ارائه گزارش تفریغ بودجه ۹۹ پیش از موعد قانونی
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مهرداد بذرپاش در نشست خبری که صبح امروز در دیوان محاسبات کشور برگزار شد، گفت: در دیوان محاسبات در سراسر کشور و با همکاری مدیران و پرسنل موفق شدیم گزارش تفریغ بودجه سال 99 کل کشور را پیش از موعد آماده کرده و امروز در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به قوه مقننه تقدیم میکنیم.
رییس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه بودجه مهمترین سند مالی کشور و تفریغ آن مهمترین سند نظارتی بر عملکرد مالی کشور بر اساس بودجه است، اظهار داشت: گزارش تفریغ بودجه سال 99 به مجلس ارائه میشود و سپس در دسترس مردم و کارشناسان قرار میگیرد.
وی در ادامه با اشاره به کاهش زمان تدوین گزارش تفریغ بودجه در سال گذشته که یک ماه زودتر از موعد قانونی صورت گرفت، یادآور شد: امسال نیز توانستیم این گزارش را در شهریور ماه یعنی 4 ماه زودتر از موعد قانونی آماده کنیم که این کوتاه شدن زمانی به دولت اجازه میدهد لایحه بودجه را واقعیتر، دقیقتر و با نگاه نظارتی دیوان محاسبات بهتر تدوین کند تا شاهد بودجه واقعیتری باشیم که احکام آن فاقد عملکرد در سالهای آتی نباشد.
بذرپاش ادامه داد: به واسطه این اتفاق میتوان بودجه بهتری را برای برنامه اداره کشور تدوین کرد که اثربخشتر باشد و البته همزمان رسیدگی به عملکرد بودجه سال 1400 را نیز آغاز کردهایم و گزارش آن را هر دو ماه تقدیم میکنیم که این همان سیاست پیشگیری در برابر مچگیری است که بودجه دارای انحراف کمتری در اجرا میشود و این به نفع مردم است.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان اینکه رسیدگی به عملکرد دولت درباره قانون بودجه در حین سال اثربخشی زیادی دارد، گفت: بودجه 1401 با گزارش تفریغ سال 99 و رسیدگیهای دو ماهه سال 1400 همزمان با روی کار آمدن دولت جدید میتواند سبب شود بودجه 1401 اثربخشتر، بهتر و با احکام موثرتر بسته شود.
وی در ادامه با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید و آغاز به کار وزرا عنوان کرد: دیوان در کنار تدوین گزارش تفریغ، احکام اجرا نشده و معطل مانده را به وزرای جدید ارائه میکند که پیشنهادات خود برای تدوین بودجه را با نگاه واقعبینانهتر ارائه کند.
بذرپاش همچنین تصریح کرد: دیوان محاسبات 7 قانون مرتبط با تولید که طی سالهای گذشته در مجلس تصویب شد را بررسی کرد و مباحث مربوط به تولید را به صورت جداگانه به وزرا داد تا بر اجرای مفاد قانونی آن همت گمارند و آنهایی که با مشکل عدم اجرا روبرو شده است را بررسی کرده و به مرحله اجرا درآورد که در این زمینه برخی معتقدند که این مشکل به دلیل نبود منابع مالی و یا نبود آییننامههای اجرایی صورت گرفته است.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: اگر منابع مالی این قوانین تأمین و آییننامههای آن نیز تدوین و ابلاغ شده باشد اما به مرحله اجرا درنیامده باشد، ترک فعل از سوی دستگاه مرتبط اجرایی صورت گرفته که وی به دیوان احضار و با متخلف برخورد میشود در غیر این صورت اگر نیاز به وضع آییننامههای اجرایی باشد، وزیران و مدیران جدید دستگاهها باید این موضوع را در اولویت قرار داده تا قوانین اجرا شود.
بذرپاش در پایان در پاسخ به سوالی درباره سامانه 198 (سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور) که در راستای شعار «دیوان فناورانه، مردم پایه» راهاندازی شده است، خاطر نشان کرد: از آنجایی که قصد داریم گزارشهای دیوان بر اساس نیازهای مردمی باشد و دسترسی به مردم فراهم شود، حدود یک ماه و نیم است که این سامانه را راهاندازی کردهایم و تاکنون 32 هزار تماس مردمی در حوزههای مختلف داشتهایم که مشاوره خوبی برای مدیران است و رشوه، ترک فعل و عدم پاسخگویی از مهمترین مواردی است که باعث ارتباط مردم با دیوان شده است و در حال حاضر این سامانه یکی از بهترین سامانههای ارتباطی با مردم برای دریافت اطلاعات است.