۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۷۵۴۸۳
استاد حوزه علمیه اردبیل:

امام رضا تلاش فراوانی در راستای تبیین عقلایی دین کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده شورای نگهبان در اردبیل گفت: در دوران حیات امام رضا(ع) آنچه بیشتر ظاهر و نمود عینی دارد تلاش در راستای تبیین عقلایی دین و حاکم کردن فضایل انسانی است.
امام رضا(ع)


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت‌الاسلام عبدالله بیدار، استاد حوزه علمیه اردبیل، امروز در مراسم شهادت امام رضا(ع) در مسجد قدس اردبیل اظهار داشت: امام رضا(ع) در دوران خلافت مأمون با نپذیرفتن ولیعهدی در حقیقت از حریم ولایت و امامت دفاع کرد و نگذاشت این حریم به دست انسان‌های ناصالح شکسته شود.

وی در تشریح علت‌های نپذیرفتن ولیعهدی از سوی امام رضا (ع) گفت: مأمون تلاش می‌کرد با سپردن این مسؤولیت، تمامی اقدامات خود را قانونی جلوه دهد و هرگونه عمل ناشایست و خلاف قانون را به امام رضا(ع) نسبت دهد.

حجت الاسلام بیدار افزود: بعد از تلاش‌های مختلف و تهدیدها امام رضا(ع) تنها با اعلام شرایطی حاضر به پذیرش شد که مسؤولیت هیچ کاری را بر عهده نگیرد.

نماینده شورای نگهبان در اردبیل ادامه داد: هرچند این مقام و پست برای امام رضا(ع) بسیار کوچک و حقیر بود، اما این امام همام در دوران مسؤولیت خود هیچ وقت سعی نکرد آلوده به ظواهر یا غرور ریاست شود و حقیقت انسانی خود را گم کند.

وی ادامه داد: انسان باید بداند در هر موقعیتی قرار می‌گیرد بنده خدا است و هیچ جا احساس نکند که مسؤولیت واگذار شده، دائمی بوده و او را به عرش می‌رساند.

حجت الاسلام بیدار یکی از برجستگی‌های رفتاری و اخلاقی امام رضا(ع) را دوری از هرگونه ریا در دوران زندگی و مسؤولیت‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: ریا عامل بی‌شخصیتی انسان است و هرکس بتواند حب دنیا را از دل خود دور کند نه دچار ریا ‌و نه آلوده به ظواهر دنیوی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دوران حیات امام رضا‌(ع) آنچه بیشتر ظاهر و نمود عینی دارد تلاش در راستای تبیین عقلایی دین و حاکم کردن فضایل انسانی است به گونه‌ای که بارها خود مأمون اعلام می‌کرد که هیچ‌کس در روی زمین داناتر از حضرت رضا نیست.

این استاد حوزه علمیه اردبیل بزرگ‌ترین افتخار ایرانیان را پذیرش و تشرف امام رضا‌(ع) به منطقه طوس اعلام کرد و افزود: امام رضا‌(ع) ذخیره معنوی ایرانیان است و همه ما به وجود او افتخار کرده و به خود می‌بالیم./935/پ202/س

ارسال نظرات