۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۶۹۶۴۸۲
قاری حرم حضرت معصومه(س):

اخلاص عبدالباسط تلاوت او را در دل‌ها جاودانه کرد

اخلاص عبدالباسط تلاوت او را در دل‌ها جاودانه کرد
حجت الاسلام محمدی گفت: عبدالباسط صدایش را صرفاً برای تلاوت قرآن استفاده کرد، نیت این قاری در قرائتش موجب اثرگذاری فوق العاده در مستمعین شده است.

حجت الاسلام علی اکبر محمدی استاد و قاری قرآن، در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به مناسبت سالگرد درگذشت عبدالباسط گفت: تلاوت استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد اگر از جهت فنی به آن بخواهیم بپردازیم، سبک او علی رغم زیبایی فوق العاده از یک سادگی برخوردار است.

قاری و موذن حرم حضرت معصومه (س) اظهار داشت: شیوه قرائت و تلاوت عبدالباسط برای شروع کار بهترین سبک است چرا که اوج و فرود و الحان آن نسبت به دیگر قراء راحتر و قرآن آموز سریعتر آموزش می بیند، معمولاً نوجوانان برای شروع با این سبک آغاز می کنند.

وی ادامه داد: سبک عبدالباسط سبک صداساز است وقتی قاری با سبک او آغاز می کند پس از چند سال کار با این سبک، صدا از قدرتی برخوردار می شود که قادر به اجرای هر سبکی خواهد بود، اما از جهت معنوی، سبک استاد عبدالباسط سبک معنا محور است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به سبک معنا محور افزود: هم و غم عبدالباسط در تلاوت انتقال معنا به شنونده است و در روایات هم وارد شده که آیات بر پایه حزن تلاوت شود تا کلمات و معانی بر دل بنشیند، سبک تلاوت عبدالباسط هم سبک محزون است بنابراین به دل ها خیلی خوب می نشیند و در میان عموم مردم و در بین اهل فن، سبک عبدالباسط از طرفداران بسیاری برخوردار است.

قاری جهان اسلام عنوان کرد: عبدالباسط با این وجود که قاری حنجره طلایی بود و می توانست از صدایشان در موضوعات دیگر هنری صدا هم استفاده کند، اما صرفاً این صدا را برای تلاوت قرآن استفاده کرده است و نیتی که این قاری در قرائتشان داشته باعث اثرگذاری فوق العاده شده که گاهی مستمع را متحول و حتی برخی از افراد با استماع صدا و تلاوت عبدالباسط به دین اسلام مشرف شدند.

قاری و موذن حرم حضرت معصومه(س) با این بیان که اکثریت قراء با تقلید از سبک عبدالباسط تلاوت قرآن را آغاز کردند، اذعان کرد: برخی بر سبک او باقی ماندند و برخی بعد از اینکه به حد کمال رسیدند، تقلید را کنار گذاشته و با سبک و شیوه خود به تلاوت پرداختند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه مکتب عبدالباسط قاری پرور است، تصریح کرد: در حرم حضرت معصومه(س) طرحی داریم که در 4 سبک قرآن پژوه و دانش آموخته تلاوت پذیرش می شود که یکی از این سبک های تلاوت، سبک استاد عبدالباسط است و گفتنی است این سبک از پر جمعیت ترین کلاس ها است.

وی راز ماندگاری سبک تلاوت عبدالباسط را اخلاص در تلاوت دانست و گفت: عبدالباسط تا نفس های آخر تلاوت را رها نکرد، صدای زیبا در دنیا کم نیست و قاریان قوی نیز وجود داشته و دارند، اما این اخلاص است که این صدا و تلاوت را در دل مستمعین ماندگار و جاودان کرده است و چون معنا محور تلاوت کرده اند وقتی آیات و الحان با توجه به معنا تلاوت و تنظیم می شود، باعث شده این سبک در گوش مردم جاودانه بماند.

ارسال نظرات