آیت الله کعبی تشریح کرد؛
عناصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین و عوامل ۱۲ گانه دین گریزی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهار عنصر حیاتی در چرخه تبلیغ دین و عوامل ۱۲ گانه دین گریزی را تشریح کرد.
وی افزود: چرخه تبلیغ دین بر پایه چهار عنصر است:۱- تولید پیام دینی، در تولید پیام دینی بر اساس نگاه جامع به اسلام، شناخت متخاصمان، نیازهای زمان و بسط حقایق دینی باید نظریهپردازان، اسلامشناسان و مجتهدان صاحبنظر تولید پیام دینی کنند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: دین رسانه تولید پیام است برای هدایت انسان ها و ترسیم نقشه راه زندگی برای انسان ها و حمایت از او برای تحقق و شکوفایی مادی و معنوی و رشد که منجر به کمال اخروی شود. دین باید در زندگی خود را نشان دهد پیامی که در روح و روان و دل و مغز انسان جاری شود و بینش و گرایش را متحول کند.
وی تاکید کرد: دین بر مبنای قرآن وحی حکمت های نبوی و تبیین های انسان های کامل تولید پیام می کند، اما امروز دنیای اسلام از زبان دین فاصله گرفته است؛ هم فاصله تاریخی؛ و هم تاثیر مطامع و منافع، قدرت ها و زروگویان و دشمنی ها و جهل ها باعث شده تا زاویه انحرافی زیادی در آموزه های دینی در طول تاریخ ایجاد شود.
اولین رسالت حوزه شناخت محتوای دینی بر اساس اجتهاد است
آیت الله کعبی بیان داشت: اولین رسالت حوزه های علمیه شناخت محتوای دینی بر اساس اجتهاد اصیل و نظریه پردازی متقن، شناخت مقتضیات زمان، بسط حقایق دینی و جلوگیری از پیرایه ها و و وصله ها متصل به دین است.
وی افزود: امروزه محصول تلاش های حوزه های علمیه در رشته های مختلف کلام و تفسیر فقه و اصول تاریخ و سایر رشته ها متبلور است، تولیدی بر پایه اجتهاد اصیل.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر فعالیت روحانیت اصیل و فرزانه و مجاهدت های دانشمندان دینی و حوزه های علمیه از آغاز غیبت کبری تا کنون نبود انحراف های بزرگی در دین اتفاق می افتاد و معیارهای درست دینی شناخته نمیشد و بشر به گمراهی محض فرو می رفت، اما سنت الهی بر این است که دین بر اساس اجتهاد که موتور محرک پیشرفت و تحویل و پویایی است حفظ شود.
وی خاطر نشان کرد: امروز نیاز به تکاپوی علمی تا رسیدن به قله ها و نظریه پردازی های جدید هستیم تا در امر تبلیغ تحقیق و تدریس متناسب با مقتضیات زمان نیاز اقدام متناسب را انجام دهیم.
آیت الله کعبی بیان داشت: برای تولید پیام باید حتما از سرچشمه تغذیه کرد، مجتهدین آگاه باید با نیروی نظریه پردازی و صاب نظران خبره که نظر کارشناسی متقن دینی داشته باشند باید وارد میدان شوند و از سرچشمه زلال وحی کتاب و سنت و عقل و اجماع دین را تبیین کنند.
وی اضافه کرد: شخصیت هایی مانند امام راحل (ره) و پس از ایشان رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از لحاظ نظریه پردازی و برخورداری از منظومه فکری دینی تمدن ساز سرمایه بزرگ حوزه های علمیه در عصر معاصر است. ایشان اسلام شناسی جامع در حوزه نظریه پردازی دقیق و بنیادهای نظری و طراحی های میدانی برای تبیین حقایق دینی است.
عضو خبرگان رهبری بیان داشت: حوزه های علمیه باید در هرسه سطح تدریس ، تبلیغ و تحقیق بدرخشند و خوزستان با این ظرفیت های بزرگ انسانی باید کانون تربیت مجتهدین و نظریه پردازان در علوم مختلف باشد.
چهار الزام پالایش پیام؛ مخاطب شناسی، هنرمندی، سطح بندی و عصری کردن دین
وی در بخش دوم سخنان خود به عنصر پالایش تولیدات اشاره کرد و گفت: ما نمی توانیم معارف دینی را با اصطلاحات خاص خودش تبلیغ کنیم، باید پالایش، غنی سازی و فرآوری لازم صورت پذیرد و محتوای دین به زبان مخاظب بیان شود.
آیت الله کعبی به الزامات پالایش پیام اشاره کرد و بیان داشت: مخاطب شناسی، هنرمندی، سطح بندی جهت بیان متناسب با مخاطبان، عصری کردن دین با استفاده از ادبیات معاصر و مفهوم سازی و ایجاد جذابیت از الزامات پالایش پیام دینی است.
وی به عنصر سوم تبلیغ اشاره کرد و افزود: عنصر سوم توزیع و باز توزیع پیام است، باید پیام به مخاطب برسد، باید گستره توزیع افزایش یابد، با الزاماتی همچون شبکه سازی، ساختار سازی و تکثیر زیاد پیام باید پیام ما به میلیون ها انسان برسد.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: حوزه علمیه در تولید پیام خوب عمل کرده است اما در پالایش و توزیع ضعیف هستیم.
به جای گزارش محوری، باید خروجی محور و تحول محور باشیم
عضو خبرگان رهبری به مصرف پیام به عنوان عنصر چهارم اشاره کرد و گفت: پپامبر رحمت که هیچ گاه زبان به شکایت نگشود درباره مهجور ماندن قرآن شکایت خواهد کرد. شکایت از اینکه چرا محتوای دین پیاده و مصرف نشد.
وی ادامه داد: همواره یکی از مشکلات انبیا درک نشدن از سوی عامه مردم و پیاده نشدن معارف دینی و مهجور ماندن آن بود. لذا رسیدن پیام کافی نیست باید پیام مصرف شود تا اثر خود را داشته باشد تا بینش و منش ها بر اساس دین تغییر یابند، نسخه دین و پیام دینی مانند داروی پزشک است که بدون مصرف شدن اثری نخواهد داشت.
وی افزود: بعد از راه اندازی این سامانه تبلیغ، باید دو کار مهم را انجام داد یک رصد و پایش و دیگری بازخوردگیری، رصد برای پیگیری شکل گیری صحیح سامانه و رفع اختلالات احتمالی و بازخوردگیری به جهت بررسی میزان تحول در جامعه و اینکه ببینیم که چقدر اخلاق و آداب تغییر یافته، برخی عادات و رسوم غلط چقدر جلوگیری شده و چه میزان عقلانیت رشد یافته و ایمان دینی چگونه تقویت شده است؟
آیت الله کعبی در پایان این بخش تاکید کرد: باید به جای گزارش محوری خروجی محور و تحول محور باشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز که بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی که حرکتی بزرگ در راستای تمدن سازی اسلامی است می گذرد، حکومتی که بر دو پایه اساسی اقامه دین و قیام عمومی در جهت دینداری شکل گرفته است. این کار بسیار بزرگی بود.
وی ادامه داد: اما امروز باید بررسی کرد که چرا در دنیا دین گریزی و دین ستیزی وجود دارد؟ باید عوامل آن را شناسایی کنیم و نسخه متقابل بدهیم.
عوامل ۱۲ گانه دین گریزی
آیت الله کعبی به ادامه به عوامل ۱۲ گانه دین گریزی اشاره و خاطرنشان کرد: ۱- نسبی گرایی به جایی حق گرایی، ۲- گرایش به عقلانیت تجربی، ۳- علم گرایی به معنای تجریه گرایی ۴- فرد گرایی در مقابل مسئولیت اجتماعی، ۵- جدایی دین از نقش داشتن در پیشرفت جوامع ،۶- انسان گرایی منهای دین،۷- اخلاق سکولار و منهای دین، ۸- وجود مناسبات ظالمانه و نظام سلطه و دستگاه باور ساز و رفتار ساز و جریان ساز ضد دین که ترویج الحاد نظری و عملی می کند، ۹- القای یاس و ناامیدی نسبت به کارآمدی نظام بر آمده از دین، ۱۰- وجود فناوری های مبتنی بر لذت جنسی، موسیقی، هنر و ورزش های جدید و ۱۲- طراحی سیاسی دشمنان و تخریب شدید روحانیت و تلاش برای جدایی روحانیت از مردم عوامل مهم دین گریزی به شمار می روند.
وی در پایان بیان داشت: باید عمق معرفت دینی مردم را بالا ببریم، ترویح عقلانیت دینی، رشد عقلائی، تعمیق ایمان، گسترش بندگی، کرامت نفس، بصیرت افزایی، نهضت تبیین درست و صحیح و پاسخگویی به سوالات و شبهات وظیفه اصلی ما است و بدانیم که شبهه و سوال خوب است اما اگر بدون پاسخ بماند و یا پاسخ درست داده نشود مانند یک بمب عمل خواهد کرد و مانند یک بیماری مزمن ریشه دار به ویژه در بخش فرق و ادیان، جامعه را متاثر خواهد کرد.
ارسال نظرات