موضوع خدمترسانی به مسافران و شهروندان از سوی سازمان تاکسیرانی از مواردی است که مورد توجه مدیران شهری بوده و هست و در این دوره از مدیریت شهری تلاش شده در این حوزه با استفاده از فناوریهای نوین خدمترسانی به شهروندان افزایش یابد، اما ناگفته نماند در این مسیر شهروندان همچنان با خلاء در مسیر خدمترسانی روبرو هستند و انتظار شهروندان از مدیران سازمان تاکسیرانی توجه به این چالشها و مشکلات و رفع آنها است.
یکی از مواردی که در این روزها مورد نقد و انتقاد مسافران قرار گرفته است، عدم خدمترسانی از سوی تاکسیرانها در برخی از ساعات روز در میادین و برخی از نقاط شهری اشاره کرد. در همین ارتباط میتوان به پایانه تاکسیرانی در میدان ونک اشاره کرد؛ برخی تاکسیها در این پایانه از حدود ساعت 16 عصر به بعد نسبت به جابجایی مسافران به سمت غرب (توحید، شهرک غرب، میدان المپیک، اکباتان و ...) امتناع کرده و همین امر منجر به ایجاد صفهای طولانی تا ساعاتی از شب میشوند. این تاکسیرانها در زمان مذکور اغلب به صورت دربستی، اقدام به جابجایی مسافران میکنند.
محمد علویزاده؛ معاونت نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ارتباط با موضوع اشاره شده و نظارت بر تاکسیرانها گفت: قطعا نظارت بر تاکسیرانها وجود دارد و ما این موضوع را هم به صورت فیزیکی و هم به صورت آنلاین رصد میکنیم و بازرس و مدیرکل تاکسیرانی در پایانه تاکسیرانی در میدان ونک اشاره شده حضور دارند.
وی ضمن تایید تخلف صورت گرفته توسط برخی از تاکسیرانها افزود: تخلف در این حوزه همانند سایر دستگاهها و سازمانها وجود دارد، اما تلاشمان بر این است که با این تخلفات برخورد کنیم.
علویزاده با تاکید مجدد بر اینکه تاکسیرانها مکلف و موظفند با توجه به تعرفه و کرایه تعیین شده اقدام به خدمترسانی کنند، تصریح کرد: هیچ یک از تاکسیرانها حق ندارند با توجه به برخی از مواردی از جمله پیک ترافیک در محدوده و چنین مسائلی از خدمترسانی سر باز زنند و ما با این موارد برخورد قاطع خواهیم کرد.
وی با اشاره به نظارت فیزیکی و نظارت آنلاین بر نحوه خدمترسانی به شهروندان از سوی تاکسیرانها، افزود: این موارد به صورت آنلاین و با توجه به دوربینهایی نصب شده در پایانههای تاکسیرانی رصد میشوند و هر یک ساعت این گزارشها مورد بررسی قرار میگیرند.
معاونت نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: از همین امروز ما در میدان ونک به صورت فعالتر نیروهای خود را مستقر خواهیم کرد و با متخلفان و رانندگانی که نسبت به جابهجایی مسافران امتناع کنند برخورد لازم صورت میگیرد.
وی همچنین از ایجاد دو طرح نظارتی از سوی سازمان تاکسیرانی خبر داد و افزود: از ابتدای شهریورماه طرح پرداخت الکترونیک برای خودروهای گردشگری و تلفنی از سوی سازمان تاکسیرانی کلید خورده و رانندگان تاکسی موظف هستند در ماه 20پرداخت خود را از طریق کیو آر کد و پرداخت الکترونیکی انجام دهند و این موضوع نشان میدهد که آیا تاکسیهای تلفنی و گردشی ما در خطوط هستند یا خیر که این موارد به صورت جدی پیگیری میشوند.