پیامبر با اعلام رسمی ولایت امیرمومنان در غدیر خم جلوی همه بهانه ها را گرفت
حجتالاسلام سید منذر حکیم رئیس پژوهشکده الذریة النبویه در گفت وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه عید غدیر خم بزرگ ترین عید اسلامی و عید ولایت و امامت کبری است اظهار داشت: عید غدیر عیدی است که پیامبر خاتم برای حفظ تمام دستاوردهای قیام بزرگ الهی خود- که در طی ۲۳ سال مجاهدت فراوان توانسته بود امت و دولت و یک رسالت جهانی را به وجود آورد- باید کسانی را برای پاسداری از این دستاوردها تعببن کند ،لذا ولایت امیرالمومنین علیه السلام را اعلان کرد.
وی با انتقاد از کسانی که عید غدیر را خوب درک نکرده و نمیکنند و یا غرض ورزانه با این عید بزرگ مقابله و مخالفت می کنند افزود: متاسفانه برخی از افراد درصدد هستند که مهمترین حافظ دین را نا کارآمد کنند و روشهای موذیانهای را برای برخورد با غدیر که ظاهرا علمی و پژوهشگرانه نیز است، دنبال میکنند؛ درحالی که این روش ها دارای آسیبهای فراوان است.
رئیس پژوهشکده الذریة النبویه بیان داشت: یکی از آسیبهای به ظاهر علمی مطرح این است که واقعه غدیر را به تنهایی، منهای تمام زیرساختهای اسلامی و بسترسازی های پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله) مطرح میکنند؛ بسترسازیهایی که پیامبر اکرم در طول 23 سال دعوت و دولت خود، به خوبی فراهم کرده بود و در یک روز مشخص برای اعلان رسمی، نهایی، صریح، قاطعانه و هوشیارانه تمام عذرها و بهانهها را گرفته بود و بیعت صریح خود را در روز غدیر خم انجام داد.
حجتالاسلام حکیم ابراز کرد: کسانی که بعد از پیامبر خاتم این بیعت را نقض کرده و با یک بیعت بسیار شرم آورانه توانستند از شرایط موجود سوء استفاده کرده و مسیر حاکمیت اسلامی بعد از پیامبر اسلام را به انحراف کشانند، در حقیقت این افراد، ناقضان بیعت اصلی و اساسی اسلامی و ناقض بیعت با پیامبر گرامی و اصول قرآنی شدند.
وی در ادامه افزود: آنان با تبلیغات گوناگون که تا به امروز نیز ادامه دارد، همچنان وانمود میکنند که اسلام، اسلام غیر اهل بیتی است؛ درحالی که اهل بیت عصمت و رسالت، یگانه کسانی هستند که این اسلام را به نحو احسن دریافت و سنت نبوی را به بهترین وجه در جامعه اسلامی با همه ترفندهای دشمنان برای براندازی اسلام و سنت نبوی در پیش گرفته بودند، پیاده کردند.
رئیس پژوهشکده الذریة النبویه با بیان این که بحث عید غدیر در تاریخ، یک بحث بسیار ریشهدار است بیان داشت: واقعه غدیر خم در طول تاریخ از مباحث جنجال برانگیز بوده است؛ چراکه با شاخکهای مخالفان اسلام در تضاد بود و چشم پوشی از غدیر به نوعی پایمال کردن اصل اسلامی ولایت، پاسداری از دین و امامت اهل بیت علیهم السلام می باشد.
حجتالاسلام حکیم افزود: برای کسانی که به طور موریانهای تک تک احادیث را مورد خدشه در سند، دلالت و یا حوادث قرار میدهند این روش یک روش زیرکانه برای ضربه زدن به مبانی و دلایل ولایت امیرالمومنین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام است تا به صورت نامحسوس و غیرمستقیم بر تمام اصول و مبانی اسلامی، ایجاد شبهه کرده و مبانی اعتقادی پیروان را تضعیف کنند .
استاد کلام و تاریخ حوزه علمیه ابراز کرد: این خطریست که باید در روشمند دیدن مساله امامت در قرآن و سیره نبوی و سنت اسلامی دنبال کنیم ولی این روشمندی معمولا مورد غفلت قرار می گیرد و عدهی ایاا ای با روش های غیرعلمی و به ظاهر علمی سعی میکنند تک تک این دلایل را با طرح ناقص یا طرح مبهم یا همراه با اشکال یا با حادثه ضد آن یا کوچک کردن حادثه غدیر و مثلا ربط آن به بازگشت امیرالمومنین(علیه السلام) از یمن به گونه ای آن را جلوه دهند که گویی حادثهای عادی و مربوط به دفاع پیامبر از پسرعموی خود بوده است
رئیس پژوهشکده الذریة النبویه اظهار داشت: فهم صحابه و اهل بیت و طرح پیامبر گرامی اسلام این است که در غدیر، بیعت صورت گرفت و این بیعت، مهمترین و بزرگترین بیعتی بود که در طول تاریخ حاصل شد و در روایات نیز تعبیر به بیعت شده و نقض کنندگان آن به عنوان نقض کنندگان بیعت اسلامی محسوب شده اند
حجتالاسلام حکیم تاکید کرد: ما باید با دقت و هوشیاری، نسبت به تمامی کسانی که درباره غدیر و ولایت و امامت قلم زده و سخن میگویند دقت کرده و بدانیم که آنان با چه ترفندها و روشهایی بزرگترین و مهمترین حادثه تاریخ اسلام را بعد از بعثت و دولت نبوی، مورد هدف و هجمه قرار میدهند تا کامل و جامع بودن دین را زیر سوال برند.
رئیس پژوهشکده الذریة النبویه در پایان زیر سوال بردن بزرگترین و مهمترین حادثه تاریخ اسلام را خطری بسیار بزرگ و از مصادیق جنگ نرم دانست که دشمنان علیه اسلام و مسلمین در طول تاریخ مطرح کرده و خواهند کند و باید جریانهای مربوط به امامت و ولایت با هوشیاری زیر نظر قرار گرفته و ریشهها و بسترهای طرح اشکالات آنان را مد نظر قرارداده و با دقت بررسی کرده و پاسخ گوییم.
غدیر، ما ناست، در اذهان بیدار__ بدین منظور هم هر سال دیدار __ کنند افراد مؤمن همدگر را __ بسوزانند بدین کا ر نیز جگر را __ هم از مارق هم از ناکث مداوم __ اگر چه دشمن حق نیز مقاوم __
بداند خویش و جفتک ها زند بد __ سر انجام می شود نابود چون دد __ غدیر و اهل آن پیروز گردند __ مسیر حق را چون طی کردند __