۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۷۰۴۹۶۵
حجت الاسلام لیالی تاکید کرد؛

ضرورت توجه به عبرت ها و تجارب تاریخی در مذاکرات

ضرورت توجه به عبرت ها و تجارب تاریخی در مذاکرات
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: پدیده ای که الان برای ما وجود دارد عبرت ها و تجارب تلخ تاریخی است و ما باید از این تجارب و مذاکرات ناموفق عبرت بگیریم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در سلسله نشست های علمی جهاد تبیین «مذاکره با دشمن در گفتمان امامین انقلاب» که بعد از ظهر امروز در سالن همایش امام رضا(ع) دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، به عنوان دبیر این نشست یکی از بحث های اصلی مطرح ‌شده در این ایام را جهاد تبیین دانست و اظهار کرد: جهاد تبیین امری است که مورد تایید و تأکید رهبر انقلاب اسلامی است و باید در مسائل مختلف این جهاد شکل بگیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در ادامه افزود: یکی از موضوعاتی که نیاز به جهاد تبیین دارد بحث مذاکره با دشمنان است که بعد از انقلاب اسلامی یک بحث چالشی بوده است و در دولت‌های بعد از انقلاب نیز در این باره دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته و دارد.

حجت الاسلام لیالی با اشاره به احساس شدن چالش‌های جدی در بحث مذاکره با دشمن ابراز کرد: احساس می شود که در مفهوم و محدوده مذاکرات ابهاماتی وجود دارد و مذاکرات باید از منطقی برخوردار باشد و فهم منطق مذاکره برای مذاکره کنندگان بسیار مهم است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی افزود: در حوادث و وقایعی که در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاده است ما با دشمنی با نام آمریکا مواجه هستیم که هر جا اسم مذاکره می شود معنای آن، مذاکره با آمریکا است؛ چراکه عموم مشکل ما آمریکاست.

حجت الاسلام لیالی با اشاره به تفاوت مبانی فکری انقلاب اسلامی و دشمنان مقابل ابراز کرد: باید دید که مبانی فکری و معرفتی مذاکره کننده ما با دشمنان مقابل چیست و بحث مهمی که در اینجا مهم است این است که بر فرض مذاکره با آمریکا، داده ها و ستانده های ما در مذاکره با آنان چه می خواهد باشد و ما در مقابل چه چیزی با همدیگر مذاکره خواهیم کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به لزوم عبرت گیری از تاریخ گذشته عنوان کرد: پدیده ای که الان برای ما وجود دارد عبرت ها و تجارب تلخ تاریخی است و ما باید از این تجارب و مذاکرات ناموفق سابق عبرت بگیریم.

حجت الاسلام لیالی خاطرنشان کرد: از مجموعه گفتمان های امامین انقلاب این حاصل می شود که اصل مذاکره با دشمنان و بر سر میزه مذاکره نشستن با آنان اشتباه است؛ چراکه باعث تشتت و چنددستگی، افزایش مطالبات دشمن و زیاده خواهی های آنان خواهد شد و در نهایت به ضرر انقلاب اسلامی تمام می شود.

ارسال نظرات