شاگرد پروری و جریان سازی از ویژگی های برجسته علامه مصباح بود
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدنقی موسوی رئیس دانشگاه فرهنگیان قم در همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی که صبح امروز در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به ویژگی های تربیتی آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: یکی از ویژگی های آیت الله مصباح این بود که وی دارای مبانی مشخص و معین بود و این گونه نبود که بنیان های نظریه خود را از دیگران اقتباس کند.
وی در ادامه افزود: یکی دیگر از شاخصه های مهم اندیشه علامه مصباح این است که او شناخت دقیقی از علوم اسلامی داشت و با جامعه شناسی و علوم تربیتی آشنا بوده و از درک درستی از علوم اسلامی مدرن در زوایای مختلف برخوردار بود.
حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: جمع فقه و فلسفه و تفسیر و فلسفه توسط آیت الله مصباح ابزار خوبی برای اسلامیسازی علوم فراهم کرده بود و آیت الله مصباح در تفسیر همان گونه عمل میکرد که در عرفان عمل می کرد و علم حقوق و فلسفه و دیگر علوم را در کنار هم دیده و همه آنها را در علوم اسلامی به کار می بست.
وی در ادامه افزود: برخی از بزرگان شاگردان خوبی به جامعه تحویل دادند؛ اما نتوانستند جریانسازی لازم را ایجاد کنند اما علامه مصباح توانست جریان سازی ایجاد کرده و شاگرد پروری را وصل به جریان سازی کند؛ چراکه داشتن مهارت شبکه سازی و توان شاگرد پروری یکی از ویژگی های علامه مصباح بود که در تراث حوزوی دیده می شود.
استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: علامه مصباح یزدی دارای سبک تربیتی بود و سبک تربیتی خود را تجربه نوردی کرده و طرح ولایت را راهاندازی کرد که سبک تربیتی طرح ولایت نیز سبکی است که قابل مطالعه و روش یابی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان قم بیان داشت: امروزه ما در تربیت اسلامی در موقفی قرار داریم که هرچند موقف مناسب و خوبی است؛ اما در آینده با چالشهایی مواجه خواهیم شد و لازم است شاخص های تربیت اسلامی مدون شده و محل تلاقی شاخص ها شناسایی و مشخص شوند.
وی در ادامه بیان داشت: باید توجه و ضریب دادن به مطالعات تطبیقی در حوزه تربیت اسلامی و مطالعات بین المللی به رسمیت شناخته شود؛ هرچند تلاش هایی در این راستا انجام پذیرفته است؛ اما نیاز به تقویت بیشتر دارد.
حجت الاسلام موسوی ابراز کرد: تقویت وجوه سیاستگذارانه تربیت اسلامی امری لازم و ضروری است؛ درحالی که نظریات و کاوشهای نظری در حوزه تربیت اسلامی از این وجوه تهی است و باید پذیرفت که این حوزه انقلابی که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار داده و از ما طلب می کند، نیست.