نابودی خانواده و استراتزی غرب برای بلوک شرق
اشاره: مسئله ازدواج انسانها سابقهاى به بلنداى حضور اولین انسانها در روى زمین دارد و اسلام نیز براى خانواده ارزشفراوانى قایل است و در سورههاى متعدد قرآن کریم از آن سخن به میان آورده است که با نگاهى گذرا به کتابهاى فقهى و اخلاقى و حتى رسالههاى عملیه، روشن مىشود که اسلام با چه وسعت نظرى به بحث از این نهاد پرداخته است و این برخلاف بسیارى از مکاتبِ بنام مذهبى و یا فلسفى است که به ازدواج با نظرى کراهتآمیز مىنگرند و آن را مذموم و مختص وقت ضرورت مىدانند و تجرد را مقدّم بر ازدواج و ازدواج را تنها به عنوان راهى براى فرار از بدکارى به رسمیت مىشناسند، درصورتیکه اسلام با تأکیدهاى فراوان به ازدواج، تشکیل خانواده را مورد تشویق قرار مىدهد.
به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفتگویی با حجت الاسلام سید عبدالرضا دریاباری استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل خانواده انجام داد که مشروح آن را در زیر می خوانید:
رسا- بر اساس آیات و روایات چه اقداماتی را می توان برای تحکیم خانواده داشت؟
در قرآن، روایات و رساله های فقهی علما تکیه بر این دارد که خانواده ها باید متعهد باشند و شرائط مدیریت را حفظ کنند و در قرآن وقتیکه به مسائل اخلاقی اشاره می کند بیشتر این را از طریق خانواده می داند و با توجه به آیه فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ خداوند وجود احترام به پدر و مادر را از لحاظ شرعی بیان می کند که همه این مسائل مطرح شده برای احترام والدین به خاطر جایگاه پدر و مادر در مدیریت خانواده است به این معنا که آن مهم باید حفظ شود تا مدیریت و تحکیم بخشی خانواده به درستی صورت گیرد و خداوند در قرآن بعد از بیان پرسش خدا به احترام و توجه به پدر و مادر سفارش می کند و در قانون طبیعت و بسیاری از شرائط های زندگی اجتماعی ما نیز نشانه لزوم احترام به والدین وجود دارد که اگر به آنها کم توجهی کنیم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
رسا- مهمترین آسیبی که خانواده ها را تهدید می کند چیست؟
باتوجه به شرائط اجتماعی و موقعیتی که جامعه ما در این زمان دارد یکی از نکات بسیار مهم آن تحکیم خانواده ها است چراکه اگر دشمن بخواهد ضربه فرهنگی و اخلاقی بزند و از لحاظ رفتاری در جامعه مشکلی به وجود بیاورد تحکیم خانواده ها را هدف قرار می دهد به این بیان که در این صورت فروپاشی خانواده ها شرائط تربیتی بسیار سخت می شود و مدیریت خانواده به سمت مسائل تربیتی با مشکل مواجه می شود در صورتیکه اگر تحکیم در خانواده وجود داشته باشد و از پایه و اساس مناسی برخوردار باشد مسائل تربیتی نیز بهتر صورت می گیرد زیرا الان دشمن به سبب تهاجم فرهنگی در صدد از بین بردن ارزش خانواده و تعهدهای بین اعضا آن است و این بزرکترین ضربه است چراکه وقتی دشمن می بیند از مسیر نظامی و اقتصادی نمی تواند جامعه اسلامی را ازبین ببرد تنها راهی که برایش باقی می ماند جنگ نرم است به این معنا که به آرامی به وسیله رسانه در خانواده ها نفوذ می کند و بنیان های فکری اعضای آن را آنگونه که خود می خواهد تغییر می دهد.
رسا- حکومت در این زمنیه چه وظیفه ای دارد؟
دولت هایی که در سال های اخیر خصوصا در دوره گذشته روی کار آمدن متاسفانه آب در آسیاب دشمن می ریختن به این بیان که شرائط را به گونه ای رقم می زدند که مشکلات خانواده بیشتر می شد و درواقع فضا را برای دشمن باز می کردند و در مسائل فرهنگی خیلی ظلم شد ولی با آمدن دولت جدید و اشاره بسیار زیاد رهبری به توجه به بحث خانواده آینده روشنی در زمینه فرهنگی امیدوار هستیم و دولت جدید که نظر بیشتری بر مسائل فرهنگی دارد ان شالله مورد لطف و کمک خداوند واقع شود تا در این زمینه موفق باشد.
رسا- نماز و عبادات در یک خانواده تا چه میزان می تواند در استحکام خانواده موثر باشد؟
کار فرهنگی به طور کلی به بحث های عبادی اشاره دارد چراکه عبادت یکی از ارکان تربیتی است و برای اینکه یک خانواده را وادار به استحکام کنیم باید ابتدا ایجاد تعهد کنیم و خانواده را به سمت و سوی صحیح هدایت کنیم و بهترین مسیر، مسیر عبادی است زیرا این تزکیه در خانواده موجب تعهد اعضای آن می شود به این معنا که وقتی برای پدر حلال و حرام مهم است یعنی به اثرات سوء لقمه حرام در تربیت فرزندان توجه دارد و می داند که بحث عبادی تا این میزان در تربیت فرزندان موثر است که به طور مثال وقتی لباس غصبی موجب بطلان نماز می شود به طریق اولی لقمه حرام اثرات سوء بیشتری بر تربیت فرزندان می گذارد.
رسا- امیرالمومین علی(ع) به عنوان الگی مسلمین چه گونه یک خانواده ایده آلی داشتند؟
امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) شرائط تربیتی فرزندانشان بر مبنای عبادت خداوند قرار داده بودند و تحکیم موجود در خانواده به خاطر توجه شان به خداوند بوده است چراکه تقوا، پاکی، درستی، صداقت و همه خوبی های موجود در عالم هستی در وجود خداوند متمرکز می شود و وقتی ما به سمت خدا حرکت می کنیم یعنی به سمت تقوا، اخلاق و عدالت حرکت می کنیم و کسانی که از این مسیر خارج می شوند مورد ظلم و تعدی می شوند و قیام سیدالشهدا نیز بر همین اساس است زیرا یک قیام صداقت، عدالت، نزاهت و پاکی و درستی بر علیه ظلم و خیانت و جنایت بود و این خود نشان دهنده این است که آن ها بر خلاف لشگر اباعبدالله مسیر ضد خدا را داشتند و با توجه به آیه أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ اگر بخواهم قدرت پیدا کنم باید مسیر خدا را بروم چراکه همه چیز در این مسیر وجود دارد.
رسا- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید.