توسعه منطق اربعین برای رسیدن به جامعه مهدوی ضروری است
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین جلسه مدرسه تابستانی شبهه پژوهی عاشورا تا اربعین ضمن بررسی «هویت بخشی و سرمایه اجتماعی شیعه» گفت: اینکه در روایت معروف پنج نشانه برای مؤمن فرض شده مراد از آن برخی از نشانه های مؤمن است که پیدا و هویدا می باشد ومؤمن در این روایت به معنای کسی که ایمان به خدا دارد نبوده بلکه به معنای شیعه است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نماد یا نشانه ای را برای شیعیان علی بن ابیطالب علیه السلام برشماریم همین پنج نشانه که در روایت آمده است را می توان نشانه های ظاهری آنان و این نمادها را بیانگر فضای حاکم بر زندگی شیعیان دانست؛ بر اساس این نشانه ها می توانیم سبک زندگی خاص شیعیان را درک کرد بنابراین زیارت اربعین یکی از نمادهای هویتی جامعه شیعی است.
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی و گفت: ما مسلمانان در مراسم حج رفتارهایی ظاهری انجام می دهیم که بیانگر حیات و هویت اسلامی ماست که از بر اساس اعتقادات مسلمانان بوده است چرا که حج نماد اسلام است، فارغ از اینکه بر پایه چه نگاه مذهبی باشد؛ رفتارهای ظاهری مسلمانان مانند قربانی کردن به منظور یادآوری لزوم قربانی کردن نفس است؛ مراسم حج نماد وحدت مسلمانان نسبت به مسائل و اعتقادات مشترک دینی آنان است.
وی گفت: اگر بخواهیم هویت شیعه را در زیارت اربعین ترجمه کنیم این موضوع قطعاً دارای یک پشتوانه معنوی است زیرا زیارت اربعین نماد وحدت شیعیان کشورهای مختلف بوده و می تواند هویت شیعی را شکل دهد و تقویت کند؛ دال مرکزی شیعیان در ماجرای اربعین امام حسین (ع) است و در این مراسم حرکت و قیام در راستای حق محوریت دارد و تا وقتی که امام حسین هست هویت شیعه از بین نخواهد رفت.
این پژوهشگر حوزوی نماد اربعین را دارای پوسته و ظاهری برشمرد و خاطرنشان کرد: در ظاهر اربعین یک پیاده روی است اما در ورای آن می توان به محورهای معنوی رسید؛ انتظار به سمت مطلوب و جامعه مهدوی با الگو گرفتن از جامعه حسینی مسیری است که در طول آن باید تکافل و تعاون اجتماعی ما شیعیان برقرار باشد تا بتوانیم به مقصد برسیم؛ در جامعه مهدوی همه به یکدیگر کمک می کنند تا به مقصود برسند؛ این روش و سبک زندگی در هیچ جای دنیا نظیر ندارد و مختص مؤمنین و عاشقان امام حسین (ع) است.
وی ضمن بیان لازمه های طی این مسیر افزود: ما باید بدانیم برای پیمودن مسیر رسیدن به جامعه مهدوی می بایست، تحمل، صبر، تلاش و ایمان واقعی داشته باشیم؛ در مراسم پیاده روی اربعین با دشواری هایی که در ظاهر تحمل می کنیم به خود گوشزد می کنیم که برای رسیدن به محبوب باید سختی کشید و ما با برگزاری مراسم اربعین به دنیا اعلام می داریم که جامعه ای با فرهنگ شیعی وجود دارد که به دنبال حرکت به سمت آرامش است.
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با تأکید بر وجود تقابل بین آرامش و آسایش در دنیای امروز عنوان داشت: کشورهایی که آسایش را تا حد زیادی فراهم کرده اند متأسفانه آرامش از مردم آنها سلب شده است؛ اگر به جامعه مهدوی برسیم شاهد حکمرانی عدالت بجای ظلم محوری خواهیم بود؛ اینکه امروز دوربین ها بزرگترین تجمع انسانی در دنیا را که مراسم اربعین حسینی است سانسور می نمایند نشان از عظمت این حرکت و زنگ خطر بودن برای دشمنان اسلام دارد.
وی افزود: نکته مهم این است که نمادها، نماد هستند و اگر ما نتوانیم از نمادها عبور کنیم و به ماوراء آن ها پی نبریم قطعاً دچار آسیب خواهیم شد؛ غرض از محافظت های ما از نمادها مراقبت از معانی و محتوای مرتبط با آن هاست؛ باید به پوسته توجه نمود اما نباید این توجه مانع از پرداختن به معانی و هویت های درون آن ها شود؛ در ایام اربعین شاهد حضور بیش از ۲۰ میلیون عاشق اهل بیت علیهم السلام هستیم که فاصله بیش از ۵۰۰ کیلومتری را با هزینه های غیردولتی می پیمایند؛ این پدیده در جهان بی همتاست و نماد هویت شیعی می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد ما هویت اجتماعی داشته باشیم، چه نمادی بهتر از زیارت اربعین که هم دارای سرمایه اجتماعی است و هم دارای محتوا می باشد؛ اگر اربعین بیش از پیش از حالت نماد خارج شده و به جنبه های محتوایی و هویتی آن بیشتر پرداخته شد می توانیم منتظر روزهایی باشیم که در دنیا فرهنگ حسینی و سبک زندگی مناسب شأن جامعه مهدوی رواج یافته است.
وی توسعه منطق اربعین در سطح جهان را برای رسیدن به جامعه مهدوی ضروری دانست و گفت: ماجرای اربعین به دلیل رفتار عقلایی و منطق فطری که بر آن حاکم است ظرفیت گفت و گو با جهان را دارد؛
گفتنی است این نشست به صورت مجازی به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد.