۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۷۱۱۱۰۲
یادداشت؛

امام رضا نگین مشهد مقدس

امام رضا نگین مشهد مقدس
شهر مشهد، مقدس‌ترین شهر ایران و حرم امام رضا علیه‌السلام مانند نگینی در وسط آن می‌درخشد، این شهر هشتمین آفتاب ولایت و امامت را در خود جای داده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عرصه فرهنگی در جهان باید به گونه‌ای باشد که همواره محل پاسداشت ملت‌ها باشد و ارزش‌های جامعه بشری در آن به نمایش گذاشته شود. ارزش‌هايی که ریشه در اعتقادات و باورهای مردم و ادیان موجود در کشورها دارند. در این میان جشنواره های بین‌المللی سینمایی با شعار انعکاس تولیدات فاخر کشورهای جهان فعالیت می کنند، حال آن که چیزی که از این جشنواره‌ها منعکس می شود، مغایر با شعارهایشان است.

یکی از نمونه‌های این تضاد بین شعار و عمل، تقدیر از فیلمی است که در آن مقدس‌ترین شهر ایران یعنی مشهد مقدس، به عنوان یک شهر عقب افتاده معرفی می‌شود و حرم امام رضا علیه‌السلام نیز در این فیلم محور این عقب‌ماندگی قرار گرفته است. این مطلب در حالی است که شهر مشهد، مقدس‌ترین شهر ایران و حرم امام رضا علیه‌السلام مانند نگینی در وسط آن می‌درخشد. مشهد، هشتمین آفتاب ولایت و امامت را در خود جای داده است.

زیارت سلاطین

امام رضا علیه‌السلام شاه خراسان بلکه پادشاه تمام ایرانیان و شیفتگان می‌باشند و تمام سلاطین و پادشاهان در مقابل ایشان سر فرود آورده و خود را جیره‌خوار حضرت می‌دانند. سرزمین مشهد در طول تاریخ، پادشاهان زیادی را دیده است که با تواضع و نهایت ادب به زیارت امام آمده‌اند؛ به عنوان نمونه به برخی از آن‌ها اشاره می کنیم:

1. سال 913ق. شاه اسماعیل صفوی پس از غلبه بر شیبک خان ازبک برای زیارت به مشهد آمد.[1]

2. شاه طهماسب اول نیز پس از پیروزی بر عبیدخان ازبک چندین مرتبه به مشهد مسافرت می‌کند و به مرقد امام رضا علیه‌السلام مشرف می‌شود و حتی دستور به طلاکاری گنبد مطهر می‌دهد.[2]

3. شاه عباس، پادشاه صفوی برای ادای نذرش در سال 1010ق. از اصفهان با پای پیاده به مشهد می‌آید و مقرر می‌شود که هر کس از اُمرا و ارکان دولت و ملازمان و مقربان میل زیارت مرقد این امام همام را دارد، سواره همراهی کند و شاه پیاده رفتن را به احدی تکلیف نمی کند.[3]

این پادشاهان با هیبت پادشاهی که تاریخ برای آن‌ها ثبت کرده است، خاضعانه به زیارت امام رئوف می‌آیند؛ ولی متأسفانه عده‌ای با مقام امامت، جاهلانه رفتار می‌کنند و باعث ناراحتی و رنجش شیفتگان حضرت می‌شوند.

زیارت امام در روایات

احادیث ارزش فراوانی برای زیارت امام رضا علیه‌السلام قائل شده اند؛ حتی پاداش زیارت را بهشت دانسته‌اند؛ به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود:

1. امام صادق علیه‌السلام از پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل می‌کنند که: «سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنّي بأرضِ خُراسانَ، لا يَزُورُها مُؤمِنٌ إلاّ أوجَبَ اللّهُ عزّوجلّ لَهُ الجَنَّةَ و حَرَّمَ جَسَدَهُ على النّارِ؛[4] به زودی پاره‌ای از تن من در سرزمین خراسان دفن می‌گردد، هر مؤمنی او را زیارت کند، خداوند بهشت را برای او واجب کرده و جسم او را بر آتش جهنم حرام می‌کند.»

2. امام صادق علیه السلام فرمود: «یُقْتَلُ حَفَدَتی بِاَرْضِ خُراسانَ فی مَدینَةٍ یُقَالُ لَها طُوسُ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ اَخَذْتُهُ بِیَدی یَوْمَ الْقیامَةِ، وَ اَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ، وَاِنْ کَانَ مِنْ اَهْلِ الْکَبَائِرِ؛[5] نوه‌ام در سرزمین خراسان، در شهری که به آن طوس گفته می شود، کشته می گردد. کسی که او را زیارت کند، درحالی که عارف به حق او باشد، من روز قیامت دست او را می‌گیرم و او را وارد بهشت می‌کنم.»

3. اباصلت هروی نقل می کند: «سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ مَا لِمَنْ زَارَ وَالِدَكَ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ بِخُرَاسَانَ قَالَ اَلْجَنَّةُ وَ اَللَّهِ اَلْجَنَّةُ وَ اَللَّهِ؛[6] از امام جواد علیه السلام پرسیدم: پاداش کسی که پدرت را زیارت کند، چیست؟ حضرت فرمود: به خدا قسم بهشت است؛ به خدا قسم بهشت است».

با این بیان‌ها روشن می‌شود مردم از دیرباز به مقام و جایگاه امام رضا علیه‌السلام و پاداش زیارت حضرت آگاه هستند؛ هرچند عده‌ای که به این مقام رفیع الهی جاهلند با اعمال نسنجیده خود دل مردم را برنجانند.

پی نوشت
[1] عالم آرای شاه اسماعیل، ص346.
[2] عالم آرای عباسی، ص203.
[3] تاریخ عالم آرای عباسی، ص611.
[4] بحار الانوار، ج102، ص3‌1.
[5] همان، ج102، ص35.
[6] همان.

نویسنده: حجت الاسلام علی اعظمی

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات