفی است. جریان برائت با الگوی اول از رسانه اربعین استفاده می کند. الگوی تنازع از رسانه های غربی گرفته شده است، زیرا غرب اثبات خود را همراه با عبور از فرهنگ رقیب در دستور دارد.

وی با اشاره به سخنی از فیلسوف آلمانی کارل یاسپرس گفت: در طول تاریخ تمدن های بزرگ با هم برخورد داشتند اما منجر به حذف یکدیگر نمی شدند. با پیدایش فرهنگ غرب، غربی ها تلاش کردند تمدن های بزرگ را در خود هضم یا حذف کنند. فرهنگ غرب در رسانه های خود برای حذف تمدن های دیگر تلاش کرد و در ارتباطات میان فرهنگی آنان اثبات خود و حذف جریان رقیب را در دستور کار قرار دادند. رسانه های جریان تشیع لندنی از طریق الگوی تنازع به دنبال برائت و حذف دیگر مذاهب و فرهنگ ها هستند. دومین الگوی رسانه ای نیز الگوی رسانه های انقلاب اسلامی است. بر اساس مطالعات اندیشمندان ارتباطی انقلاب اسلامی، الگوی مطلوب قرآنی رسانه را می توان از آیات مختلفی استفاده کرد که یکی از آن ها آیه شریفه « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا » است که به معنای شناخت خود و ظرفیت های دیگران برای تحقق جامعه توحیدی است. در الگوی تعارف، تنوع فرهنگ ها پذیرفته می شود و غایت رسانه ها، هویت دهی به امت اسلامی بر اساس مشترکات فرهنگ های مختلف اسلامی است.

برای تحقق تمدن باید تلاش جهادی و مضاعف داشت

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

مدیر عامل خبرگزاری رسا نقطه طلایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست و افزود: تمدن امری فرسایشی و زمان بر است و کمترین واحد زمانی در مباحث تمدنی، صدسال است. از این رو برای پیمودن راه صد ساله، در فرصت چهل سال دوم انقلاب، تلاش مضاعف و جهادی بزرگ باید اتفاق بیفتد.

وی سه کانون را رقیب جمهوری اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: الگوی عربستان مبتنی بر نوخلافت است که در امتداد خود اندیشه داعش را به دنبال دارد و در عمل نیز منجر به حذف رقیب می شود که مورد اقبال عموم مسلمانان نیست؛ الگوی تمدنی ترکیه نیز نوعثمانی است و هدف آن تمرکز بر تحقق آناتولی بزرگ است که دچار تعصب پان ترکیسم و مبتنی بر حذف رقیب است؛ الگوی سوم نیز الگوی مالزی است که همان اسلام دنیوی سازی شده و سکولار است. ناب ترین الگو، الگوی انقلاب اسلامی است که رسانه های ما می توانند از آن استفاده و ظرفیت های جهانی را در راستای آن بسیج کنند.

حجت الاسلام محققی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص دفاع جهانی از مردم مظلوم فلسطین، اظهار داشت: همه ویژگی های الگوی رسانه ای انقلاب اسلامی معطوف به مساله فلسطین در اربعین امسال است؛ زیرا یاری مظلوم و ایستادگی در برابر دشمن متجاوز جنایتکار، از اهداف قیام عاشوراست.

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

وی در فراز دیگری از سخنان خود، به بیان پیشنهادها، توصیه ها و راهکارهای رسانه ای برای همگرایی ملت ها در مساله فلسطین در راهپیمایی اربعین پرداخت و اظهار داشت: تهیه دکترین رسانه ای جهاد تمدن سازی برای همسو کردن مدیران و فعالان رسانه ای به شدت مورد نیاز است تا در یک صورت بندی، همسویی مجمع های رسانه ای را به دنبال داشته باشد. مهم ترین ظرفیت های جهانی برای مقابله با رژیم صهیونیستی فعال شده اما به علت حکمرانی یکجانبه آمریکا بر فضای مجازی جهانی، راهپیمایی بزرگ اربعین دچار سانسور و فراموشی اذهان ملت ها شده است. در مقابل هژمون آمریکا در رسانه، نتوانستیم حرکت موثری داشته باشیم و باید دستگاه دیپلماسی کشور برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا فعال شود که متأسفانه در این زمینه تأخیر داشته است.

وی ارتباطات میان فرهنگی با اندیشمندان دیگر کشورها در حمایت از غزه را به عنوان یک راهکار رسانه ای مطرح کرد و گفت: توقع داشتیم که حضور اندیشمندان غربی معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در رسانه ملی بیشتر باشد و متأسفانه در نبود یک کنش رسانه ای از جانب رسانه های همسو، روایت دشمنان از این مسأله پیاده شد. همچنین لازم است از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی عراق برای ایجاد نهضت جهانی مقابله با رژیم جنایتکار صهیونیستی استفاده شود زیرا می توانیم حرکت های همسو و همگرایی داشته باشیم. دنیا باید یک تکانی بخورد و در مقابل این جنایت واکنش هایی نشان دهد. فعال شدن ظرفیت حوزه نجف برای ایجاد مطالبه جهانی مقابله با نسل کشی در غزه نیز راهکاری دیگر است.

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

مدیر عامل خبرگزاری رسا بازخوانی محورهای نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی را مهم ارزیابی کرد و گفت: آنان بخشی از جبهه مقاومت در بعد جهانی هستند و حضور نمایندگان این دانشجویان در مراسم اربعین به عنوان «کربلاء طریق القدس» در تغییر وضعیت فلسطین و سرنوشت منطقه اثرگذار است.

حجت الاسلام محققی در پایان تجلیل از نمایندگان مردم غزه در پیاده روی اربعین را امری مؤثر دانست و بیان داشت: شعار «شمر زمانه ات را بشناس» نیز ظرفیت خوبی برای تبلیغ میدانی دارد.

جهل زدایی از بشریت از اهداف قیام عاشورا است

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه در نشست تخصصی «هم اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» با بیان «رسانه اربعین و نقش آن در جهل زدایی» گفت: اربعین اوج هدایت و همبستگی انسانی در یک واقعه بسیار بزرگ است؛ در زیارت اربعین نیز عبارت « و بَذلَ مُهجَتـَهُ فیکَ لیَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهاله وَ حَیرَه الضـَلاله َ» آمده است که بیان می کند امام حسین (ع) از همه چیزش گذشت و عالی ترین نوع فداکاری را انجام داد و همه وجودش را فدای دین کرد. امام حسین قیام بزرگی برای نجات بندگان خدا از ضلالت و گمراهی انجام داد.

وی ادامه داد: در این فراز به شیعیان یا مؤمنین اشاره نشده است بلکه به عباد و جامعه جهانی اشاره شده است؛ ایثار امام حسین (ع) بشریت را نجات داد و عالم انسانی را به سمت هدایت رهنمون کرد. امام حسین ضلالت را از سر راه بشر برداشت. اگر بندگان خداوند از این گمراهی نجات پیدا کرده و از جهل بیرون بیایند فلاح به وجو خواهد آمد.

اکبری با طرح سؤال وظیفه ما در اربعین چیست، گفت: جهل زدایی از جامعه بشری در امتداد حرکت امام حسین (ع) است و اربعین باید بتواند این جهل را از جوامع مختلف دور کند. نقش رسانه ها در امتداد رسانه اربعین برای راه انداختن جهاد تبیین و به وجود اوردن زمینه ای که همه ولی خدا را بشناسند تا هیچگاه واقعه عاشورا اتفاق نیافتد، باید انجام بگیرد

وی با بیان اینکه در ابتدا باید جامعه را در پرتو امر جهل زدایی آموزش داد و گفت: باید بتوانیم جامعه خود را در راستای اربعین آموزش دهیم. ضروری است که نظام آموزشی کشور برای امتداد اربعین سرمایه گذاری کند و مسؤولین نیز از آن بهره برداری کنند. باید آموزه های اربعینی را در دل دانشگاه و مدارس ببریم و جمعیت خود را از طریق مواد درسی آشنا کنیم و دانشگاه را بادستگاه اربعین پیوند دهیم. اربعین برای کل بشریت است از این رو باید با تمام ارکان و حتی اقلیت ها تعامل شود.

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه در دستگاه امام حسین همه همراهی می کنند و کسی که کار رسانه ای و علم انسانی میکند نیز در این دایره جا دارد، گفت: متأسفانه زوار اربعین بدون هیچ مقدماتی وارد زیارت اربعین می شوند از این رو باید آموزش هایی فوری شکل بگیرد و رسانه ما باید واقعه اربعین را به موضوع یک دنیا تبدیل کند.

وی در پایان به برگزاری یک کارگاه توسط دانشکده دین و رسانه برای طلاب جامعه المصطفی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: طلاب خارجی توانستند با کسب مهارت تهیه فیلم با موبایل تولیدات خوبی را مراسم اربعین به زبان هموطنان خود ارائه کنند. روایت سازی از مباحثی که در اربعین رخ می دهد امر بسیار مهمی است.

مخاطب و تولیدکننده محتوای دینی اختلاف معرفت شناختی دارند

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

حجت الاسلام رضا رستمی رئیس مرکز رسانه حوزه های علمیه گفت: همانگونه که راهپیمایی اربعین ظرفیتی برای معرفی دین است ظرفیتی برای تحولی برای رسانه های دینی است. آیه شریفه « ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » راه های تبلیغ کلام دین را نشان میدهد.

وی حکمت را به معنای کلام محکم و نافذ در تبلیغ دین دانست و افزود: تبلیغ در عرصه فیزیکی در منبر و گفتگوها در عرصه رسانه و فضای مجازی است.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در تیر 1402 اظهار داشت: رهبری «لسان قوم» را تناسب تبلیغ با نیاز مخاطب و بر اساس ترکیب فکری ذهنی معرفی کردند که یعنی لازم است متناسب با نیاز مخاطب محتوا تولید شود. مکرر گفته می شود که محتوای دینی باید در قالب جدیدی ارائه شود و محتوای دینی باید در قالب های رسانه ای مانند پادکست ها تولید شود. هر چقدر توفیقات خوبی در این عرصه داشتیم اما اثرگذاری مطلوب ما حاصل نشده که علتی دارد. یک شکاف معرفت شناختی بین تولیدکننده محتوا و مخاطب وجود دارد.

وی به دو الگوی اصلی و الگوی جدید معرفت شناسی اشاره کرد گفت: بر اساس الگوی مبناگرایی، هر معرفت جدید بر مبانی یقینی منطبق می شود یعنی انسان یقینیاتی دارد که شناخت جدید را با تطبیق به آن یقینیات پذیرفته یا رد می کند. بر اساس الگوی «انسجام شناختی» افراد قائل به یقینیات نیستند بلکه حامل دانش هایی از زمان کودکی تا کنون هستند و در مسیر زندگی، هر دانش سازگار با ذهنیات خود را می پذیرند و چیزی که سازگار نبود را متوجه نمی شوند نه اینکه نپذیرند. برای مثال وقتی برای افرادی از کار جهادی صحبت می شود و بیان می شود که عده ای بدون چشم داشت مالی فعالیت می کنند مخاطب اصلا متوجه نمی شود چون تا به حال روبرو نشده است.

راهپیمایی اربعین ظرفیت تحول رسانه های دینی را ایجاد می کند

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

رئیس مرکز رسانه حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه الگوی آشوب در معرفت شناسی به معنای بی نظمی و هرج و مرج نیست، اظهار داشت: الگوی سوم الگوی معرفت شناسی «آشوب» است که در نتیجه گزاره های متضادی با نگاه فرد شکل می گیرد. الگوی معرفت شناختی به سمت الگوی آشوب می رود که هر فرد در آن واحد به چند چیز متضاد باور دارد. در عرصه دینی بر اساس مبناگرایی محتوا تولید می کنیم که به مخاطب منتقل نمی شود. مشکل در تبدیل محتوا به مدیا نیست بلکه باید زبان ما تغییر کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم محتوای رسانه ای اثرگذار باشد باید در در مبنای معرفت شناسی اتحاد صورت گیرد، گفت: همان پاسخی که به مسائل در کتب وجود دارد لزوما مناسب برای عرضه به نوجوان و جوان امروز نیست؛ راهپیمایی اربعین ظرفیتی است تا نگاه خود را در عرصه تبلیغی متفاوت کنیم و از فرصت همزیستی و تفاهم که بسیار فراهم است استفاده کنیم.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: در ایام تبلیغی در دهه های گذشته مبلغینی سرازیر به نقاط کشور می شدند و سؤالات مردم را با خود به قم بر می گرداندند که یک چرخه وجود داشت و متانسب با نیاز مخاطب محتوا تولید می شد. متأسفانه در حال حاضر شکلی هرمی برای پاسخ به سؤال وجود دارد که سؤالات در قم تولید می شود و زبان مخاطب و تولیدکننده متفاوت است. اربعین فرصتی برای ایجاد این چرخه در عرصه رسانه ای و تبلیغی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که رسانه ها با همزیستی با مخاطبین در فضای اربعین نیاز مخاطب را را شناسایی کنند و براساس آن به این نیاز پاسخ داده و در قالب های مختلف رسانه ارائه دهند.

نمایش اقشار مختلف در راهپیمایی اربعین وحدت مسلمین را نشان می دهد

نشست تخصصی «هم‌اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

حجت الاسلام طوبایی پژوهشگر رسانه با اشاره به تأکید قرآن بر وحدت اظهار داشت: پیامبران آمدند برای بر هم زدن وحدت و نمی توان فقط بر وجه مشترک حب الحسین در پیاده روی اربعین توجه کنیم.

وی با بیان اینکه لازم است امتیازات فرهنگی را در اربعین نشان دهیم گفت: همانطور که در پوشش شرکت مردم در انتخابات افرادی که با لباس محل و گویش خاص حاضر می شوند را نشان می دهند تا با تکثر وحدت را نشان دهند لازم است حضور افراد، گروه های مختلف در پیاده روی اربعین به نمایش گذاشته شود.

حجت الاسلام طوبایی با تأکید بر اینکه همبستگی از مصادره متفاوت است، افزود: نمی توان طوری رفتار کرد که حضور اقشار مختلف را مصادره کرد اما باید همبستگی را نشان داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیام نامحسوس اربعین تقویت ندای شیعه است و هدف شیعه متعالی نجات انسانیت است. جمله معروف «اگر دین ندارید آزادمرد باشید» از حضرت اباعبدالله ظرفیت بسیار بزرگی برای رساندن ندای آزادگی به سراسر جهان است.

گفتنی است این نشست توسط مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه، اداره پژوهش های اسلامی رسانه و کمیته فرهنگی ستاد اربعین برگزارشد.
ارسال نظرات