۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۷۰۲۶۴۷
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

توجه به فقر فرهنگی در جهاد تبیین

توجه به فقر فرهنگی در جهاد تبیین
خانم ظهیری گفت: از فقر فرهنگی نباید غافل شد، زمینه بسیاری از فقرهای اقتصادی فقر فرهنگی و اعتقادی است در جهاد تبیین باید روی فقرزدایی متمرکز شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، خانم معصومه ظهیری استاد حوزه و دانشگاه، در نشست «جهاد تبیین، رسالت بانوان انقلابی» که خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به بیان واژه جهاد در فرمایشات رهبری گفت: جهاد به معنی سخت کوشی، پرتلاشی، برنامه مستمر تا رسیدن به فتح،  نصرت الهی و پیروزی است.

وی ضمن بیان اینکه از جهادی یاد می کنیم که ما را به غلبه برساند، افزود: اگر کسی در مسیر راه باز بماند، او مجاهدت نیست یعنی کار جهادی انجام نداده و خسته و بازمانده است.

استاد حوزه علمیه بازخوانی سخنان رهبری را کافی ندانست و اظهار کرد: برخی فکر می کنند اگر پیام های رهبری را بازخوانی و بازنشر کنند، به وظیفه خود و آنچه رهبری امر فرموده عمل کرده اند، در حالی که رهبر انقلاب از ما به فعلیت رساندن و عملیاتی شدن را خواسته اند.

ظهیری با اشاره به نقش اصحاب ائمه در ادراک و قوه تمیز دادن به جامعه، ابراز کرد: اصحاب ائمه به جامعه این قوت را می دادند که بدانند کدام سحق و کدام یک باطل است، صحیفه نور ثبت و ضبط سخنان امام خمینی (ره) است، در جهاد تبیین باید به نسل امروز تاریخ شفاهی و کتبی امام راحل را برسانیم و به این وسیله به جامعه قوه تمیز داد.

وی نقش رسانه را در جهاد تبیین بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: جهاد تبیین باید در قالب و ابزار هنر و رسانه صورت بگیرد، در جهاد تبیین هدف گذاری و حفظ هدف های اصیل برای ما بسیار مهم است که یکی از راه های حفظ فعالیت رسانه ای است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به وظیف حوزه علمیه در جهاد تبیین خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید مسیر نورانی از پیامبر خاتم تا آخرین اوصیاء را برای جامعه تبیین کند، این انقلاب زمینه سازی برای قیام مصلح است و لذا تربیت نسل صالح و عالمانی که چراغ راه برای مردم هستند، کار ویژه حوزه های علمیه است.

وی افزود: سه کار مهم حوزه هدایت، سیاست و خدمت رسانی است، در بحث هدایت جهاد تبیین بسیار معنا دارد، در بحث سیاست های فرهنگی و مقابله ها نقش حوزه بسیار ویژه است و در خدمات اجتماعی، همیشه حوزه های علمیه خادم بوده اند و بزرگترین خدمت، خدمت علمی و فرهنگی به جامعه و پرکردن شکاف های اجتماعی در زمان بدعت ها و شبهات است.

عضو شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به نهاد سازی گفت: انقلاب اسلامی به دوره نهاد سازی خود رسیده و نهاد سازی بالاتر از تشکل سازی است، یکی از کارهای ما در مسیر نهاد سازی قاعده تجزیه و تحلیل می باشد.

وی با اشاره به اینکه باید از فرصت ها و قوت ها استفاده کرد، ابزار داشت: در جهاد تبیین باید به فرصت ها و قوت های نظام بیشتر تکیه کرد، باید نگرش انقلابی را به سیاست های نظام تزریق کرد، بدنه ما انقلابی باقی ماندند اما سیاست های ما انقلابی نیست.

ظهیری با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در دولت سابق از ارزش های انقلاب فاصله گرفته بودیم و در مقابل استکبار زانو زده بودیم و این با نگرش انقلابی ما منافات داشت.

استاد حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: باید قرارگاهی عمل کنیم، قرارگاه به فعالیت ها انسجام می بخشد و به معنی یکصدایی است، جهاد تبیین نیازمند قرارگاه می باشد، از فقر فرهنگی نباید غافل شد، زمینه بسیاری از فقرهای اقتصادی فقر فرهنگی و اعتقادی است در جهاد تبیین باید روی فقرزدایی متمرکز شد.

 

ارسال نظرات