نشست بررسی همکاریهای دانشکده دین و رسانه با وزارت امور خارجه
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست چالش های دیپلماسی رسانه ای ایران در منطقه و بررسی همکاریهای دانشکده دین و رسانه با وزارت امور خارجه با حضور دکتر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و دکتر مکارم رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم، در دانشکده دین و رسانه برگزار شد.
کنعانی در این نشست با اشاره به تاکید وزیر امور خارجه در خصوص توجه به قم اظهار داشت: شهر قم ظرفیت ایجاد قدرت نرم برای جمهوری اسلامی است و وزارت خارجه به توان قم برای دستگاه دیپلماسی توجه ویژه دارد.
وی در ادامه نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارای رسالت و پیام جهانی معرفی کرد و گفت: از ابتدای نهضت و انقلاب نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی بر تغییر نظام بین الملل و ایجاد نظام مبتنی بر عدالت بود؛ امام خمینی اندیشه داشت که همه مردم دنیا پیام انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام را بشنوند.
کنعانی ادامه داد: نظامی که اندیشه جهانی دارد طبیعتاً باید رسانه ای در مقیاس جهانی برای رساندن این پیام داشته باشیم؛ اهمیت رسانه بر کسی پوشیده نیز و از ابتدای انقلاب نیز رسانه پابهپای انقلاب حرکت کرده است و سخنرانی های امام با کاست و اعلامیه به دست مردم می رسید؛ نظامی که رسالت و پیام جهانی دارد باید در حوزه رسانه ابزار های لازم را داشته باشد.
وی با اشاره به حدیث «علم سلطان است» اظهار داشت: قم مرکز فقاهتی است و وجود حوزه علمیه سبب شده یک مرکز قدرت در اینجا شکل بگیرد؛ برای پیشبر اهداف به ابزار قدرت احتیاج داریم که رسانه نیز ابزار قدرت است. رسانه انقلابی یعنی رسانه ای که بر مبنای نگاه دینی جمهوری اسلامی ایران فعال شده باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نیازهای متعدد رسانه ای در عرصه دیپلماسی اظهار داشت: لازم است متخصصین رسانه ای ما بر اساس رسانه ای که ایجاد کردیم کارآزموده باشند؛ یکی از ضعف های رسانه ای ما این بوده که مبتنی بر نیازهایمان میدان داران مجربی را نداریم.
وی به جنگ نرم، جنگ ترکیبی، جنگ رسانه ای و... اشاره کرد و اظهار داشت: همه نمونه های تقابل با جمهوری اسلامی امروز در جنگ شناختی تجمیع شده و نقطه کانونی آن نظام مقدس و آرمان های جمهوری اسلامی است؛ در این حوزه نیازمند رسانه ای قوی هستیم و دستگاه دیپلماسی عمومی وزارت خارجه نیز ارتباطات شبانه روزی با رسانه دارد. برای هر موضوعی که در حوزه ماموریت وزارت خارجه فکر می کنیم رسانه جزء جدایی ناپذیر کار ما است. کار تجاری هم به دیپلماسی عمومی احتیاج دارد و رسانه باید به دیده شدن کند.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رفتار یک وزیر به عنوان رسانه مطرح می شود، اظهار داشت: رؤسای بزرگ دنیا مشاورین رسانه ای دارند؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی لازم است در عرصه رسانه در دنیا نگاه دینی و اخلاقی داشته باشیم و برای چنین نگاهی باید فعالیت جدی کنیم؛ والاترین ارزش های اخلاقی و انسانی را مانند سابقه تمدنی ایران و سابقه ارزشمند اسلام را در اختیار داریم که در بیان و انتشار آن دچار نقیصه هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: نگاه نظام جمهوری اسلامی بین المللی است اما تولیدات رسانه ای ما عمدتا درون مرزی است؛ در زبان عربی تولید مقالات و سرمقاله ها در روزنامه ها بسیار بیشتر از خبر صورت می گیرد اما در کشور ما سرمقاله و یادداشت بسیار ناچیز است که همان مقدار ناچیز نیز برای عموم مردم نیست. در زبان فارسی تولیدات خوبی داریم اما برای مخاطب بیرونی دچار مشکل هستیم.
کنعانی با بیان اینکه وزارت خارجه آماده همکاری با رسانه ها جهت تولیدات لازم رسانه ای است، تأکید کرد: با سطح نیازی که در خارج از کشور وجود دارد فاصله ای شگرف داریم و همکاری هنری با مراکزی مانند دانشکده دین و رسانه از نیازهای ما است؛ دفتر وزارت خارجه در قم سرمایه ارزش مندی برای دستگاه دیپلماسی و قم است که باید از آن استفاده شود.
در ادامه این نشست حمید مکارم سرپرست نمایندگی وزارت خارجه در قم تصریح کرد: در خیابان های قم گنج هایی نهفته است که تهران از آن ها خبر ندارد. افراد کم خرج و پرتوانی در قم هستند که می توانند بازوی وزارت خارجه باشند.
وی در ادامه با اشاره به موضع گیری های رسانه ای توسط سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: پیام ها را باید غیر مستقیم عرضه کرد و همچنین می توانیم با پاسخ به افکار عمومی جهانی توسط تولیداتی هنری پیام های خود را به مخاطبان خارجی برسانیم.
مکارم در پایان با بیان اینکه لازم است در قالب تولید فیلم و کلیپ ورود کنیم، خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در فضای مجازی فعال نیست.
در ادامه این نشست اکبری رئیس دانشکده از اساتید دعوت کرد تا نظرات خود را ارائه کنند.
در ابتدا سیدعلیمحمد رضوی مدیر گروه ارتباطات دانشکده دین و رسانه گفت: مباحث جدی در خصوص تاثیرگذاری قدرت نرم جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته اند. تولید محتوا برای مخاطب بیرونی با توجه با ظرفیت ها باید بیش از پیش نقطه کانونی خود را به دیپلماسی شبکه ای سوق دهد که با تاخیر در حال رخ دادن است. مصداق ساده این نوع حرکت ها مانند توییت های سیاستمداران جای کار دارد.
در ادامه نیز وحید حیاتی مدیر گروه هنرهای رسانه ای اظهار داشت: با تشکیل کارگروه های تخصصی داوطلبانه که سازوکار تامین محتوای خود را داشته یاشد، می توان در خصوص مواضع دیپلماتیک مباحثی را پیگیری کرد. ترویج صلح و حل مناسبات جهانی را با استفاده از ظرفیت رسانه ای می توان دنبال کرد که کشوری مانند قطر با بهره گیری از قدرت رسانه این امر را پیگیری می کند.
حجت الاسلام میثم حسنی سعدی معاون آموزش این دانشکده با اشاره به اینکه افراد متخصص در قم می توانند ارزانترین نیرو ها در خدمت دیپلماسی جمهوری اسلامی باشند، تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق طلاب نگاه منفعت طلبانه ندارند و بر حسب وظیفه فعالیت می کنند. ۶۵۰ نفر از دانشکده دین و رسانه فارغ التحصیل شدند که طلاب مسلط به رسانه بوده و واقعا قابل استفاده اند و از این رو ظرفیت دانشکده بی نظیر است.
در ادامه نیز امیرکاوه از اساتید با سابقه دانشکده بر اهمیت استفاده از فضای مجازی و افکار عمومی برای تولید رضایت از طریق رسانه تأکید کرد و افزود: نمی دانیم الیتره، مالی و غزه چه خبر است و باید دستگاه دیپلماسی اخباری را توسط دفاتر نمایند خود منتقل کند.
در پایان نیز محسن کرمی از اساتید این دانشکده بر استفاده از رسانه تأکید کرد و عنوان کرد: در کشوری مانند آمریکا وقتی سخنگوی وزارت خارجه موضع گیری می کند پیش از آن زمینه ای توسط رسانه ایجاد شده است مانند فیلم سیصد که در ذهن آدم ها هژمونی را ایجاد کرده و وزارت خارجه با آن هژمونی سوار می شود.
وی با تأیید سخن کنعانی در خصوص مخاطبین زیاد جمهوری اسلامی در سطح جهان اظهار داشت: ظرفیت های فراوانی وجود داریم و توسط وزارت خارجه به آن توجه می شود و لازم است که حتما از آن استفاده شود. دفاتر وزارت خارجه در کشورهای دیگر می توانند با استفاده از ظرفیت هنرمندان آن کشور دیپلماسی رسانه ای را پیگیری کنند؛ برای مثال سفارت آلمان کلهر را به جلسات موسیقی دعوت می کند تا القاء کند دولت ما به شما به می دهد.
کنعانی در این نویت از سخنان خود دفتر وزارت خارجه در قم را از سرمایه های وزارت خارجه عنوان کرد.