نشست کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور کارشناسان و فعالان رسانه در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام مهدی رادنیک دبیر ستاد راهبردی هنرهای تصویری حوزه علمیه ضمن بیان اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یک جایگاه مهم و تاثیرگذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، تاکید داشت: تمام تصمیم گیران و موثرین نظام از اول انقلاب و حتی قبل از انقلاب به جایگاه مهم و تاثیرگذار تلویزیون و رادیو و نقش تبلیغی آنها توجه و اهتمام داشتند و برای آنها خیلی صدا و سیما مسئله جدی بود.
حجت الاسلام رادنیک با بیان اینکه بزرگان مختلفی با بیانهای مختلفی گفتند اگر قبل از انقلاب صدا و سیما در اختیار ما بود خیلی کارهای تبلیغی و فرهنگی میتوانستیم انجام دهیم، گفت: همین نگاه بعد از انقلاب شکل گرفت، تقویت شد، اهتمام و دقت زیادی به این مقوله شد و توجه شد این جایگاه می تواند جلو برنده، توسعه بخش، رشد دهنده باشد و اگر درست اداره، مدیریت شود، بهرهمندی و بهرهبرداری از آن اتفاق افتاد است و از خسارات و خسرانهای زیادی جلوگیری کند.
وی یکی از مهمترین منابعی که به عنوان سند میتوان به آن مراجعه کرد را منابع و اسناد قانون گذاری به ویژه قانون اساسی دانست و اظهار داشت: قانون اساسی در زمینه صدا و سیما با صراحت از صدا و سیما طی اصلی کرده است و گزارشات و مذاکرات قانون اساسی سال ۵۸ و اصلاحات قانون اساسی و بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ نشانگر اهمیت و توجه قانونگذاران، متولیان، عناصر، جایگاهها و شخصیتهای تاثیرگذار نظام به مقوله صدا و سیما است؛ در مذاکرات تدوین قانون اساسی در سال ۵۸ گفتگوهای زیادی برای بحث اصل ۱۷۵ پنجم صورت گرفت و یکی از نکات اساسی و مهم این گفتگوها اداره دستگاه و مجموعه بر اساس دیدگاهها و منویات رهبری است.
همچنین حجت الاسلام محمد حسین پیشاهنگ دبیر نشست کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن خوش آمدگویی به دانش پژوهان، اساتید و فضلای دانشگاه و حوزه حاضر در جلسه، اظهار داشت: این نشست یا کرسی علمی تخصصی به بررسی روند تدوین، اصلاح و پیگیری قانون جامع صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و موانع تصویب آن در مجلس شورای اسلامی می پردازد؛ ما در عرصههای حکمرانی نیازمند سیاستگذاری، قانون گذاری، هدایت، حمایت و پایش در عرصههای مختلف هستیم و از جمله موثرترین عرصهها برای هر حاکمیتی و جامعهای عرصه رسانه است؛ زیرا مدیریت افکار عمومی به دست رسانه هاست و این عرصه خطیر و مهم؛ برخی عرصههای علمی رسانه را رکن چهارم دموکراسی و حکمرانی میشناسند، بنابراین بدون سیاستگذاری، قانونگذاری، هدایت و پایش برای آن تصمیم گیری شود.
وی با بیان اینکه نظام تصمیم گیری در عرصه رسانه باید مبتنی بر مراحل مختلفی باشد، گفت: یکی از مهمترین رسانههای تاثیرگذار در جمهوری اسلامی، رسانه ملی یا سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که بر اساس قواعد، ریاست این سازمان توسط مقام معظم رهبری به صورت دورهای منصوب میشود؛ مسئلهای اینجا مطرح است؛ که بنا به دلایلی در سه، چهار دهه گذشته قوانین مرتبط با این سازمان لغو و اداره این سازمان به صورت هیئت امنایی تصویب شده است و اساتید گزارش خواهند داد که آیا این شیوه موقت است یا یک شیوه دائمی و قانون چنین تصمیم گرفته است.
حجت الاسلام پیشاهنگ با اشاره به اینکه چندین دوره در مجلس شورای اسلامی طرحی تحت عنوان قانون جامع اداره سازمان صدا و سیما به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته و در کمیسیون بررسی شده است، ابراز کرد: حضور چند باره این طرح در صحن علنی مجلس نشان دهنده این است که نظام ارادهای برای نوشتن قانون جامع اداره سازمان مهم و تاثیرگذاری مثل سازمان صدا و سیما دارد.
در ادامه حجت الاسلام محمدرضا زالی پژوهشگر حوزه رسانه و عضو کارگروه رسانه مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشکر از خبرگزاری رسا برای فراهم آوردن چنین فرصتی که برای نقد و بررسی سیر تدوین قانون جامعه صدا و سیما و شرایطی که بر تدوین و تصویب این قانون وجود دارد، اظهار داشت: در واقع تدوین قانون جدید اداره سازمان صدا و سیما پس از اصلاح قانون اساسی، در مجلس ششم کلید خورده و جناب آقای علی مطهری با آن رویکرد و نگاه سیاسی که داشتند و دغدغههایی که در آن دوره مجلس شورای اسلامی و دولت وقت نسبت به سازمان صدا و سیما و مشخصاً رسانه فراگیر بود، یک متن رادیکالی تنظیم شد که عمدتاً برای اینکه مجلس و دولت در اختیار یک جناح خاص سیاسی باشد و قدرت و امکان نظارت عینی و عملی در سازمان صدا و سیما داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نظارت در سازمان صدا و سیما با توجه به شرایط حاکم، ضمانت اجرایی ندارد، گفت: اگر نمایندگان قوای سه گانه شاهد خبط و خطایی در سازمان صدا و سیما باشند امکان اجرایی برای اصلاح آن را ندارند و نمی توانند ریاست سازمان را عزل، توبیخ یا استیضاح کنند و غیر از تذکر و انتقال نظرات به رهبر معظم انقلاب ظرفیتی برای نظارت ندارند.
پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اینکه در شرایطی خاص، جناح سیاسی حاکم بر کشور قانونی را برای کنترل و مدیریت نهاد قدرتمند صدا و سیما تنظیم کرد، گفت: بعضی از نمایندگان مجلس در یک مقطعی برای عملیاتی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی در عرصه خصوصی سازی وارد عرصه سازمان صدا و سیما شدند تا با استفاده از این اصل برای خصوصیسازی رادیو و تلویزیون اقدام کنند.