۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۷۲۹۲۵۷
حجت الاسلام گرامی‌پور:

روش حکمرانی رهبر انقلاب بر مبنای عقلانیت اسلامی است

روش حکمرانی رهبر انقلاب بر مبنای عقلانیت اسلامی است
استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: روش حکمرانی مقام معظم رهبری بر مبنای عقلانیت اسلامی است و این ویژگی را دارد که همه چیز در آن است و ماهیت آن با غرب که بر مبنای عقل خود بنیاد است، متفاوت است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی گرامی پور در کرسی ترویجی حکمرانی از منظر آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) که به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) دفتر قم برگزار شد، گفت: حکمرانی از واژه های جدیدی است که وارد ادبیات سیاسی شده است و بسیار جای پژوهش دارد.

وی افزود: حکمرانی اسلامی به دنبال این است که حیاتی طیبه را محقق کند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب هم دنیا را دارد و هم آخرت را که یک زندگی شیرین را رقم خواهد زد. مقام معظم رهبری بیش از ۴۰ سال تجربه بی نظیر در تاریخ اسلام در بحث رهبری دارند و باید رهنمودهای ایشان مورد بررسی و محور امور حکمرانی قرار بگیرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این نکته که اجتهاد رهبر معظم انقلاب به گونه ای است که هر حکمی را مورد بررسی قرار می‌دهد که کدام یک از اهداف شارع را محقق می‌کند اظهار داشت: مباحث مهمی نیز به عنوان معارف و پشتوانه حکمرانی اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد از جمله بحث توحید و ولایت که بسیار بحث مهمی است یا پیوستگی دنیا و آخرت و حرکت جهان به سمت حق یا انسان محوری توحیدی که هر کدام از مبانی حکمرانی اسلامی در دیگاه رهبر معظم انقلاب است.

حجت الاسلام گرامی پور تصریح کرد: ما انواع مختلفی از سبک‌های حکمرانی را داریم از جمله هرمی، شبکه ای و بازاری. نظام ولایت یک پیوستگی با مردم را دارد؛ ولی هم حکم می‌کند و هم تکلیف دارد که یک طرفه نیست و همین باعث شباهت آن به حکمرانی شبکه‌ای است.

وی عنوان کرد: روش حکمرانی مقام معظم رهبری بر مبنای عقلانیت اسلامی است و این ویژگی را دارد که همه چیز در آن است و ماهیت آن با غرب که بر مبنای عقل خود بنیاد است، متفاوت است. چرا که در قالب دین است نه رهایی از دین.

حجت الاسلام مهدی گرامی پور در پایان گفت: مواد مختلف دیگری نیز وجود دارد از جمله مدیریت جهادی، مشارکت حداکثری، علوم انسانی اسلامی و تمدن سازی که در بیانات حضرت آقا جهت‌گیری چهل ساله آینده انقلاب اسلامی است. البته با توجه به گستره مطالب، مجالی برای تفصیل هر کدام از این سر فصل ها نیست.

ارسال نظرات