۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۷۵۲۲۳۵

آسیب‌های زندگی مجردی

آسیب‌های زندگی مجردی
امروزه معضل جدیدی در جامعه بوجود آمده و آن بالا رفتن سن ازدواج است که متاسفانه در کنار آسیب‌های اجتماعی عوارض جسمی، روحی و روانی زیادی را دامن گیر مجردین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، امروزه معضل جدیدی در جامعه بوجود آمده و آن بالا رفتن سن ازدواج است که متاسفانه در کنار آسیب های اجتماعی عوارض جسمی، روحی و روانی زیادی را دامن گیر مجردین خواهد کرد، در این یادداشت درصدد بیان برخی از عوارض و آسیب های مجرد ماندن جوانان هستیم؛

از مهم ترین عواقب مجرد ماندن جوانان، افسردگی، احساس تنهایی و پوچی است که این عوارض از دیدگاه روان شناسان عامل اصلی بدبختی جوانان است؛ تمام اختلالات روحی و روانی جوانان زیر مجموعه افسردگی و احساس پوچی است؛ مجرد ماندن طولانی منجر به افزایش ترس از ازدواج خواهد شد؛ اگر به هر دلیلی ازدواج جوانان به تاخیر بیافتد روحیه شجاعت و جسارت از بین خواهد رفت و فرد مجرد با گذشت زمان حتی با فکر کردن به ازدواج تن و بدنش می لرزد و این ترس گاهی تا آخر عمر در وجود او باقی می مانند.

معایب مجردی

ترس از ازدواج ذهن را مدام با این فکر درگیر می کند که ازدواج ممکن است به طلاق بیانجامد و یا مشکل خاصی را در زندگی بوجود آورد؛ افزایش این احساس ترس و اضطراب گاهی ممکن است به حدی برسد که باعث ترس از  وضعیت تجرد موجود شود و نگرانی از اوضاع کنونی را به همراه داشته باشد.

عوارض جسمی و روحی مجردی

بیماری هایی که ممکن است جوانان با به تاخیر انداختن ازدواج به آن مبتلا شوند؛ بیماری های مانند بیماری قلبی، چاقی، پوکی استخوان و بیماری پروستات است؛ مجرد ماند علاوه بر مشکلات و بیماری های جسمی ممکن است منجر به کاهش اعتماد به نفس و ایجاد سوالاتی اضطراب زا در ذهن مانند اینکه چرا با من ازدواج نمی‌کنند؟ چرا کسی مرا دوست ندارد؟ می شود، این افکار به تنهایی قادر است که فرد را به تنهایی و انزوا و دوری از جمعیت سوق دهد و عوارض تنهایی و کاهش اعتماد به نفس را بر فرد تحمیل کند.

معایب مجردی

کسی که به کاهش اعتماد به نفس مبتلا شود ممکن است حتی به کارهایی که انجام می دهد اطمینان نداشته باشد و از ترس اینکه کارها را به درستی انجام ندهد به هیچ کاری دست نزند؛ اگر فردی به کاهش اعتماد به نفس مبتلا شد دیگر نمی تواند کارهای خود را به راحتی مدیریت کند و در نتیجه دیگران نیز به او اعتماد نمی کنند و رفته رفته ارتباطات او کمرنگ تر شده و دوست دارد که همیشه مجرد و تنها باقی بماند.

عواقب زندگی مجردی

جوان مجرد با افزایش سن ازدواج دیگر به فکر تشکیل خانواده نخواهد بود؛ اغلب مجردین بعد از 30 سالگی دوست دارند از پدر و مادر جدا شوند و زندگی مستقلی داشته باشند؛ مستقل بودن در ابتدا شاید آرام بخش باشد اما قطعا آسیب هایی در پی خواهد داشت؛ زندگی مجردی علاوه بر مشکلات اقتصادی و مالی مشکلات عاطفی زیادی را به همراه خواهد داشت.

از جمله مشکلات زندگی مجردی این است که ممکن است پای دوستان ناباب را به خانه باز کند و زمینه ساز برقراری روابطی خارج از حدود شرعی شود؛ روابط نامشروع علاوه بر آسیب های جسمی، آسیب های روحی دارد و آرامش را از بین می برد؛ به همین دلیل است که در اسلام تاکید شده که آرامش زن و مرد در رابطه سالم ازدواج است، زندگی مجردی علاوه بر آسیب های که داشت امنیت مالی فرد را تهدید می کند و زمانی که به فکر ازدواج بیفتد بسیار دیر است و دیگر انگیزه ای برای تشکیل یک خانواده نخواهد داشت.

معایب مجردی

جوان مجرد معمولا بعد از ۳۰ سالگی نشانه‌های اختلال سازگاری را بروز می دهد و به خاطر تمایل غریزی به ازدواج از بعد جسمانی و عاطفی، فشار‌های اطرافیان و جامعه دچار آسیب های خواهد شد که به مرور زمان علائم افسردگی را نشان می‌دهند؛ احساس ناامنی، ترس از آینده و ارزیابی بدبینانه نسبت به زندگی آینده از جمله عواقب مجرد ماندن است که با بالا رفتن سن ازدواج حاصل می شود؛ ازدواج نکردن در سنین بالای سی سالگ فرد را منزوی می‌کند به دلیل اینکه او احساس می‌کند که نگاه اجتماع  بسیار آزارنده است و همه روی ازدواج نکردن او متمرکز شدند.

راهکارهای تشویق جوانان به ازدواج

بنابراین با وجود تمام آسیب های که برای مجردی وجود دارد گر نتوانستید جوانان را به سمت ازدواج سوق دهید بهتر است با مشاور و کارشناس دینی مشورت کنید تا بهترین راه را برای کمک به او به شما ارائه دهد.

یکی از ابزارهای که  می تواند منجر به تشویق مردان مجرد به ازدواج شود عدم ارتقای شغلی در صورت مجرد ماندن است؛ جامعه ما با عرف و رفتار‌هایی اجتماعی عجین شده و براساس این رفتار‌ها و عرف‌ها مردان فرصت، امکان و راه‌های بیشتری برای تأمین نیاز‌های اجتماعی خود دارند و ارتقاء شغلی مردان متاهل انگیزه خوبی برای ازدواج و تشکیل خانواده آنها ایجاد می کند.

ارسال نظرات