۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۶۸۳۴۶۴

استقلالی از نوع مجازی

استقلالی از نوع مجازی
دکتر پیروز گفت: بحث فیلترینگ، سانسور کردن و این قبیل مسائل حربه مهم دشمن و بعضا افراد داخل است که نمی‌خواهند کشور به استقلال در عرصه مجازی و سایبری برسد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر بیژن پیروز عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران و کارشناس فضای مجازی در برنامه جهان آرا به مخاطرات وابستگی کشور به بیگانگان در عرصه فضای مجازی پرداخت و گفت: بحث فیلترینگ، سانسور کردن و این قبیل مسائل حربه مهم دشمن و بعضا افراد داخل است که نمی‌خواهند کشور به استقلال در عرصه مجازی و سایبری برسد.

وی در ادامه افزود: اینکه ما می‌گویم باید در این فضا نیز به استقلال برسیم به خاطر این مسأله است که به عنوان مثال ما می‌خواستیم برای دزدیدن نفتکش‌های ما در جبل الطارق برنامه‌ای بسازیم و در اینستاگرام منتشر کنیم؛ اما هرچند بار که تیزر و برنامه‌ها را منتشر می‌کردیم، چند دقیقه بعد اینستاگرام آن ویدئو را حذف می‌کرد و این تجربه فقط برای ما نبوده است و نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تهدید فضای مجازی وابسته به بیگانگان را متوجه همه اقشاری که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، دانست و خاطرنشان کرد: مردم در اینستاگرام یا شبکه های اجتماعی و پیامرسان‌های مشابه خارجی وارد می‌شوند و فعالیت روزمره، مسائل اقتصادی و بیزینس، تفریحات و... خود را در این نرم افزارهای غیربومی منتشر می‌کنند و تقریبا کل زندگی‌شان در فضای مجازی می‌گذرد، این اتفاق طبیعی است که در این نرم افزارها به دلایل مختلف وارد شوند؛ اما مشکل اینجا است که اگر از خارج بخواهند به راحتی می‌توانند کل زیست مجازی افراد را مختل کنند و از داخل نیز به هیچ کجا دسترسی نداریم.

وی ادامه داد: اگر ما بستر فضای مجازی و سایبری مستقل را به وجود بیاوریم و بحث فیلترینگ و سانسور کردن‌ها را کنار بگذاریم، با به وجود آمدن شبکه های اجتماعی و پیامرسان های داخلی پرقدرت هم می‌توانیم از تولید داخلی حمایت کنیم و هم می‌توانیم از حقوق شهروندان خود دفاع کنیم. اگر از طریق فضای مجازی و سایبری خارجی به شهروندان ایرانی صدمه‌ای بزنند، اطلاعاتی بدزدند، در سیستم‌های سایبری و روند بیزینس‌ها اختلالی به وجود بیاورند، تنها راه حل برطرف کردن مشکل، امتیاز دادن به بیگانگان است؛ اما اگر در این زمینه مستقل شویم دیگر با چنین مشکلی رو به رو نخواهیم شد.

ارسال نظرات