۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۷۳۵۵۸۷
مو به مو؛

حجت‌الاسلام نوروزی: طرح راهبردی امام به وسیله رهبر انقلاب پیاده می‌شود

حجت‌الاسلام نوروزی: طرح راهبردی امام به وسیله رهبر انقلاب پیاده می‌شود
حجت‌الاسلام نوروزی اقدام امام راحل در روشنگری مردم را به اقدام پیامبر گرامی اسلام تشبیه كرد و گفت: همان طراحی راهبردی كه امام خمینی (ره) انجام داده است، به وسیله رهبر معظم انقلاب پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدجواد نوروزی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا حضرت امام خمینی (ره) را دارای شخصیتی جامع و متفكری كم‌نظیر در جهان اسلام توصیف كرد و گفت: امام خمینی (ره) در حوزه‌های مختلف فقه و اصول، فلسفه، كلام، عرفان، اخلاق، سیاست و اجتماع دارای آثار علمی است.

این عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی ویژگی دیگر حضرت امام در قیاس با متفكران بزرگ اسلام را این عنوان كرد كه افزون بر بعد نظری و تئوریك این توفیق را یافت تا اندیشه و فلسفه سیاسی خود را در عرصه عمل به منصه ظهور برساند و این امر مستلزم این بود كه یك تحول بنیادین در عرصه اجتماعی اتفاق بیافتد كه در علوم اجتماعی از آن به عنوان انقلاب یاد می‌كنیم.

وی اقدام امام خمینی (ره) را از جنس اقدام پیامبران بزرگ الهی توصیف كرد و گفت: حضرت امام به عنوان یك شاگرد و تربیت یافته اسلام ناب، كاری را انجام داد كه پیامبر گرامی اسلام انجام داد و از اقدام پیامبر الهام گرفت؛ پیامبر جامعه‌ای را كه گرفتار جاهلیت آن زمان بود دچار تحول بنیادین كرد.

حجت‌الاسلام نوروزی ابراز داشت: حضرت امام نیز با الهام از بعثت نبوی، تلاش كرد جامعه گرفتار در جاهلیت قرن بیستم را با یك انقلاب معنوی و متكی بر آموزه‌ها و ارزش‌های دینی به سمت یك نگاه جدید در ایران، منطقه و سطح جهان ببرد؛ بنابراین انقلاب اسلامی یك گسست در مدرنیته بود؛ كما اینكه انقلاب نبوی، فرهنگ جاهلیت و نظم آن زمان روم و ایران را بر هم ریخت.

این عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی در اشاره‌ای به تأثیرات انقلاب امام خمینی (ره) در منطقه گفت: انقلاب حضرت امام خمینی (ره) در سال 57 بر یك سری محورهای اساسی در جهان و بین‌الملل تأكید داشت؛ مهمترین عنصر مورد تأكید امام در منطقه، فلسطین بود كه بلافاصله در سال 58 روز جهانی قدس را ابداع كرد و در عرصه جهانی حضرت امام، با ظلم در ساختار نظام بین ‌الملل مواجهه كرد كه نماد آن مخالفت با حق وتو در سازمان ملل و نظم ظالمانه بلوك‌های شرق و غرب بود.

وی تصریح كرد: طراحی و راهبردی كه امام راحل در منطقه و جهان ایجاد می‌كند، به وسیله خلف صالح او یعنی رهبر معظم انقلاب به طور دقیق پیگیری می‌شود؛ اگر در زمان رحلت حضرت امام بنیان‌های مدرنیته و نظم جهانی با نظریه‌های بوش پدر، فوكویاما و هانگتینتون گمان می‌رفت كه نظم یگانه در حال ایجاد است، رهبری‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری بر اساس طراحی امام خمینی (ره)، با گذشت چهار دهه تحقق این راهبرد را به وضوح مشاهده می‌كنیم، به گونه‌ای كه آینده پژوهانی مانند فوكویاما به صراحت از افول مدرنیته، امریكا و نظم مبتنی بر لیبرالیسم سخن می‌گویند.

حجت‌الاسلام نوروزی در پایان گفت: حضرت امام به عنوان معمار این مسیر را طراحی كرد و مقام معظم رهبری بر اساس آن حكمت و درایت دینی، اسلامی و نبوی تلاش كرد كه آن را عینیت بخشد و انقلاب اسلامی كه در روزهای آغازین انقلاب در آغاز حركت خود بود، امروز به قدرتی بزرگ در منطقه تبدیل شده است و یكی از كانون‌های مهم قدرت در منطقه به شمار می‌رود و در مقابل بلوك غرب بیش از هر روز دچار سراسیمگی، افول و فروپاشی است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح كرد: انقلاب اسلامی الهام‌بخش معنویت، ظلم‌ستیزی و بسیج دنیای مستضعفین علیه نظام استكباری بود كه مقام معظم رهبری آن را سازماندهی كردند و امروزه شاهد ثمرات آن هستیم.

ارسال نظرات