۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۵۷۷۶۲
حجت‌الاسلام نوروزی در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

تحلیل مبانی فکری گروهک فرقان/ خطر امروز هم وجود دارد

تحلیل مبانی فکری گروهک فرقان/ خطر امروز هم وجود دارد
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی(ره) با برشمردن ویژگی‌ها و مبانی انحرافی فکری گروهک فرقان گفت: هیچ گاه تفکر یک گروه منهدم نمی‌شود؛ زمینه‌های گروهک فرقان امروز هم در جامعه ما وجود دارد.

حجت‌الاسلام محمدجواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در توصیف گروه فرقان گفت: این گروه انحرافی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی حرکت ناشی از تفکر انحرافی خود علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: گروه فرقان به سرکردگی اکبر گودرزی به لحاظ فکری دارای انحرافات اخلاقی متعدد است که از غرور و تکبر سر چشمه می‌گیرد؛ اندیشه‌هایی که پذیرای مبانی اندیشه اسلامی و اندیشه‌های متفکران بزرگ اسلامی نیست و به افکار انحرافی خود بسنده می‌کند که این افکار یا زائیده فکر او یا متأثر از سازمان مجاهدین خلق و برخی جریان‌های انحرافی دیگر است.

وی دومین ایده گروه فرقان را جدایی دین از سیاست عنوان کرد و ابراز داشت: گروه فرقان به دنبال مبارزه با نمادهای اندیشه اسلامی و روحانیت است؛ مخالفت با روحانیت و نمادهای دینی در این گروهک تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که منجر به حذف فیزیکی متفکران آن زمان می‌شود که برجسته‌ترین آن‌ها استاد شهید مطهری، شهید مفتح و متفکران دیگر هستند.

حجت‌الاسلام نوروزی اعتقاد نداشتن به نظام اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را به محور سوم مشکلات گروهک فرقان نسبت و توضیح داد: این گروهک به خاطر مخالفت با نظام مبتنی بر ایده اسلام، ولایت فقیه و حاکمیت اسلام شناس، با نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دشمنی کرد.

جریان فرقان دارای یک تفسیر انحرافی از اسلام است

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در تشریح این مشکل گفت: جریان فرقان دارای یک تفسیر انحرافی از اسلام و متأثر از افراد یا گروه‌هایی مانند منافقین است و نظیر این سازمان، ایده جامعه بی‌طبقه توحیدی را عنوان، هدف و آرمان خود تعیین می‌کند؛ متفکر اسلامی را یکی از موانع این آرمان خود می‌داند و به دنبال حذف فیزیکی روحانیت از عرصه‌های حیات سیاسی و اجتماعی است.

وی جدا از مسائل فکری، در بیان مشکلات کنش و عمل گروهک فرقان گفت: نخستین نکته در این زمینه این است که به خاطر سوگیری و جهت‌گیری ضد دینی و ضد اسلامی این جریان، از انقلاب اسلامی یک تفسیر نادرست دارد و معتقد است که انقلاب اسلامی ناشی از نظریه توطئه هست.

حجت‌الاسلام نوروزی توضیح داد: نظریه توطئه یعنی اینکه انقلاب اسلامی حاصل مذاکرات چند ماه قبل از پیروزی انقلاب با قدرت‌های بزرگ در گوادلوب است که حاصل و برونداد آن نیز انقلاب اسلامی شد؛ در حالی که عینیت امر به ما می‌گوید که جمهوری اسلامی زلزله‌ای در خاورمیانه به وجود آورد که کیان رژیم صهیونیستی را بر باد خواهد داد.

این عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیان دومین نکته از کنش گروهک فرقان ابراز داشت: مخالفت با رفراندوم جمهوری اسلامی ایران ناشی از اندیشه و فکر انحرافی بود، بنابراین راهبرد گروه فرقان برای اینکه بتواند به اهداف شوم خود ناشی از تفکر انحرافی از اسلام برسد، حذف فیزیکی نخبگان و متفکران اسلامی و در نهایت جامه عمل پوشاندن به اهداف خود از طریق ترور و اقدامات تروریستی هست.

زمینه‌های گروهک فرقان امروز هم در جامعه ما وجود دارد

وی درباره احتمال تبدیل شدن برخی جریانات به گروهک‌هایی مانند گروه فرقان گفت: گروه‌های فکری و جریان‌های سیاسی سال 58 اکنون پیر شده و به درک واصل شده‌اند اما به لحاظ فکری یک جریان منهدم نمی‌شود بلکه به حاشیه می‌رود و طبعاً هر گاه زمینه‌های بروز مهیا شود، به تدریج بروز و ظهور می‌کند.

حجت‌الاسلام نوروزی ادامه داد: در جامعه ما نیز به صورت بالقوه چنین گروهک‌هایی هستند یعنی زمینه‌هایی در جامعه هستند که در مواجهه با فتنه یا بحران‌هایی ظهور و بروز کنند؛ اکنون افراد، گروه‌بندی‌ها و جریان‌هایی هستند که به لحاظ کنش مشابه این جریان در اول انقلاب اقدام و عمل می‌کنند، نظیر آنچه در سال 1401 بعد از آن فتنه خیابانی اتفاق افتاد.

این عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توضیح داد: نحوه برخورد برخی از این افراد و گروه‌ها، با افراد بسیجی و افراد دیگری که در درون گفتمان انقلاب اسلامی هستند، برخوردی خشن، تروریستی و اقدامی است که قاعدتاً نمی‌شود با هیچ اندیشه دینی اسمی برای آن گذاشت.

وی افزود: اندیشه داعشی که گروه فرقان در روز اول انقلاب داعیه دار آن بود و مخالفت با حاکمیت دین، ارزش‌های دینی و ارائه تحلیلی مبتنی بر جدایی دین از اسلام و به طبع آن حذف نهاد روحانیت، تفکری است که در حاشیه جامعه وجود دارد و در قالب‌های مختلفی ظهور و بروز پیدا می‌کند.

ارسال نظرات