شماره ۲۳ دوفصلنامه علمی «مدیریت در دانشگاه اسلامی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شماره 23 دوفصلنامه علمی «مدیریت در دانشگاه اسلامی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با مدیرمسئولی حبیب محمدنژاد و سردبیری حسن زارعی متین منتشر شد.
این فصلنامه در 12 مقاله و 274 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
چارچوب ارزیابی عملکرد دانشگاههای تکجنسیتی بر اساس سند اسلامی شدن دانشگاهها(مورد مطالعه: دانشگاه حضرت معصومه(س))
رسول عباسی؛ سیده فاطمه فقیهی؛ راحله محرمی؛ عذرا استواری
چکیده: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد دانشگاههای دولتی تکجنسیتی کشور بر اساس سند اسلامی شدن دانشگاهها بود که به صورت نمونه در دانشگاه حضرت معصومه(س) اجرا شد. روش: روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و جامعۀ آماری آن شامل کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س) بود. نمونهگیری به شیوۀ در دسترس و تعداد نمونه 140 نفر بود. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس معادلات ساختاری و آزمون تی با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس.22 و اسمارت پی.ال.اس.3 انجام شد. یافتهها: با مطالعۀ سند اسلامی شدن دانشگاهها، ابعاد و مؤلفههای دانشگاه اسلامی در چهار حوزۀ فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی- فنّاوری و مدیریتی استخراج شد. یافتههای خاص این پژوهش نشان داد که ابعاد فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی- فنّاوری و مدیریتی دانشگاه حضرت معصومه(س) در وضعیت قابل قبولی قرار دارد. نتیجهگیری: همۀ دانشگاهها بر اساس مقیاس استخراجی در این پژوهش میتوانند وضعیت خود را از نظر مؤلفههای دانشگاه اسلامی ارزیابی کنند. در خصوص دانشگاههای تکجنسیتی نیز با توجه اهمیت نقش زنان در توسعۀ جامعه، با تقویت ابعاد فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی- فنّاوری و مدیریتی در این دانشگاهها میتوان اثربخشی این مؤسسات را در آموزش عالی کشور افزایش داد.
مدیریت در دانشگاههای تکجنسیتی به عنوان مصداق دانشگاه اسلامی؛ چالشها و راهکارها
محمدرضا فلاح؛ محمدحسین رحمتی؛ فاطمه نجفی
چکیده: با وجود تأسیس 14 دانشگاه تکجنسیتی دخترانه در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اما تا پیش از این به بررسی و آسیبشناسی این نوع دانشگاه پرداخته نشده است. با توجه به نقش و جایگاه ارزندۀ زنان در جامعه و حساسیت نسبت به عملکرد دانشگاههای تکجنسیتی دخترانه، شناسایی و رفع موانع حرکت در راستای اهداف متعالی این نوع دانشگاهها حائز اهمیت است. لذا هدف این پژوهش، آسیبشناسی نقش دانشگاههای تکجنسیتی دخترانه به عنوان نماد دانشگاه اسلامی در نظام آموزش عالی بود. روش: ضمن مرور ادبیات پژوهش، اسناد بالادستی مرتبط با این حوزه، بررسی و راهبردها و اقدامات مطرحشده در این اسناد استخراج شد. همچنین برای شناسایی آسیبها و راهکارهای اصلی و عوامل مؤثر بر اقدامات اثربخش دانشگاههای تکجنسیتی دخترانه، اقدام به مصاحبههای عمیق اکتشافی با 22 نفر از صاحبنظران و خبرگان حوزههای مرتبط با این حوزه شده است. یافتهها: پس از شناسایی و تجزیهوتحلیل گزارهها با روش تحلیل مضمون، 393 مضمون پایه، 49 مضمون سازماندهنده و چهار مضمون فراگیر، طبقهبندی و برچسبگذاری شدند. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق در دو دستۀ آسیبها و راهکارهای مدیریت دانشگاههای تکجنسیتی طبقهبندی و طی فرایند تحلیل مضمون، در حوزههای مدیریتی، آموزشی، پژوهشی- فنّاوری و فرهنگی- دانشجویی دستهبندی شدهاند.
طراحی الگوی تصمیمگیری جمعی با استفاده از مبانی اسلامی
سید محسن میرباقری؛ عطاءالله رفیعی آتانی
چکیده: هدف این مقاله، طراحی مدل تصمیمگیری جمعی بر اساس مبانی جامعۀ اسلامی بود. تصمیمگیری جمعی فرایندی است که گروهی از افراد برای دستیابی به اهدافشان، دربارۀ یک مسئلۀ خاص تصمیم واحدی میگیرند. برای شناخت مسیر دستیابی به تصمیم جمعی، ابتدا باید عوامل مؤثر بر آن شناسایی شود. روش: روش این تحقیق، تحلیل محتوا بود. با استفاده از این روش، ابتدا دادهها با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی جمعآوری و بررسی شدند. سپس با تحلیل صورتگرفته روی دادههای به دست آمده، ویژگیهای مهم تصمیمگیری در مبانی اسلامی، شناسایی و فرایند رسیدن به تصمیم جمعی شفاف شد. در ادامه، با کمک 21 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی و سازمانی این حوزه، مدل مدّ نظر با 19 شاخص و در سه مقولۀ اصلی باورهای مشترک، عقلانیت شناختی و عقلانیت عملی، طراحی شد. یافتهها: هویت مسلمانان در قالب نسبتهای چهارگانۀ رابطۀ انسان با خدا، جهان، جامعه و خود، از غیر مسلمانان متمایز است. نتیجهگیری: در صورتی که جمعی دارای عقلانیت شناختی مشابهی باشد، میتوانند به عقلانیت عملی یکسانی نیز دست یابند که این امر، منجر به دستیابی جمع به یک تصمیم مشترک و در نهایت، کار جمعی میشود.
شناسایی ابعاد تابآوری سازمانی در دانشگاههای غیر انتفاعی
زینب مولوی؛ فاطمه حسنی
چکیده: دانشگاهها و مؤسسات غیر انتفاعی در شرایط رقابتی و مخاطرات محیطی قرار دارند و باید به تابآوری سازمانی بیشتر توجه کنند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد تابآوری سازمانی در دانشگاههای غیر انتفاعی بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی بود، که با رویکرد کیفی انجام شد. جامعۀ پژوهش، خبرگان آشنا به موضوع پژوهش و فعال در دانشگاههای غیر انتفاعی استان قم بودند که به روش قضاوتی و با معیار اشباع نظری دادهها، 18 نفر انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافتهها: در مجموع، 30 شاخص برای تابآوری دانشگاههای غیر انتفاعی شناسایی شد که در پنج دسته قرار گرفتند: تابآوری مالی، تابآوری راهبردی، تابآوری فرهنگی، تابآوری یادگیری و تابآوری ساختار. نتیجهگیری: با توجه به اینکه دانشگاههای غیر انتفاعی در محیط رقابتی قرار دارند، توجه به ابعاد پنجگانۀ شناساییشده و ارتقای آنها، در تابآوری این دانشگاهها نقش دارد. این ابعاد میتواند الگویی برای بهبود تابآوری سازمانی دانشگاههای غیر انتفاعی باشد.
طراحی و تبیین الگوی پیشایندهای دانشگاه تمدنساز
علی هدایت فسندوز؛ جعفر بیکزاد؛ مجتبی رمضانی؛ فرهاد نژاد ایرانی
چکیده: تحقق تمدن اسلامی بر پایۀ دین، عقلانیت، علم و اخلاق، هدف انقلاب اسلامی است. دانش معطوف به فرهنگ و فنّاوری، عاملی برای بازتولید فرهنگ اصیل ایرانی به همراه جهش تولید است که رسیدن به آن با رویکرد دانشگاه تمدنساز جدّیت مییابد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی پیشایندهای دانشگاه تمدنساز بود. روش: روش پژوهش حاضر، تفسیری با رویکرد کیفی بود. دادههای پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته گردآوری شده است. مشارکتکنندگان پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهیِ آشنا با مفهوم دانشگاه تمدنساز به تعداد 12 نفر بود. با بررسی اسناد و نمونهگیری هدفمند، مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. یافتهها: ابعاد مرتبط با پیشایندهای این رویکرد، عبارتند از: به کارگیری دانش توسط جامعه؛ تلفیق کارکرد دانشگاه با تمدنسازی؛ توجه به تولید علم متناسب با نیاز جامعه؛ استفاده از فنّاوری ارتباطات و اطلاعات؛ شکلگیری ارکان تمدنی؛ نحوۀ ادارۀ دانشگاهی؛ ارزش و معنویت؛ برنامۀ درسی درسطح جهانی و تمدنسازی. نتیجهگیری: با فراهم ساختن زمینۀ لازم برای تمدنسازی دانشگاه بر اساس نشانگرهای شناساییشده، دانشگاهها در مسیر تمدنسازی قرار میگیرند.
طراحی مدل شایستگی مدیران در حوزۀ ورزش حرفهای بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
سیداکبر اسحقی گهراز؛ سید محمد علی میرحسینی؛ سید احسان امیرحسینی
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تدوین و طراحی مدل شایستگی مدیران در حوزۀ ورزش حرفهای بر اساس الگوی اسلامی ایرانی اسلامی انجام شد. روش: تحقیق حاضر کاربردی است و به روش کیفی- کمّی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، مدیران وزارت ورزش، مدیران فدراسیونها، اساتید دانشگاه و فعالان در ورزش از سراسر کشور بود. نمونهگیری در این پژوهش به شیوۀ گلولهبرفی بود که به صورت هدفمند و غیر تصادفی انجام شد. نمونۀ آماری پژوهش شامل 22 نفر از اساتید خبره(چهار زن و 18 مرد) بود که در زمینۀ فعالیتهای پژوهشی و اجرایی فعالیت داشتهاند. یافتهها: از دادههای خام اولیه، 1303 نکتۀ کلیدی در قالب 320 مفهوم انتزاعی، ضمن کدگذاری باز، استخراج و مفاهیم مذکور در قالب 24 مقولۀ فرعی و پنج مقولۀ اصلی دستهبندی شدند. در مرحلۀ بعدی مقولاتی شامل شرایط علّی(علل موجدۀ پدیدۀ اصلی)، راهبردها(بستر و حوزۀ راهبردی)، شرایط زمینهای(شرایط بسترساز خاص مؤثر بر راهبردها)، شرایط مداخلهگر(شرایط بسترساز عام در راهبردها) و پیامدها(رهاورد و بستر به کار بستن راهبردها) به طور نظری به هم ارتباط داده شدند. در نهایت، طی فرایند کدگذاری انتخابی، گزارههای حکمی یا قضایای پژوهش که بر روابط درونی مقولهها اشاره دارند، شکل گرفتند. نتیجهگیری: ویژگی و شایستگی مدیران بر مبنای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به دلیل همخوانی با محیط و سازمانهای ورزشی ایران، از تطابق بیشتری با محیط داخلی ایران برخوردار است و میتواند در موفقیت سازمانها نقش اساسی ایفا کند.
شناسایی مؤلفههای مهارتهای نرم توسعۀ حرفهای اعضای هیئت علمی تراز دانشگاه اسلامی
ندا کرمینژاد؛ علیرضا قاسمیزاد؛ حمیدرضا معتمد
چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفههای مهارتهای نرم آموزشی در توسعۀ حرفهای اعضای هیئت علمی تراز دانشگاه اسلامی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع کیفی و روش تحلیل مضمون بود که به شیوۀ استقرایی، مؤلفهها شناسایی و استخراج شدند. مشارکتکنندگان در پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی و فرهنگیان بوشهر بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند و رویکرد اشباع نظری، 25 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود که در نهایت، شبکۀ مضامین با استفاده از روش آتریاد- استرلینگ کدگذاری و ترسیم شد. روایی پژوهش با استفاده از تکنیک ممیزی کردن از سوی داوران تأیید شد. برای محاسبۀ پایایی، کدگذاری دادهها در دو مرحله انجام گرفت که با استفاده از روش هولستی، 94 درصد به دست آمد. یافتهها: پس از کدگذاری و تحلیل دادهها، تعداد 144 مضمون پایه، 14 مضمون سازماندهنده و پنج مضمون فراگیر استخراج شد که شامل «مهارت رهبری»، «مهارت توسعۀ فردی»، «مهارت کارآفرینی»، «مهارت اخلاق حرفهای» و «مهارت ارتباطی» بود. نتیجهگیری: شناسایی و به کارگیری مهارتهای نرم به عنوان مهارتهای قرن بیست و یکم در نظام آموزش عالی در جهت اقتدار و مرجعیت علمی اهمیت فراوان دارد.
طراحی مدل رهبری فروتنانه مبتنی بر نامههای نهجالبلاغه با استفاده از روش تحلیل مضمون
محمد حکاک؛ مریم مؤمنی
چکیده: در هر سازمانی، رهبری از مهمترین اعضای سازمان است که بر اساس نفوذ و تأثیرگذاری در راستای کسب اهداف فردی و سازمانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به وجود سبکهای رهبری متعدد، در پژوهش جاری بر رهبری فروتنانه تمرکز شده است. هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل رهبری فروتنانه مبتنی بر نامههای نهجالبلاغه بود. روش: با استفاده از روش تحلیل مضمون و شیوۀ کدگذاری، به استخراج کدها و تلخیص و طبقهبندی آنها در مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر اقدام شد. با بررسی و کدگذاری مجموع نامههای نهجالبلاغه به عنوان مضمون مورد استفاده در پژوهش، تعداد 159 مضمون فرعی، 18 مضمون پایه و شش مضمون سازماندهنده، تبیین و مدل شبکهای رهبری فروتنانه ارائه شد. یافتهها: بر اساس مدل به دست آمده در پژوهش، ابعاد و مؤلفههای رهبری فروتنانه شناسایی شد. از جمله یافتههای اصلی در پژوهش، با توجه به مفهوم فراگیر رهبری فروتنانه، شناسایی ابعادی از قبیل سرمایۀ اخلاقی، سرمایۀ خودشناختی، سرمایۀ ساختاری، سرمایۀ قرارداد روانشناختی، سرمایۀ رابطهای و سرمایۀ معنوی بود. نتیجهگیری: در محیطهای پیچیده و کاملاً متغیّر امروزی، داشتن سبک رهبری فروتنانه یکی از عوامل اصلی موفقیت سازمانها از طریق اداره و مدیریت بهتر منابع انسانی و امور سازمانی است.
طراحی الگوی بازدارنده از تخلفات اداری با اتکا به آموزههای نهجالبلاغه
محمدجلا کمالی؛ آمنه فیروزآبادی؛ علیرضا نجفی تیرتاشی
چکیده: هدف از انجام تحقیق حاضر، طراحی الگوی بازدارنده از تخلفات اداری با اتکا به آموزههای نهجالبلاغه در میان کارکنان سازمان تأمین اجتماعی تهران بزرگ بود. روش: روش این پژوهش، آمیخته(کیفی و کمّی)، از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری بخش کمّی تحقیق، شامل مدیران، سرپرستان و کارشناسان مبارزه با تخلفات اداری سازمان تأمین اجتماعی تهران بزرگ به تعداد 245 نفر بود که حجم نمونه آن با استفاده از جدول مورگان، 150 نفر تعیین شد. از ابزار پرسشنامۀ محققساخته در بخش کمّی بهرهبرداری شد. برای سنجش روایی، از روایی محتوایی به شکل کمّی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 848 درصد محاسبه شد که نشاندهندۀ روایی و پایایی بالای ابزار به کار رفته در پژوهش(پرسشنامه) است. تجزیه و تحلیل و دستیابی به مدل نهایی با آزمون تحلیل معادلات ساختاری در نرمافزار پی.ال.اس صورت گرفت. از تکنیک حداقل مربعات جزیی، برای سنجش مدل کلی تحقیق استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای تحلیلی، 348 تم فرعی با رعایت اصل معناشناسی و در سه سطح(پیشگیری، تعالیبخشی و مواجهه/درمان)، در خصوص بازدارندگی از تخلفات اداری استخراج شد که در نهایت، طی هماندیشی با خبرگان و با توجه به همپوشانیها، در هفت تم اصلی و 34 تم فرعی دستهبندی شدند. بین تمامی محورها و گزارههای سه سطح، رابطۀ مستقیم و معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: مدل بازدارندگی تخلفات اداری با اتکا به آموزههای نهجالبلاغه، بر اساس روابط به دست آمده و همپوشانی این روابط در حوزههای فردی، سازمانی و اجتماعی- فرهنگی طراحی شد.
شناسایی و اولویتبندی گزینههای تأمین مالی دانشگاهها
سید هادی عربی؛ محمدحسن ملکی؛ رویا ملکمحمدی بیدهندی
چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی کاراترین شیوههای تأمین مالی در بخش آموزش عالی دانشگاه قم انجام شد. به همین منظور، مطالعات تطبیقی بر الگوهای تأمین مالی دانشگاههای برتر جهان برای شناخت و بهرهمندی از تجارب آنان صورت گرفت. روش: با استفاده از مطالعات کتابخانهای و تحقیقات مرتبط با آن، به مرور پیشینه پرداخته شد. پس از آن، طی مصاحبهای با خبرگان و مسئولان دانشگاه قم، به بررسی گزینههای مالی پرداخته شد و در نهایت، با غربال گزینههای تأمین مالی با استفاده از آزمون بینم، تکنیک آنتروپی شانون و تعیین اولویت گزینههای تأمین مالی با استفاده از روش کداس، پیشنهاد مناسب به منظور بهبود روش تأمین مالی دانشگاه قم ارائه شد. یافتهها: عمده روشهایی که دانشگاههای برتر جهان برای تأمین مالی خود به کار میبرند، از چهار منبع اصلیِ کمکهای مالی دولتی، پرداختیهای دانشجویان، درآمدهای حاصل از سرمایهگذاری و ارائه و فروش خدمات و محصولات و کمکهای مالی و موقوفات است. نتیجهگیری: اولویتهای گزینههای مالی پیشنهادی در حوزۀ آموزش، افزایش جذب دانشجویان شهریهپرداز غیر ایرانی؛ در حوزۀ پژوهش، جذب پروژههای پژوهشی صنعت و جامعه توسط اعضای هیئت علمی؛ در حوزۀ امکانات و فضاهای کالبدی دانشگاه، استفاده از ظرفیتهای سالنهای اجتماعات و آمفیتئاترهای دانشگاه؛ در حوزۀ خیّرین و وقف، گسترش و تنوعبخشی داراییهای موقوفه دانشگاه و در حوزۀ بودجه و برنامهریزی، استفادۀ حداکثری از ظرفیتهای قانونی در تبصرههای بودجه تعیین شدند.
تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر توانمندی کارکنان و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان(مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه)
احمد عربشاهی کریزی؛ علیرضا اسدی قلعهنی
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر توانمندی کارکنان و مسئولیتپذیری اجتماعی انجام شد. روش: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه بود. حجم نمونۀ تحقیق بر اساس فرمول کوکران، 175 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامۀ توانمندی کارکنان اسپریتزر، پرسشنامۀ مسئولیتپذیری اجتماعی جرمی گلیبرث و پرسشنامۀ مدیریت منابع انسانی اﺳﻼﻣﯽ نیکنامجو بود. روایی پرسشنامهها با نظرخواهی از اساتید و پایایی پرسشنامهها نیز با محاسبۀ آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها و اطلاعات جمعآوری شده، با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس، تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها: نتایج نشان داد مدیریت منابع انسانی اسلامی بر مسئولیتپذیری اجتماعی و توانمندی کارکنان تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد مدیریت منابع انسانی اسلامی بر مسئولیتپذیری اقتصادی، مسئولیتپذیری قانونی، مسئولیتپذیری احتیاطی، احساس معناداری در شغل، احساس شایستگی در شغل، احساس داشتن حق انتخاب، احساس مؤثر بودن، احساس مشارکت با دیگران تأثیر مستقیم و معناداری دارد. نتیجهگیری: اجرای مدیریت منابع انسانی اسلامی در سازمان باعث توانمندسازی نیروی انسانی میشود و از این رهگذر، مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان ارتقا خواهد یافت.
آسیبشناسی مقالات دوفصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی؛ با تأکید بر اطلاعات صفحۀ اول مقالات (1394تا 1398)
رضا محمدی؛ علی زارعی؛ مصطفی رستمی
چکیده: پژوهش حاضر با آسیبشناسی دقیق و موشکافانۀ مقالات فصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی، نخست به این پرسش پاسخ داد که مقالات منتشرشده در این فصلنامه چه نقاط ضعفی دارند و دوم اینکه، این مقالات تا چه میزان توانستهاند منویات و سیاستهای نشریه را تأمین کنند. روششناسی: این پژوهش با استفاده از روش پژوهش ترکیبی تدوین و در این شیوه با استفاده از دو روش تحلیل کمّی و کیفی به تبیین دادهها اقدام شد. یافتهها: در بخش آسیبشناسی عناوین، از بین 86 عنوان مقالۀ منتشرشده بین سالهای 1394 تا 1398، 4.65 درصد مقالات دارای تشابه عنوانی، 8.13 درصد مقالات دارای آسیب طولانی بودن، 4.65 درصد دارای نامفهومی عنوان بودند و 1.1 درصد مقالات با سیاستها و اهداف نشریه همخوانی نداشتند. در بخش چکیده، 12.79 درصد چکیدهها در بیان هدف، 1.16 درصد در بیان روش، 9.30 درصد در بیان یافتهها، 10.46 درصد در بیان نتیجهگیری و 9.30 درصد در تعداد کلمات، ضعف و نقص داشتند. همچنین از 376 کلیدواژه، 70 مورد معادل 18.61 درصد، دارای آسیب بود. نتیجهگیری: صرف نظر از آسیبها و ضعفهای کمی که در مقالات منتشرشده در دوفصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی وجود داشت، مقالات بررسیشده توانستند انتظارات نشریه را برآورده سازند.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دوفصلنامه علمی«مدیریت در دانشگاه اسلامی» می توانند به تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان قدس و وصال، کوچه اسکو، پلاک 15 (41 قدیم)، دفتر فصلنامه دانشگاه اسلامی با شماره تلفن: 84222555(021) یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس miu.nahad.irمراجعه کنند یا تماس بگیرند.