۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۷۱۸۶۲۲
آیت الله رمضانی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

انصراف آیت الله حائری و انتظار از دیگر مراجع

انصراف آیت الله حائری و انتظار از دیگر مراجع
استاد حوزه با اشاره به انصراف حضرت آیت الله حائری از مرجعیت گفت: آنچه مربوط به امت اسلامی و وحدت در جامعه اسلامی است، باید به دست رهبر انقلاب سپرده شود.

آیت الله حسن رمضانی استاد فلسفه و اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اقدام اخیر حضرت آیت الله حائری در کناره گیری از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر انقلاب، گفت: حضرت آیت الله سید کاظم حائری آنچه را که انجام دادند در راستای تبعیت و پیروی از ولی امر مسلمین بود و بسیار کار خوب و قابل تقدیری را انجام دادند.

وی افزود: توقع ما از آقایان و همه بزرگان این است که در اموری که مربوط به کل جامعه اسلامی است و ضامن وحدت امت مسلمانان و جلوگیری از تفرق است؛ این موضوع را در دستور کار داشته باشند و زعامت امت را به دست ولی امر بسپارند و همه یکپارچه در راستای فرامین ولی امر قرار بگیرند و تشتت، تفرق و اختلاف را از جامعه اسلامی بدین صورت برچینند.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی با اشاره به اینکه آنچه مربوط به جامعه و امت اسلامی است و وحدت را در جامعه اسلامی نهادینه می کند، باید به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی سپرده شود، اظهار کرد: از همه علما و مراجع علی رغم همه صلاحیت های علمی و عملی که دارند توقع می رود بگونه ای عمل کنند که وحدت جامعه اسلامی تحت الشعاع قرار نگیرد.

استاد فلسفه و اخلاق حوزه علمیه چند دستگی در برخی از مسائل را شایسته امت اسلامی ندانست و ابراز کرد: در امور و احکام فردی هر کس باید به نظر مرجع تقلید خودش عمل کند؛ اما در خصوص مساله مهمی همچون عید فطر چه خوب است که در سرتاسر مناطق اتحاد افق فقط یک عید داشته باشیم؛ اعتقاد دارم سِرّ حرمت روزه عید فطر، صیانت از وحدت جامعه اسلامی است و اختلاف در چنین مسائلی چهره مطلوبی از جهان اسلام را به نمایش نمی گذارد.

آیت الله رمضانی تقلای برخی برای رسیدن به جایگاه مرجعیت را تقبیح کرد و تصریح داشت: آیت الله خزعلی نقل می کردند که امام در درس اخلاق ما را از مناصب دنیایی نهی می کردند. روزی از ایشان سوال کردم اگر مرجعیت به سراغ شما آمد واقعا مرجعیت را رها می کنید و پس می زنید؟ امام در پاسخ فرمود اما اینکه من به سراغ مرجعیت بروم یک قدم برنخواهم داشت اما اگر خودش بدون اینکه من سعی و تلاشی داشته باشم به سراغم آمد یقیناً آن را در اختیار قرار خواهم گرفت و به نفع اسلام و مسلمین از آن استفاده می کنم.

وی با اشاره به اینکه صیانت از نفس اساس قضیه است، افزود: همگان قدرت تسلط بر نفس و هواهای نفسانی را نخواهند داشت، وقتی انسان بخواهد به نام دین و مرجعیت دنیاطلبی کند بدترین نوع دنیا طلبی است که باید به خدا از شر نفس پناه برد.

ارسال نظرات