۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۴۲۱۷۷
آیت الله کعبی:

انقلاب اسلامی قطعه تابناکی از تاریخ اسلام است

انقلاب اسلامی قطعه تابناکی از تاریخ اسلام است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: انقلاب اسلامی را باید یک قطعه تابناکی از تاریخ اسلام ناب و مکتب اهل بیت در تاریخ معاصر بدانیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز با حضور در جمع علما، اساتید، فضلا و طلاب آذربایجان شرقی به مناسبت اغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: کاشت نهال اسلام در بیست و سه سال در عصر پیامبر شکل گرفت و حفظ و تداوم این مسیر در عصر ائمه خصوصاً عاشورای حسینی استمرار یافت.

وی افزود: با دوره رنسانس و ورود مکاتب غربی به سرزمین های اسلامی دوره ضعف مکتب اسلام آغاز گردید و در دویست و پناه سال گذشته با حضور اصلاح گران بزرگ عصر بیداری و هوشیاری شروع شد و راه و حل مشکلات را از شرق و غرب به اسلام ناب بازگرداندند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه همه مولفه های پیشرفت در اسلام موجود می باشد، ابراز کرد: بسیج ظرفیت های اجتماعی، سیاسی امت در سایه رهبری اسلام به پیروی از عاشورا راهی برای برون رفت از تمام مشکلات می باشد که رهبران بزرگ دینی نیز به آن پرداخته و کتاب ها به نگارش در آورده اند.

آیت الله کعبی با تاکید بر بازتولید قدرت اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی را باید یک قطعه تابناکی از تاریخ اسلام ناب و مکتب اهل بیت در تاریخ معاصر بدانیم، گویی خورشید تابناک اسلام یک بار دیگر طلوع کرده باشد اما اینبار به جای مکه در ایران طلوع کرده است.

وی با بیان اینکه در حفظ انقلاب قطعه تابناک دفاع مقدس می درخشد، ادامه داد: انقلاب اسلامی علی رغم همه فراز و فرودها، توطئه و تحریم ها در این چهل و چهار سال قوی تر شده و دشمنان انقلاب ضعیف تر شده و به فرموده رهبری به قله نزدیکتر شده ایم و ما در متن تحول تاریخی بزرگ هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شناخت نقشه راه تصریح کرد: همه کارها باید برپایه فهم عمیق دین باشد و فهم عمیق هم صرفا به فقه و اصول بر نمی گردد بلکه باید فلسفه، تاریخ، کلام و سایر علوم اسلامی مورد تفقه و کنکاش قرار گیرد.

آیت الله کعبی جنب و جوش حوزوی را لازم برشمرد و خاطرنشان کرد: طلاب باید به جنب و جوش در متن بپردازند نه حاشیه ها و متن یعنی طلاب در ده دسال اول به دنبال تحصیل، تهذیب نفس و بصیرت افزایی باشند، اشتغالات دیگر طلاب را از پای در می آورد و از این رو باید حداقل های معیشت طلاب را فراهم کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تبلیغ رسالت اصلی حوزه علمیه است، ادامه داد: در حال حاضر جامعه و حوزه هم به مبلغین دینی در سطح عمومی، محققین، نظریه پردازان و مجتهدان درجه یک نیاز دارد.

وی تقویت انسجام اجتماعی را از وظایف روحانیت و حوزه های علمیه دانست و تاکید کرد: استحکام و اقتدار جوامع در برابر بحران ها و تنگ ناها انسجام اجتماعی است، از این رو هر کجا یک روحانی حضور دارد آن روحانی باید مظهر وحدت، صبر و استقامت باشد.

آیت الله کعبی مدیریت عواطف و تعلیم حکمت و عقلانیت را از وظایف روحانیت عنوان و عقلانیت بدون عواطف و محبت را به زمین خشک و بی روح تشبیه کرد و ابراز داشت: موازنه بین عقل و قلب را یک روحانیت فهیم با تدبیر و حکمت می تواند برقرار کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه طلاب باید در خط مقدم مبارزه و جهاد فی سبیل الله باشند، اظهار داشت: اگر میدان خطری ایجاد شود باید روحانیت حاضر در این میدان خطر باشند اگرچه این حضور به شهادت منجر شود و به فضل الهی روحانیت پیشتاز در این میدان بوده و افتخاری برای حوزه علمیه است.

وی در پایان شاخصه های روحانی تراز انقلاب اسلامی را بیان و تصریح کرد: روحانی باسواد، باتقوا، ساده زیست، مردمی، با روحیه خدمتگزاری، صادق، مسئولیت شناس و پایبند به آرمان های انقلاب، امام، شهدا و ولایت فقیه از شاخصه های روحانی تراز انقلاب اسلامی است.

ارسال نظرات