۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۷۲۱۷۴۲
علوم عقلی در حوزه علمیه(۱)؛

معرفی درس خارج «امامت» استاد ربانی گلپایگانی

معرفی درس خارج «امامت» استاد ربانی گلپایگانی
حجت الاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی از اساتید علم کلام حوزه علمیه قم، دو درس با عناوین «درس خارج امامت» بر محوریت کتاب المراجعات و درس «مسیر پیامبری» را ارائه می کند.

سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا در صدد است به معرفی دروس جاری علوم عقلی حوزه علمیه قم بپردازد؛ در بسیاری از مدارس و محافل علمی حوزه علمی دروس مختلف علوم کلام، عرفان، حکمت و فلسفه در حال برگزاری است که با استقبال طلاب نیز همراه هستند.

یکی از دروس مطرح حوزه علمیه قم در زمینه علوم عقلی درس خارج امامت حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی است.

مباحث اعتقادی از مهمترین مباحث دینی است که جایگاه مهم و والایی داشته و اهمیت آن، دفاع از مرزهای اعتقادی و ایمانی است؛ در دوران ما به جهت هجمه های فراوان دشمن و استفاده از ابزارهای نوین، اهمیت این دفاع بیش از پیش افزایش یافته، اما با این وجود خلأ پرداختن به این مباحث مهم و اساسی در میان اساتید و طلاب گرامی کاملا محسوس و مشهود است و همین امر سبب شده نتوانیم در برابر این هجمه ها خاکریز فرهنگی مناسبی ایجاد کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای در شروع درس خارج خود فرمودند: «دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و هم­چنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، به‌دنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پرده‌های حیا است. حوزه‌های علمیه و دانایان مذهب باید قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کنند.

این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد» (سخنرانی مقام معظم رهبری، 16/6/95).

در این راستا و به تبع از عالمان سلف، حضرت استاد ربانی گلپایگانی سالیان متمادی است که به کوشش فراوان در این زمینه پرداخته و مباحثی همچون: عقل و دین، علم و دین، علم دینی، هرمنوتیک، وحی نبوی در پاسخ به شبهات دکتر سروش و ... را در جمع طلاب مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

استاد ربانی گلپایگانی هم اکنون به تدریس دو درس در مدرسه فیضیه پرداخته که یکی از آنها نقد و بررسی «نظریه مسیر پیامبری» و دیگری درس «خارج امامت» است که بر اساس کتاب «المراجعات» اثر علامه بزرگوار شرف الدین عاملی صورت می گیرد.

کتاب «المراجعات» در زمينه مباحث امامت بی نظير بوده و توانسته افراد فراوانی را مستبصر و به سوی مذهب اهل بيت (ع) جذب کند.

امید است طلاب گرامی مسائل اعتقادی و دفاع از مرزهای ایمانی و مقابله با هجمه های دشمن در این زمینه را بیش از پیش مورد اهتمام قرار دهند.

ارسال نظرات