۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۶۰۷۳۶
رئیس دانشگاه رضوی:

تأمین زمینه فراگیری علوم مهمترین فرصت اهل علم است

تأمین زمینه فراگیری علوم مهمترین فرصت اهل علم است
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به حکمت ۲۱ نهج البلاغه پیرامون ضیق وقت و محدودیت زمان، عدم قدردانی از فرصت‌ها را سبب مؤاخذه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در جمع طلاب و دانشجویان و استادان و کارمندان دانشگاه بیان داشت:عید غدیر گذشت اما غدیر فقط یک روز نیست هرچند قدر آن دانسته نمی شود قوام شیعه، بلکه اسلام و بالاتر کل جهان هستی بسته به این است.

وی افزود: اگر غدیر نبود چیزی باقی نمی ماند با آن همه توصیه هایی که رسول الله(ص) کردند برای شاه مردان امیرالمومنین علی علیه السلام، چه شد و چه کردند؟

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: آنچه باقی مانده به عنوان شیعه امامی به برکت اقدام نبی مکرم اسلام است بنابراین جای شکر دارد که می گوئیم « الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابی طالب »

وی افزود: تمسک سخن بزرگی است که سنجش آن درهرکسی به قدر ارادت و ساحت و میزان شناخت او از پیامبر و ائمه علیهم السلام متفاوت است.

وی ادامه داد: اما در کل اصل تمسک به حبل المتین الهی نجات دهنده است هرچند درجات آن متفاوت است. امیدواریم درجه اعلی که همجواری با انبيا و اولیا است قسمت ما شود.

رئیس دانشگاه رضوی با اشاره به حکمت 21 نهج البلاغه « قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ» بیان داشت: بسیاری از دانش هایی که به دیگران منتقل شده به ویژه از اهل بیت (ع) به دلیل پرسش ها و سوالات افراد حاضر در محفل علمی بوده است. برخی از ترس های نابجا سبب محرومیت می شود مثلا می ترسد سوالی کند سبب تمسخر یا خنده دیگران شود.

وی افزود: بخصوص زمانی که وظیفه انسان کسب دانش و افزایش دانسته ها و علم است که پایه گذار یک زمینه خوب برای آینده باشد، این آینده علمی ایجاب می کند دستاوردهای علمی خود را اکنون افزایش بدهد. بنابراین از چیزی نباید بترسد.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری بیان داشت: وظیفه ما تامین زمینه این فراگیری است اما بخش سنگین ماجرا مربوط به خود شماست این فرصتی که خدا به شما داده را قدر بدانید بدون ترس یا حیای نابجا مسائل مربوط به خود و آینده را بپرسید و پیگیری کنید.

وی افزود: همانطور که فرمودند فرصت ها باقی نمی ماند وقت ضیق است از زمان تاسیس دانشگاه رضوی تا الان دوره های مختلفی گذشته و افراد آمدند و رفتند و فرصت‌های آنها برای حضور در این موقعیت علمی تمام شده است.

وی ادامه داد: فرصت فعلی شما برای تحصیل و تعلیم هم محدود است و از دست می رود. فرصت خدمت مسؤلان  به طلاب و دانشجویان هم محدود است اگر از فرصت ها استفاده نکنیم قدردان نباشیم مؤاخذه می شویم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات