۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۶۹۸۹۵۳
حجت الاسلام کاشانی:

جشن کریسمس همان جشن پاگانیسمی است

جشن کریسمس همان جشن پاگانیسمی است
حجت الاسلام کاشانی گفت: جشن کریسمس همان جشن پاگانیسمی بوده که برای تولد خدای خورشید گرفته می شد و اکنون مسیحیان آن را تبدیل به جشن خدای مسیح کرده اند.

کریسمَس به زبان انگلیسی یا نوئل در زبان فرانسوی جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی داشت زاد روز عیسی مسیح برگزار می‌شود و بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر برگزار می‌کنند به همین خاطر خبرنگار سرویس سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام محمد کاشانی مدیر انجمن گفت‌وگوی اسلام، گفت‌وگویی داشته است.

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است: 

رسا- آیا کریسمس یک جشن مذهبی است؟

روز کریسمس روزی است که مسیحیان این روز را به بهانه میلاد حضرت عیسی مسیح جشن می‌گیرند؛ البته در روز میلاد حضرت مسیح در بین خود مسیحیان نیز اختلاف نظر وجود دارد و برخی روز ۴ دی ماه را جشن می گیرند که بیشتر، مسیحیان اروپایی هستند و برخی از مسیحیان نیز که در شرق جهان هستند ۷ یا ۱۴ روز دیگر را جشن می گیرند؛ اما بنابر هر دو دیدگاه، آنچه که محققین آن را قبول دارند و مسیحیان نیز بارها به آن اذعان کرده اند این است که عیسی مسیح نه در روز۴ دی ماه متولد شده است و نه در روزهای دیگر از دی ماه؛ چرا که روز دقیق میلاد مسیح هیچ کجا ثبت و ضبط نشده و تاریخ مشخصی برای آن وجود ندارد.

تولد عیسی مسیح دقیقاً مشخص نیست که چه زمانی بوده است ولی بنابر آنچه که در کتاب انجیل آمده است آنچه قطعی است این است که تولد حضرت عیسی در زمستان نبوده است؛ چرا که در عبارتی از انجیل آمده است که «تولد حضرت عیسی زمانی بود که گوسفندان در چَرا بودند» و در منطقه سردسیر اورشلیم و بیت المقدس که در این روزها برف همه جای آن را فرا گرفته است هیچ وقت گوسفندان درحال چرا نبوده و نیستند بلکه در این فصل گوسفندان را در آغل نگهداری می کنند.

جشن کریسمس همان جشن پاگانیسمی بوده که برای تولد خدای خورشید گرفته می شد و اکنون مسیحیان آن را تبدیل به جشن خدای مسیح کرده اند؛ چراکه آنان به دنبال یک روزی بودند که به بهانه تولد عیسی مسیح آن روز را به جشن و شادی بپردازند.

رسا- بین اسلام و مسیحیت چه اشتراکاتی وجود دارد؟

 اسلام و مسیحیت هر دو دین ابراهیمی هستند و مشترکات زیادی با هم دارند؛ از جمله مشترکات را می‌توان تولد عیسی مسیح دانست که هر دو معتقدند که حضرت عیسی بدون پدر و با اعجاز خداوند متولد شده است و حضرت مریم باردار شد و حضرت عیسی متولد شد؛ اگرچه در جزئیات این بحث تفاوت هایی وجود دارد.

 اسلام معتقد است که اعجاز بزرگ خداوند در تولد حضرت عیسی را همه مردم متوجه شدند و به همین خاطر بود که حضرت را مورد اذیت و آزار قرار داده و چنین گفتند که «پدر و مادر تو که انسان‌های خوبی بودند تو چرا چنین کار زشتی را مرتکب شده ای» اما مسیحیت این نقل را قبول نداشته و معتقد است که کسی به جز خود حضرت مریم و نامزد آن، کسی دیگر متوجه اعجاز الهی نشده است.

رسا- نگاه مسلمانان به حضرت عیسی مسیح چگونه است؟

مسلمانان حضرت عیسی را ستایش کرده و آن را جزء پیامبران الوالعزم می شمارند؛ در قرآن کریم به حضرت عیسی سلام داده شده است و حضرت عیسی در قرآن کریم یکی از بندگان صالح خداوند شمرده شده است و ما مسلمانان نیز هر روزه در نمازهای خود به صالحین درود و سلام می فرستیم که یکی از افراد صالح حضرت عیسی مسیح است.

 تفاوتی که وجود دارد این است که اسلام حضرت عیسی را بنده صالح خدا می داند نه خدا؛ اما عمده مسیحیان معتقد هستند که عیسی مسیح، خدا و پسر خداوند است.

رسا- آیا اسلام و مسیحیت مشترکات اخلاقی نیز با هم دیگر دارند؟

ما در حوزه اخلاقیات شباهت های زیادی با همدیگر داریم و تقریباً عمده مسائل اخلاقی بین مسلمانان و مسیحیت مشترک است؛ ولی تفاوت این است که در اسلام به مسائل اخلاقی به صورت جامع و کامل پرداخته شده است اما در مسیحیت اینگونه نیست و به اصطلاح، آنچه همگان دارند اسلام آنها را یکجا دارد.

رسا- نقش حضرت عیسی مسیح در مهدویت و عصر ظهور چیست؟

اعتقاد مسلمانان این است که عیسی مسیح در آخرالزمان از آسمان باز خواهد گشت و در داستان ظهور امام زمان(عج) همراه، همگام و معاون امام زمان(عج) خواهد بود و نقش بسیار مهمی را در ظهور حضرت دارد و در پشت امام زمان نماز می خواند و فرماندهی در دست امام زمان(عج) است.

رسا- آیا در کتاب های مسیحیان نیز به این مسائل پرداخته شده است؟

در کتاب های آنان درباره بازگشت عیسی مسیح اشاره‌ هایی ذکر شده است؛ اما عباراتی وجود دارد که می‌توان چنین برداشت هایی از آنها داشت؛ هرچند خود مسیحیان این چنین برداشت هایی نمی کنند؛ گویا قرار است در آخرالزمان دو شخص ظهور داشته باشند؛ یکی پسر انسان است و دیگری حضرت عیسی مسیح و مسیحیان در تلاشند که بگویند این پسر انسان، همان عیسی مسیح است؛ ولی با موشکافی مطالب می‌توان به این تحلیل دست پیدا کرد که پسر انسان، یک شخصیت دیگری به غیر از عیسی مسیح است که همگام عیسی مسیح ظهور می کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
انجمن گفت‌وگوی اسلام با چه کسی؟ با مسیحیت؟ ادیان؟ فرق؟
0
0