۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۷۶۱۷۴۴

آیین پولکه گردانی در عجب شیر

آیین پولکه گردانی در عجب شیر
تاسوعا و عاشورا در آذربایجان شرقی حال و هوای دیگری دارد، آیین های مذهبی منحصر به فردی که در کمتر منطقه ای از ایران می توان دید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، تاسوعا و عاشورا در آذربایجان شرقی حال و هوای دیگری دارد، آیین های مذهبی منحصر به فردی که در کمتر منطقه ای از ایران می توان دید.

در این بین شهرستان ها، عجب شیر به آیین های ویژه در این ایام شهرت دارد که از جمله این آیین های مذهبی پولکه گردانی روستای شیشوان شهرستان عجب شیر است.

پولکه ها نوعی توپ هستند که از پارچه ساخته می شوند و با سیم بسته و با نفت شعله ور می شوند.

در شهرستان یک پولکه اصلی وجود دارد که دیگر پولکه ها نسبت به این پولکه کوچکتر هستند و در دسته های عزاداری کوچک به کار می رود.

شب های تاسوعا و عاشورای حسینی در روستای شیشوان، ده ها پولکه آتشین در فضای تاریک شب چرخانده می شود و در نهایت پولکه بزرگ در مرکز میدان و در جلوی مسجد بزرگ روستا افروخته می شود و مردم دور تا دور آن را می گیرند و عزاداری می کنند.

پولکه گردانی برای گرامیداشت یاد 72 یار باوفای حضرت امام حسین (ع) انجام می شود تا نوری باشد در تاریکی غم این شب های پر از آه و اندوه.

پولکه گردانی روستای شیشوان عجبشیر، به عنوان یکی از ۹ آیین عاشورایی آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است و مردم ایران هر سال از اقصی نقاط کشور برای شرکت در این آیین مذهبی به این روستا سفر می کنند.

وحید نستوهی
ارسال نظرات