۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۷۶۲۲۷۶

تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و واکنش ها

تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و واکنش ها
مرکز اسلامی هامبورگ که قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد توسط پلیس آلمان تعطیل شد؛ گفته می‌شود انگیزه این تعطیلی خوش خدمتی به صهیونیست‌ها است.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رسانه‌های آلمان روز چهارشنبه اعلام کردند که نیروهای پلیس این کشور به «مرکز اسلامی هامبورگIZH» حمله کردند و هم‌زمان وزارت کشور آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این مرکز اسلامی و سازمان‌های تابعه آن را ممنوع کرده و مدعی شد که «این انجمن اهداف اسلام‌گرایی افراطی» را دنبال می‌کند.
 
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ رعدوبرقی در آسمان صاف نبود، بلکه از آبان ماه پارسال و در ادامه فضاسازی رسانه‌ها و دولت آلمان علیه این مرکز اسلامی، احزاب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی این کشور، با ارائه طرحی به پارلمان، خواستار بسته‌شدن این نهاد مذهبی و فکری شدند و پارلمان این کشور نیز قرار شد این طرح را به رأی بگذارد که آیا این مرکز باید بسته شود یا خیر و اینکه چگونه باید بسته شود.
 
پلیس آلمان آبان‌ماه پارسال به بهانه بررسی برخی ادعاهای واهی و فاقد مدرک و سند، به مرکز اسلامی هامبورگ و ۵۴ مرکز دیگر در ۷ ایالت فدرال حمله کرد. وزارت کشور آلمان در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای تابعه به ظن اقدام علیه نظم عمومی مورد بررسی و ۵۴ مرکز در ۷ ایالت فدرال مورد بازرسی قرار گرفتند. در این بیانیه بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ادعاهایی علیه فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ مطرح شد.
 
مرکز اسلامی هامبورگ، از مراکز مهم اسلامی و قدیمی آلمان است که سال ۱۳۳۲ با حمایت آیت الله بروجردی در شهر هامبورگ تأسیس شد. انتشار مجلاتی به زبان آلمانی و فارسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز است. این مجموعه اسلامی، کتابخانه‌ای با بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و شیعی دارد.
 
به علت حضور قدرتمند لابی‌های رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین در برخی شهرهای آلمان، پیش از این نیز هر از گاهی اتهامات و جوسازی‌هایی علیه این نهاد و سازمان مذهبی_فرهنگی در فضای رسانه‌ای آلمان ایجاد می‌شد، اما پارسال با شروع ناآرامی‌ها و اغتشاشات در برخی شهرهای ایران، حملات رسانه‌ای و سیاسی علیه مرکز اسلامی هامبورگ بیشتر شد؛ به‌ویژه اینکه دولت آلمان همراه با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی آشکارا و به دور از روکش‌های دیپلماتیک از اغتشاشات در ایران حمایت کردند.
 
درخواست بستن مرکز اسلامی هامبورگ یکی از بندهای طرح ۲۲ ماده‌ای احزاب دولت ائتلافی آلمان علیه ایران است؛ این طرح که با بهانه و عنوان انحرافی «دفاع از حقوق بشر»، منحصراَ برای حمایت از اغتشاش‌گران و چگونگی ادامه ناآرامی‌ها در ایران تدوین شده بود، «تشدید تحریم‌ها علیه ایران و حمایت از نیروهای اپوزیسیون ایران در آلمان» از بندهای دیگر آن است.
 
احزاب حاکم در دولت آلمان در حالی خواستار بستن این مرکز فرهنگی و فکری ایران شدند که در تناقضی آشکار با شعار «دفاع از آزادی بیان»، آشکارا با دخالت در امور داخلی ایران، از اغتشاشات و اقدامات تروریستی در برخی مناطق ایران حمایت کردند.
 
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و واکنش ها
آیت الله نوری همدانی:
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ ظلم بزرگ فرهنگی و تعرض به حقوق موحدان است
حضرت آیت الله نوری همدانی تعطیلی مرکز اسلامی در آلمان و مراکز و موسسات وابسته از سوی مقامات آلمان را ظلم فرهنگی بزرگ، هتک مقدسات همه مسلمانان و تعرض به حقوق موحدان و طرفداران عدالت و معنویت، آزادی و حقوق بشر خواند.

 متن پیام حضرت آیت الله نوری همدانی در واکنش به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ آلمان و موسسات وابسته به آن که در اختیار خبرگزاری رسا قرار گرفته به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
قال الله تعالی فی محکم کتابه : وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَیٰ فِی خَرَابِهَا (آیه ۱۱۴ سوره بقره)و کیست ستمکارتر از آن که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید؟
 
تعطیلی مرکز اسلامی در آلمان و مراکز و موسسات وابسته به آن، توسط دولت آلمان به بهانه‌های واهی؛ آن‌ هم با سابقه هفتاد سال فعالیت در ترویج دین و معنویت و صلح و آزادی و امنیت و نوع دوستی و خدمت به بشریت، موجب نگرانی شدید اینجانب و همه دینمداران و آزادگان و طرفداران حقوق واقعی بشر و آزادی دین و مذهب شده است.
 
این مرکز یادگار مرجع بزرگ شیعیان و استاد والا مقام مرحوم آیت الله العظمی بروجردی «رضوان الله تعالی علیه» است.
 
این ظلم فرهنگی بزرگ؛ هتک مقدسات همه مسلمانان و تعرض به حقوق همه انسان‌های موحد و طرفدار عدالت و آزادی و معنویت و حقوق بشر است.
 
اینجانب با محکومیت شدید این اقدام ضد دینی و بر علیه حقوق بشر توسط دولت آلمان، انتظار دارم که دولت آلمان هر چه سریع تر در این تصمیم اشتباه که به سود افراط گرایان و دشمنان دین و آزادی و مخالف رویه های حقوقی و حتی قوانین آن کشور است؛ تجدید نظر نمایند و از سویی لازم است مراکز دینی و مذهبی و محافل بین المللی و مراکز جهانی حقوق بشر در سرتاسر جهان با اعلام همبستگی با مسلمان مظلوم آلمان و پشتیبانی از آنان، با این رفتار ضد بشری مقابله نمایند.
 
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و واکنش ها
بیانیه جامعه مدرسین در پی حمله پلیس آلمان به مرکز اسلامی هامبورگ
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
اقدام ضد حقوق بشری و گستاخانه پلیس آلمان در حمله به مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی – علیه السلام – حرکتی غیر قانونی و برخلاف موازین آزادی‌های مذهبی است.
 
این مراکز از مهم‌ترین مجموعه‌های ترویج معنویت و معارف اسلامی است که خنثی کننده افراط گرایی و رشد جریانات تند روی منحرف است. بی شک این اقدام غلط و سیاست زده، فرصت ظهور جریانات منحرف ضددین را فراهم می‌کند و محیط‌های مذهبی آلمان و اروپا را با مشکلات جدی روبه رو خواهد کرد.
 
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با محکوم کردن حمله‌ی نیروی‌های پلیس آلمان به این مراکز و ایجاد محدودیت‌های غیر منطقی برای مسلمانان و شیعیان، از مسئولان دستگاه دیپلماسی و دیگر متولیان امر می‌خواهد با پیگیری‌های حقوقی از فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی – علیه السلام – حمایت و صیانت کرده و با جدیت مسئله بازگشایی این مراکز را دنبال کنند.
 
دولت آلمان نیز بداند اسلام دین اخلاق، معنویت و صلح و دوستی است. اسلام هراسی و اسلام ستیزی حربه و توطئه جریان صهیونیسم بین الملل است و حرکت در مسیر طراحی‌های مراکز صهیونیستی بیش از هرچیز به دولت و ملت آلمان آسیب خواهد رساند.
 
گرچه این حمله و ایجاد فشار علیه مراکز عبادی و دینی موجب رنجش مسلمانان مقیم آلمان، مسلمانان جهان، علماء، دانشمندان، اساتید دانشگاه و رهبران دینی شده است، اما حفظ آرامش و رعایت قانون، در اولویت است و امیدواریم با پیگیری‌های مستمر، هرچه زودتر این مسأله پایان یابد و حقوق مسلمانان و شیعیان مقیم آلمان تأمین گردد. إن‌شاءالله.
 
واکنش وزارت خارجه به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه پنجشنبه چهارم مرداد ماه در واکنش به ایدام اخیر پلیس و مراجع قضایی آلمان اعلام کرد: اقدام مراجع قضایی انتظامی آلمان در تفتیش اماکن مرتبط با مرکز اسلامی هامبورگ، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز اسلامی با پیشینه‌ای ۷۰ ساله که میراث گرانبهای‌ مرجع روشن ضمیر شیعیان جهان حضرت آیت‌الله بروجردی است، حرکتی ناموجه و ناقض قواعد و موازین ناظر بر آزادی مذهب و اندیشه است.

اقدام پلیس آلمان در بستن تعدادی از مراکز اسلامی در این کشور با واکنش ایران مواجه شد و در همین ارتباط سفیر این کشور در تهران روز چهارشنبه سوم مرداد ماه به وزارت امور خارجه احضار و ضمن محکوم کردن این اقدام خصمانه، در مورد پیامدهای اینگونه اقدامات مخرب به دولت آلمان هشدار داده شد.

هدیه‌ای به حامیان تروربسم و افراط گرایان

علی باقری در همین ارتباط افزود: این اقدام هدیه‌ای به افراط‌گرایان، خشونت‌طلبان و جریان‌های‌ حامی تروریسم است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنبن عنوان کرد: رژیم تروریستی اسرائیل که از هر رخدادی برای منحرف کردن افکار عمومی از نسل‌کشی فلسطینی‌ها استفاده می کند، نیز از این اقدام پلیس آلمان استقبال کرد!

 

تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و واکنش ها

 مسئولیت دولت آلمان

سرپرست دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مسئولیت‌ آثار و عواقب مترتب بر این اقدام ناموجه و خشونت‌طلبانه بر عهده دولت آلمان است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، همراه با امت اسلامی و ایرانیان خارج از کشور، از ترویج اندیشه و تمدن اسلامی - ایرانی و نیز استیفای حقوق مسلمانان و ایرانیان در هر نقطه از جهان از جمله آلمان حمایت می‌کند.

احضار سفیر آلمان

در پی اقدام پلیس آلمان در بستن تعدادی از مراکز اسلامی، هانس اودو موتسل سفیر آلمان امروز از سوی مدیر کل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این نشست، ضمن محکوم کردن اقدام خصمانه و مغایر با اصول بنیادین حقوق بشر، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران  به وی ابلاغ گردید. 

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با اشاره به خدمات ارزشمند و فراموش نشدنی مراکز اسلامی از جمله مرکز اسلامی هامبورگ در تبیین آموزه های دینی اسلام، ترویج اصل گفتگو و بُردباری مذهبی و نیز مقابله با افراطی‌گری، اظهار داشت: متاسفانه آنچه که امروز در آلمان اتفاق افتاد، مصداق بارز اسلام‌ستیزی و مقابله با آموزه‌های ادیان ابراهیمی است که البته روی دیگر آن، دیکتاتوری و ترویج عامدانه خشونت است.

مدیر کل غرب اروپا افزود: برخی جریان‌های حامی تروریست‌های نشاندار و طرفداران خشونت و‌ افراط‌گرایی با طرح اتهامات بی‌پایه، به‌دنبال دامن‌زدن به تنش‌های دینی و مذهبی هستند که مسلمانان آلمان و سایر آزاداندیشان جهان با هوشیاری، این طراحی را محکوم به شکست خواهند کرد.

مدیرکل غرب اروپا ضمن هشدار به دولت آلمان در مورد پیامدهای اینگونه اقدامات مخرب، تصریح کرد: چنین اقداماتی نمونه آشکاری از مقابله با آزادی فکر و بیان و عملا تروبج خشونت و افراط‌گرایی است

سفیر آلمان در این نشست احضار تصریح کرد که مراتب را فورا به مقامات ذیربط در آلمان  منعکس خواهد کرد.

 
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و واکنش ها
بیانیه مهم مجمع جهانی اهل بیت درباره تعطیلی مراکز اسلامی در آلمان:
اقدام پلیس آلمان مصداق بارز نقض آزادی های انسانی و دینی و در تضاد با معاهدات بین المللی است
 
مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، برلین و فرانکفورت از سوی مقامات آلمان بیانیه مهمی صادر کرد.
 
در این پلیس ضمن محکوم کردن اقدام ضد حقوق بشری نیروهای ویژه پلیس آلمان، از مجامع بین المللی خواسته شده تا جلوی نقض آزادی های مشروع و دینی را بگیرند.
 
متن این بیانیه که در اختیار خبرگزاری رسا قرار گرفته بدین شرح است: 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
اقدام ضد حقوق بشری نیروهای ویژه پلیس آلمان در تعرض به اماکن عبادی ومقدس مسلمانان وتعطیل آنها از جمله مرکز اسلامی ومسجد امام علی(علیه السلام) در هامبورگ، موجب تأسف و تأثر شدید همه مسلمانان، آزادیخواهان و علاقمندان به حقوق بشر در سراسر جهان گردید.
 
مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان یک نهاد غیردولتی بین المللی که در زمینه امور دینی وفرهنگی و تسهیل و توسعه شناخت و آگاهی از تعالیم انسان ساز دین مبین اسلام و معارف متعالی اهل بیت اطهار (علیهم السلام) فعالیت می کند، این اقدام مغایر با آزادی های دینی وحقوق بنیادین بشر را شدیداً محکوم می نماید وخواستار پاسخ گویی مقامات آلمان و بازگشت مساجد و مراکز دینی به فعالیت های عادی خود می باشد. 
 
مرکز اسلامی امام علی (علیه السلام) هامبورگ با بیش از 60 سال فعالیت، یکی از مهم ترین مراکز دینی، علمی و فرهنگی آلمان است که خدمات شایسته ای در زمینه معرفی آموزه های دینی واسلامی بر مدار عقلانیت، معنویت، همبستگی وآرامش اجتماعی، ترویج صلح، گفتگو وهمزیستی مسالمت آمیز میان انسان ها و در نتیجه نفی افراط گرایی واختلاف وخشونت داشته است. این مرکز طی سال های متمادی به عنوان یکی از معتبرترین مراکز اسلامی مورد حمایت حوزه های علمیه و مراجع بزرگی همچون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی فعالیت کرده و با مدیریت علما وشخصیت های دانشمند توانسته است مناسبات و روابط اجتماعی، علمی وآکادمیک و همکاری وتعاملات سازنده با مراکز ادیان دیگر در آلمان و اروپا برقرار نماید و گام های مؤثری در تقویت و تحکیم زمینه های شناخت متقابل وگفتکوی ادیان و فرهنگ ها و تمدن ها بردارد.
 
 اتهام ترویج افراطی گری به مرکزی که سدی در برابر تندروی وتکفیر دینی ونزاع های مذهبی بوده، کاملا بی پایه و اساس و از لحاظ حقوقی و انسانی مردود است و تعطیل چنین مرکز قانون گرا و مروج رویکردهای مسالمت آمیز، بر انسجام اجتماعی وهمزیستی پیروان ادیان در کشور آلمان تاثیر سوئی خواهد گذاشت. همچنان که حکم صادر شده، با حق برخورداری از دادرسی عادلانه، امکان تجدیدنظر خواهی وبرخورداری از امنیت اجتماعی وحقوقی در تعارض است. 
 
مجمع جهانی اهل بیت(ع) ضمن اعلام مراتب اعتراض ونگرانی شدید خود، قویاً نسبت به نقض آشکار حقوق دینی، اجتماعی و قانونی شهروندان آلمانی و مسلمانان وشیعیان در آلمان هشدار می دهد و اقدام اخیر پلیس آلمان را از مصادیق بارز ومسلم نقض آشکار حقوق و آزادی های انسانی، نظیر آزادی دین و مذهب، آزادی بیان و آزادی اجتماعات می داند که معاهدات بین المللی و اسناد و مقررات حقوق بشر، از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، منشور ملل متحد، کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی اعلامیه هزاره ملل متحد وسایر اسناد حقوق بشر وقوانین ورویه های حقوقی آلمان آنها را به رسمیت شناخته است.
 
مجمع جهانی اهل بیت (ع) از دولت آلمان می خواهد، با توجه به سابقه طولانی رعایت حقوق بشر در آن کشور، مانع از تداوم این اقدامات غیرقانونی شده، ضمن اعاده اعتبار وفعالیت امامان مساجد ومراکز اسلامی، به ویژه مراکز هامبورگ، برلین و فرانکفورت، لغو حکم تعطیل مساجد، جبران خسارت های مادی ومعنوی وادامه فعالیت تمام مراکز دینی که مورد یورش و تفتیش قرار گرفته اند، برخورد باعاملان توهین و هتک حرمت به امام ومدیر مرکز اسلامی برلین ونیز منع  تکرار این اقدامات غیر قانونی که یقیناً موجب ایجاد التهاب و ترویج خشونت و تشدید و توسعه اسلام هراسی در اروپا و جهان وسوء استفاده عناصر ضد اسلامی مروج اسلام هراسی می گردد وعوارض جبران ناپذیری را در جهان در پی خواهد داشت، بر پایبندی خود به حقوق شهروندی ونفی نژادپرستی واسلام هراسی تاکید ومانع سوء استفاده گروه های تندرو وخشونت طلب و افزایش حملات به مسلمانان شود که در شرایط کنونی که جهان شاهد جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم، زنان و کودکان فلسطینی از یک سو وحمایت افکار عمومی مردمان جهان، از جمله در اروپا وآلمان از مردم ستمدیده فلسطین است، اهمیتی دوچندان در ایجاد صلح و امنیت وآرامش وگفتگو وهمزیستی یافته است. 
 
اقدامات خشونت آمیز، بازرسی های خودسرانه، بازداشتها و اخراج های غیرقانونی و بی دلیل  توسط پلیس و مقامات محلی و فدرال آلمان وتعطیل مساجد و مراکز اسلامی وانجمن های شیعی که بطور رسمی و قانونی به ثبت رسیده اند و در چارچوب قوانین و مقررات آلمان فعالیت می کنند، از بارزترین نمونه های سلب حقوق بنیادین و امنیت اجتماعی وقضایی مسلمانان وشیعیان مقیم بدون امکان احقاق حق وبرخورداری از رسیدگی های عادلانه است.
 
مجمع جهانی اهل بیت(ع) که پس از انتشار خبر این اقدامات، اعتراضات متعددی را از اقصی نقاط جهان در محکومیت این حادثه دریافت کرده است، ضمن فراخواندن مسلمانان مقیم آلمان به حفظ آرامش ورعایت قانون، از تمام مسلمانان جهان، علما، دانشمندان، اساتید دانشگاه و رهبران دینی دیگر مذاهب و ادیان می خواهد، با اقدامات حقوقی و قانونی، به حمایت از حقوق آحاد ملت بزرگ آلمان ومسلمانان اهتمام بورزند و مانع از محرومیت بخش قابل توجهی از مردم آن کشور از حقوق مسلم انسانی و دینی و اجتماعی شان شوند.
مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید مجدد بر ضرورت حفظ آرامش وانسجام اجتماعی وحمایت از حقوق شهروندان واقلیت ها، مجددا از مقامات آلمان مصرانه می خواهد، نسبت به تغییر رویه کنونی وحمایت از حقوق مسلمانان اقدام عاجل نماید و از مراجع بین المللی، از جمله  کمیساریای عالی حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتظار دارد که برای حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان، از  جمله در آلمان، قاطعانه عمل کند.
 
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و واکنش ها
آیت الله کعبی: رفتار ضد انسانی و اسلام ستیزانه دولت آلمان قطعا نتیجه معکوس خواهد داشت
 
آیت الله کعبی در پی تعرض آشكار به حقوق مذهبی مسلمانان آلمان و تعطيلی مركز اسلامی امام علی علیه السلام و مراکز وابسته به آن توسط دولت آلمان بیانیه ای صادر کرد و اقدام آلمان را در تضاد با معاهدات بین المللی و در تضاد آشکار با حقوق بشر و منشور آزادی های دینی و مذهبی خواند.
 
متن بیانیه عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری که در اختیار خبرگزاری رسا قرار گرفته بدین شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم 
الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علی رسول الله و آله الاطهار لا سيما بقية الله في الارضين صلوات الله عليهم أجمعين 
تعرض آشكار به حقوق مذهبی مسلمانان آلمان و تعطيلی مركز اسلامی امام علی علیه السلام و مراکز وابسته به آن توسط دولت آلمان، با بهانه های واهی و با تحریک رژیم صهیونیستی و در خدمت افراط گرایی است و موجب نگرانی شدید وجدانهای بیدار و انسانهای آزاده است.  
 
مساجد در سرتاسر جهان به‌ویژه در اروپا نماد فرهنگ و تمدن اسلامی هستند و نوید بخش ایمان و امید می باشند. همواره مساجد و مراکز اسلامی نماد دین و عقلانیت و معنویت و آگاهی و آزادی  و زهد و پارسایی و عدالت و پیشرفت و کرامت انسانها بر پایه بندگی خدا هستند.
 
 چرا دولت آلمان به طور خشونت‌آمیز به مقدسات مسلمانان مظلوم و خیرخواه و پشتیبان صلح و عدالت تجاوز می کند؟  "لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ؟" چرا می خواهند انسانها را از حضور در  پایگاه نور و مرکز توحید و عدالت و کرامت انسان بازدارند؟ این رفتار ضد انسانی و برعلیه حقوق بشر توسط دولت آلمان نشان اسلام ستیزی است و به طور قطع نتیجه معکوس می دهد.
 
رفتار ضد انسانی و اسلام ستیزانه دولت آلمان قطعا نتیجه معکوس خواهد داشت
 
انسانهای آزادیخواه جهان بویژه در آمریکا و اروپا تنفر شدید خود را از جنایات رژیم صهیونیستی و حضور و اظهارات جنایتکار جنگی و قصاب غزه  نتانیاهوی مجرم در جمع حامیان شیطانی  خود را اعلام نموده اند و رفتار دولت آلمان را در جهت تقویت جنایتکاران و دشمنان بشریت و دین و آزادی مذهبی می دانند. 
 
انتظار آن است که امت اسلامی و نخبگان جهان اسلام با اعلام همبستگی با مسلمانان مظلوم آلمان  با این رفتار ظالمانه دولت آلمان به فرهنگ و تمدن اسلامی و مساجد و مراکز اسلامی مقابله نمایند و واکنش جدی نشان دهند. 
 
و لاحول و لاقوة الا بالله العلي العظيم 
و سيعلم الذين ظلموا اى منقلب ينقلبون 
 
بیانیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پی تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ
 
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در واکنش به اقدام غیرحقوقی و وقیحانه دولت آلمان در تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ بیانیه‌ای صادر کرد.
 
در این بیانیه آمده است:
 
دولت آلمان در اقدامی کاملا غیرحقوقی و مغایر با اصل آزادی بیان و احترام به آزادی عقیده، مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های مختلف زیرمجموعه آن را به بهانه های واهی تعطیل کرد.این پرده آخر و نهایی سناریو و پروژه ای است  که  با هدایت پشت پرده و در عین حال ملموس لابی های صهیونیستی صورت گرفت.پروژه ای که با هدف دین ستیزی و اسلام هراسی آغاز شده و متاسفانه همچنان ادامه دارد.مرکز اسلامی هامبورگ با هدف تعامل مسالمت آمیز و همگرایانه میان ادیان الهی طی بیش از هفت دهه به حیات موثر و بابرکت خود ادامه داده و چنانچه بسیاری از دین پژوهان آلمانی نیز اذعان نموده اند، یکی از کانونهای مهم برگزاری  مباحثه و همگرایی مذهبی در  این کشور محسوب می شود.
 
این مرکز، بر روی همه پیروان ادیان آسمانی و افرادی که در صدد کسب آگاهی در خصوص ماهیت دین اسلام و مذهب تشیع بوده اند، باز بوده و حتی لحظه ای از این رویکرد همیشگی خود عدول نکرده است. در چنین شرایطی اقدام وقیحانه اخیر، مصداق کینه و لجاجت با اصل گفت و گوهای بین دینی و اعلان جنگی آشکار علیه فطرت حق طلب انسانهاست.
 
سال گذشته پلیس آلمان با حمله به مساجد و اماکن  وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ ، عمق دشمنی خود را با آخرین دین آسمانی نمایان ساخت. این اقدام، در بطن همان اسلام هراسی سیستماتیک نهادهای رسمی و غیر رسمی قدرت در غرب قابل تعریف است.
 
همپوشانی فضاسازی های سیاسی، اقدامات امنیتی  و شانتاژهای رسانه ای در آلمان علیه مرکز اسلامی هامبورگ ، بیانگر نقشه از پیش طراحی شده ایست که با هدف صیانت از صهیونیسم ، دین ستیزی و پوچ گرایی تدوین و اکنون وارد مرحله آشکار و نهایی خود شده است.
 
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ در حالی صورت می گیرد که رژیم اشغالگر صهیونیستی با وقاحت کامل مشغول جنایت و نسل کشی در غزه است.بانیان این اقدام غیرحقوقی تصور می کنند با اقدام اخیر خود، گامی در جهت بازیابی روحیه از دست رفته لابی های شکست خورده صهیونیستی در غرب برداشته و به کالبد بی جان صهیونیسم، نفسی تازه دمیده اند.حال آنکه چنین اقداماتی بیش از پیش افکار عمومی دنیا را متوجه نگاه ابزاری مدعیان دروغین آزادی بیان در غرب می سازد.
 
بهتر است دولت آلمان به این سوال مهم‌ پاسخ دهد که ثمره اسلام هراسی  و جلوگیری از گفت و گوهای بین دینی در طول تاریخ روابط بین الملل  چه بوده است؟ آیا چنین اقدامات و تبلیغاتی از عظمت ذاتی و لایتناهی دین مبین اسلام کاسته یا بر آن افزوده است؟در مقابل،ثمره بازی غرب در زمین رژیم اشغالگر قدس و لابی های صهیونیستی در آمریکا و اروپا چه بوده است؟آیا مقامات غربی هنوز متوجه شکاف روزافزون میان آنها و ملتهایشان بر سر جنگ غزه و جنایات صهیونیستها نشده اند؟اصرار بر یک مشی شکست خورده تاریخی و اعتقادی،بلوغ و پختگی حداقلی غرب در مواجهه با بدیهی ترین واقعیات جاری در جهان امروز را زیر سوال می برد.
 
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قویا تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ توسط دولت  آلمان را محکوم  و از تمامی ظرفیتها و توان خود در مسیر روشنگری ، تبیین پشت پرده های اقدام غیرقابل توجیه صورت گرفته و پیگیری حقوقی این پرونده  استفاده خواهد کرد. دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، هرگز در برابر تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ کوتاه نخواهد آمد
 
بدون شک اقدام اخیر دولت آلمان، نه تنها توهین به یک مذهب  و پیروان آن ، بلکه توهین به اصل آزادی گفت و گوهای بین دینی در جهان محسوب می شود. از این رو لازم است همه پیروان ادیان توحیدی و رهبران آنها، خود را مخاطب چنین تصمیم و اقدام وقیحانه ای قلمداد کرده  و نهادهای قدرت در آلمان و غرب را بابت استمرار بازی در زمین صهیونیستها تحت فشار قرار دهند.
 
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و واکنش ها
 
وزیر ارشاد: تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، خوش‌خدمتی به صهیونیست‌ها است
 
«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که اعتراض خود به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ را در فضای مجازی اعلام کرده است، نوشت: مرکز اسلامی هامبورگ که از یادگاران آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) بوده و حضور بزرگانی چون آیت‌الله دکتر بهشتی را در حافظه خود دارد، با هجوم ۲۰۰ پلیس آلمان به شکلی عجیب بسته شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این رفتار دولت آلمان را انتقام‌گیری از جبهه مقاومت دانسته و نوشته است: به نظر می‌رسد دولت آلمان برای التیام شکست‌های تحقیرآمیز صهیونیست‌ها از جمله عملیات پهپاد یافا، این خوش‌خدمتی را انجام داده است.
 
گفتنی است وزیر کشور آلمان، تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ را با ادعای حمایت از حزب‌الله لبنان اعلام کرد. علاوه‌بر این، چهار مسجد دیگر نیز در آلمان تعطیل شدند.
 
همچنین در پی این اقدام، سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه احضار و ضمن محکوم کردن این اقدام خصمانه، در مورد پیامدهای اینگونه اقدامات مخرب به دولت آلمان هشدار داده شد.
 
واکنش نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه
گزارش خبرگزاری رسا حاکی است، نمایندگان ولی فقیه، علما و ائمه جمعه نیز در خطبه های نماز جمعه در سخنرانی های جداگانه اقدام دولت و پلیس آلمان را محکوم و این کار را در تضاد کامل با مبانی حقوق بشر و آزادی های مشروع دینی و مذهبی تلقی کرده و از مجامع بین المللی خواستند جلوی نقض آشکار حقوق بشر را بگیرد.
ارسال نظرات