امر به معروف و نهی از منکر فلسفه اصلی نهضت عاشورا است
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار دبیران ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم و قزوین که به مناسبت دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر انجام شد، امر به معروف و نهی از منکر را فلسفه اصلی و اساسی نهضت عاشورا و زمینه ساز احیاء دین، مبارزه با ظلم و مقابله با بدعت و انحراف های اعتقادی و عملی دانست و افزود: هرآنچه در حوزه دینداری تصور شود خارج از امر به خوبی ها و بازداشتن از زشتی ها نیست.
امام جمعه قم نوع تلقی مسؤولان و رفتار برخی از آمران و ناهیان و برداشت های سطحی از امر به معروف و نهی از منکر را موجب تنزل جایگاه این دو واجب الهی در نگاه مردم دانست و گفت: متاسفانه جلوه های مثبت و زیبائی های امر به معروف و نهی از منکر در نگاه برخی از مردم مهجور شده و از این جهت عده ای رواج عمل به آن را با محدود کردن و تنگ گرفتن بر مردم یکسان می پندارند.
عضو ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر، سوء تدبیر و نحوه نامناسب اداره امور جامعه از سوی برخی مسئولان و در نتیجه مشکلات معیشتی و کسادی کسب و کار مردم را زمینه ساز بدبینی مردم به قوانین متعالی اسلام و نظام و احکام شرعی عنوان کرد و افزود: اگر در مقام عمل بتوانیم زندگی مردم را سر و سامان دهیم نگاه مردم به امر به معروف و نهی از منکر نیز تغییر خواهد کرد و آن را جلوه خیرخواهی تلقی خواهند کرد.
وی با اشاره به لزوم بازنگری و تغییر در شیوه امر و نهی، مطالبه گری از مسئولان و ضرورت پاسخگو بودن مدیران کشور را مورد تأکید قرار داد و رعایت انصاف در ارزیابی عملکرد مسئولان در تمام سطوح و دوره ها را لازم دانست.
آیت الله حسینی بوشهری تغییرات در سطوح مختلف مدیریتی را لازمه پیشرفت کارها دانست و یادآوری کرد در سالهای اخیر با جابجایی مسئولان در نهادها و دستگاه ها به تبع تغییر در رویکرد مسئولان جدید، تمام ارکان آن دستگاه ها مورد بازنگری قرار گرفته و این تغییرات زمان و هزینه های زیادی را به خود اختصاص می دهد که لازم است با چابک سازی در ساختارهای سازمانی و بسنده کردن به موارد ضروری در تغییرات، در انجام مأموریت ها و ارائه خدمات به مردم تسریع صورت پذیرد.
در ابتدای جلسه، دبیران ستاد استان قم و قزوین گزارشی از فعالیتهای ستاد خود را به استحضار ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارائه نمودند.