۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱
کد خبر: ۷۱۰۶۳۸
سیاست‌گذاران تبلیغ (۱۱)؛

کل جریان تبلیغی کشور دائماً در حال غافلگیری است

کل جریان تبلیغی کشور دائماً در حال غافلگیری است
جلالی گفت: ما در حوزه دین و فرهنگ دینی با سیر تحولات عجیبی مواجه هستیم و متأسفانه جریان تبلیغی کشور علی الدوام در حال غافلگیری است.

اشاره: در اهمیت تبلیغ همین بس که قرآن کریم دعوت الی الله را بهترین گفتار، و داعیان الی الله را برترین امت و فلاح و رستگاری جامعه اسلامی را مرهون تلاش داعیان الی الله و دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر دانسته است و از هدایت انسان‌ها به حیات بخشیدن و از گمراه کردن آنها به میراندن تعبیر کرده است.

تبلیغ و دعوت به اسلام و ارشاد و هدایت مردم به ارزش‌های الهی همیشه از اصول رسالت پیامبران الهی بوده و خط اصلی برنامه آنان را تشکیل می‌داده است و پیامبرانی مثل حضرت نوح، هود، صالح، لوط و دیگر انبیای الهی(علیهم السلام) خود را مبلغ و پیام‌رسان پروردگار و اندرزگویی امین خوانده‌اند.

در طول تاریخ همواره اولیای الهی در پی تبلیغ دین و هدایت مردم همت گماشته اند و با مدیریت صحیح تبلیغ در تقابل با کسانی بودند که در پی ضلالت و گمراهی مردم گام بر می داشتند.

امروزه نیز با گسترش تبلیغ دین و همچنین روش های نوین آن نیازمند مدیریت صحیح و پویا و کارآمد در زمینه امر مهم تبلیغ هستیم که متأسفانه آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده و مورد اهمیت و اولویت قرار نگرفته است و با توجه به حجم گسترده تبلیغات علیه دین اسلام، لازم است که هرچه بیشتر به موضوع مهم تبلیغ دینی و مدیریت و گسترش صحیح آن در کشور اهمیت داده شود.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، با خانم ماندانا جلالی، مدیرکل تبلیغ حوزه های علمیه خواهران گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

رسا-  شما در دومین نشست از سلسله نشست‌های «صریح و صمیمی با مسؤولین حوزوی» که با حضور کنشگران و فعالان حوزوی جبهه فرهنگی انقلاب و به همت خبرگزاری رسا در سال گذشته برگزار شد، بیان کردید که آینده‌پژوهی نسبت به امر تبلیغ در کشور وجود ندارد... لطفاً در این باره مقداری توضیح دهید؛ آیا حوزه علمیه خواهران به سهم خود در عرصه تبلیغ، توانسته است این خلاء را پُر کند؟

به نظر من این خلاء در هیچ جایی پر نشده است؛ چرا که این خلأ، خلأ کلانی است و ما الان در این باره با سیر تحولات عجیبی در حوزه دین و فرهنگ دینی مواجه هستیم و متأسفانه کل جریان تبلیغی کشور علی الدوام در حال غافلگیری است؛ چرا که سیر تحولات آینده را نمی تواند پیش بینی کند.

کل جریان تبلیغی کشور در حال غافلگیری است

ما در قصه جمعیت و فرزندآوری، طبق نظر کارشناسان مربوطه، یک زمان طلایی داریم که خوشبینانه آن، مدت 10 ساله است که این مدت، به شدت زمان کوتاهی است؛ حال باید سوال کرد که چه شد که ما به قانون جوانی جمعیت رسیدیم؟ سیستم آینده پژوهی حوزه دارای اختلالی بود که این خلاء به وجود آمد و اکنون هم که مجلس شورای اسلامی قانونی را برای جوانی جمعیت تصویب کرده است، برخی ها این قوانین را به منزله شرک می دانند یعنی گوئی ما رزاقیت خدا را ندید گرفته ایم.

بنابراین ما به جای این گونه مسائل، باید به مسائل فرهنگی کشور متمرکز شویم و آسیب شناسی جامعه، نوع فعالیت ها و نوع سیاست های آینده خود را در قبال جوانی جمعیت مشخص کنیم.

باید این را قبول کرد که امروزه سبک زندگی خیلی از مردم جامعه کنونی تغییر پیدا کرده است و ما خیلی نمی توانیم با ادبیات توکل با آنان صحبت کنیم؛ چرا که امروزه فردگرایی و لذت گرایی در جامعه امری نهادینه شده است و در این فضا نمی توان با این دست فرمان به پیش رفته و کارها را پیش برد.

رسا- درباره ظرفیت خواهران در امر تبلیغ توضیح بفرمایید.

 

کل جریان تبلیغی کشور در حال غافلگیری است

 تاثیرگذاری در زنان نسبت به آقایان هم آسان تر است و هم به جهت این که هم مادر است، هم همسر و هم خواهر است، بازخورد بیشتری دارد و می تواند بازوی قوی انتشار امر دین باشد.

اگر هم اختلالی در سیستم عفاف و حجاب جامعه و عدم تربیت درست در مملکت وجود دارد، به عدم پشتیبانی عاطفی مردان از زنان برمی گردد؛ درحالی که مردان کاملاً آن را رها کرده اند و روی بحث های زنانه متمرکز شده‌اند؛ چراکه اساساً توانایی زنان را نمی بینند و تاثیر گذاری خانم ها بر جامعه و حتی بر خانم ها را نمی دانند.

رسا- همکاری حوزه های علمیه برادران با حوزه علمیه خواهران در بحث اعزام مبلغ چگونه است؟

به نظر من حوزه های علمیه خواهران با تعداد کمی از مبلغین خود، توانسته فعالیت ها و خدمات بسیار خوبی را داشته باشد. ما در حوزه های علمیه خواهران تعداد ۵۰۰۰ مبلّغ و ۴۰۰۰ گروه تبلیغی و ۷۳۰ نفر مبلّغ سطوح عالی حوزه و دانشگاه داریم و انتظار داریم از این ظرفیت در عرصه های مختلف بهره گرفته شود.

کل جریان تبلیغی کشور در حال غافلگیری است

رسا- در اینجا چه موانعی در سر راه شما وجود دارد؟

به عنوان مثال ما حتی در جریان سیل خوزستان به سازمان ها اطلاع دادیم که مبلغان ما با هزینه خود و با تمام سختی هایی که برای مبلغان خانم در امر تبلیغ وجود دارد، در نحوه اعزام به مبلغان حوزه علمیه خواهران کمک رسانند و آنان را در رسیدن به مکان تبلیغی همیاری کنند؛ اما متاسفانه همکاری های لازم انجام نشد.

 امروز بزرگ ترین مشکل مبلغان خواهر ما، ایاب و ذهاب و هزینه های تبلیغی است. جریان تبلیغ بانوان حتی یک ریال نیز بودجه ندارد.

رسا- بانوان مبلّغه بیشتر در چه زمینه هایی فعالیت دارند؟

تنوع قالبی تبلیغی ما بسیار زیاد است و جنس ساماندهی مبلغانمان بر اساس آیتم های مختلفی است که نوع مخاطب یکی از آیتم هایی است که مخاطبان نونهال، کودک، نوجوان، جوان و سالمند را شامل می شود که در دسته بندی های سنی ما قرار می گیرند.

ما مخاطبانی صنفی داریم و اکنون نیز آرام آرام در حال گسترش آنان هستیم که اصناف و گروه های مختلف را تشکیل می دهند که در این نوع تقسیم بندی، نوع تخصص خواهران مبلغ ساماندهی، توانمندسازی و به کارگیری می شوند.

نوع دیگر دسته بندی تبلیغی ما بحث قالب های ما است که از تنوع قالب های فوق العاده بالایی مثل منبر، خطابه و تبلیغ چهره به چهره تا فضاهای دیگری مثل کلاس داری، اردو داری، مشاوره و همیاری برخوردار است و حتی در برخی از موارد، صنایع دستی به یک اعتباری جزء حوزه کاری ما است؛ چراکه حوزه اصلاح سبک زندگی افراد است و از این طریق می توان به صورت عملی آموزش نحوه زندگی سالم را دنبال کرده و عملیاتی نمود.

کل جریان تبلیغی کشور در حال غافلگیری است

مضاف بر اینکه این ها بسترهای مهمی برای ما هستند که از این طریق ما می توانیم تبلیغ امر دین داشته باشیم؛ به عنوان مثال حوزه طراحی لباس برای ما حوزه تبلیغی بسیار مهمی است و امروزه نیز تعدادی از مبلغان برای اینکه بتوانند موثر باشند در این حوزه نیز فعالیت دارند.

رسا- مبلغان حوزه های علمیه خواهران در فضای مجازی چه نوع فعالیت هایی را انجام می دهند؟

ما مدت چهار سال است که در حوزه فضای مجازی ورود جدی پیدا کردیم و در این مدت در حوزه تولید محتوا کاملاً خودکفا شدیم و هم نیازهای داخلی خود را برطرف کردیم و هم نیاز های بیرون مجموعه می توانند مرتفع کنند.

رسا- در فضای مجازی چه تعداد از مبلغان در حال فعالیت هستند؟

ما در حوزه تولید محتوا با تنوع قالبی که وجود دارد، قریب به ۴۰۰۰ نفر در حال فعالیت داریم و تعداد ۱۲۰۰ نفر از آنان از مرحله آماتوری خارج شده و حتی برخی از تولیدات آنان مستقیماً در شبکه محتوای کلینیکی های تولیدی صداوسیما قرار می گیرد، می نشیند.

الحمدالله شبکه توزیع و بازنشر خیلی مناسبی داریم و در حوزه رسانه نیز مجموعه ۲۸۰ نفره کارشناسان رسانه در اقصی نقاط کشور داریم که با همکاری های صدا و سیما در حال تربیت این گونه افراد هستیم و این کار ادامه دارد؛ اما عمده فعالیت‌های ما در عملیات های تبلیغی است که در حوزه تخصصی مبلغان خواهر است و انجام می پذیرد و با همه این احوالات عمده فعالیت های ما در گروه های تبلیغی، حوزه تبلیغ عمومی است؛ یعنی ما یک سیستم ارجاع تعریف کرده ایم و جنس کار خود را محله محور قرار داده ایم و در واقع، خواهران مبلّغه خود را به عنوان مادر محله معرفی کردیم.

کل جریان تبلیغی کشور در حال غافلگیری است

مدل کار ما نیز این گونه است که گروه های تبلیغی ما که حداقل به تعداد ۵ نفر می باشند عمدتاً گروه های عمومی هستند که نوع فعالیت آنان از درجه یک تا درجات بالاتر برای آنان تعریف شده است و اینکه قرار است آنان در این مدت چه کارهایی انجام دهند کاملاً برای آنان معین و مشخص شده است.

امروز از ۴۰۰۰ مبلغ گروه حدود ۳۰۰ نفر از آنان فعال شده و مستقر هستند و شبکه های محلی را شکل داده اند.

رسا- حوزه های علمیه خواهران جمعاً چند هزار مبلغ دارد؟

 ما جمعاً ۵ هزار مبلغه فعال داریم؛ اما با توجه به اقتضائات خاص خانم ها می‌توان گفت که معمولاً آمار مبلغان ما وابسته به نوع موضوعات تبلیغی است؛ ولی با این حال معمولاً در مناسبت های تبلیغی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از ظرفیت مبلغان خواهر فعال مستمر هستند و تقریباٌ بین ۱۲ تا ۱۶ هزار نفر میانگین مبلغان ما هستند.

ارسال نظرات