۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۷۰۶۰۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

جامعه گزینی و پذیرش مسؤولیت اجتماعی ویژگی بارز روحانیت شیعه است

جامعه گزینی و پذیرش مسؤولیت اجتماعی ویژگی بارز روحانیت شیعه است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام خادمی گفت: جامعه گزینی و پذیرش مسؤولیت‌های اجتماعی به‌جای جامعه گریزی و رویکردهای سکولار ویژگی بارز روحانیت شیعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست مجازی با روحانیان مبلغ که به مناسبت 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، به تبیین اهمیت و جایگاه عنصر خدمت‌رسانی در سیره روحانیت شیعی پرداخت.

وی افزود: در این زمینه امام خامنه‌ای در بیانی شاخص می‌فرمایند: هدایت فکری و معنوی، هدایت سیاسی و خدمات اجتماعی و غمخواری و خدمت‌رسانی به مردم سه کار عمدهای است که بر عهده روحانیون است.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: تفاوت اصلی روحانیت شیعی و غیر شیعی ازجمله روحانیت اهل سنت و مبلغان مسیحی و... در جامعه گُزینی و پذیرش مسؤولیت‌های اجتماعی به‌جای جامعه گریزی و رویکردهای سکولار و تمرکز بر سه مسؤولیت دین دانی، دین‌داری و دین بانی است.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) نیز در متن فاخر پیام منشور روحانیت و در تبیین شاخص‌های روحانیت اصیل و رمز و راز نقش‌آفرینی آن‌ها در طول تاریخ این جمله فوق‌العاده مهم را مرقوم کرده‌اند که خصوصیات بزرگی چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگی به قدرت‌ها و مهم‌تر از همه احساس مسؤولیت در برابر توده‌ها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به نوع مواجهه علما با بلایای فراگیر در دوره‌های گذشته و زمان کنونی، اظهار کرد: از رسالت‌های ذاتی روحانیت اقدام و پیگیری کارهای عام‌المنفعه و تلاش برای رفع نیازمندی‌های مردم و کاستن از آلام نیازمندان و رنج دیدگان است.

وی تصریح کرد: این نیاز در هنگام نزول بلایای طبیعی و مصیبت‌های عمومی مانند بیماری‌های فراگیر بیشتر احساس می‌شود و در طول تاریخ مردم همیشه برای دست یافتن به آرامش و توان مبارزه با مشکلات به راهکارهایی که از انجام علما و بزرگان دین ارائه می‌شد، توجه و اهتمام داشته‌اند.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه الگوی مواجهه علما با بلایا و بیماری‌های فراگیر تبیین علمی و معرفتی بلایا بوده است، ادامه داد: پرداختن به مسائلی علمی و تألیف و تدوین کتب در این زمینه برای روشنگری و رفع تناقضات و زدودن شبهات موجود، مراجعه به پزشک، تسلیم بیماری نشدن، بحث قضا و قدر، قرنطینه و فرار از بیماری و... اقدام دیگری از جانب علما و روحانیت در این خصوص بوده است.

وی اظهار کرد: بسیاری از دانشمندان شیعه در دو سه قرن گذشته کتاب‌های فراوانی مرتبط با بلایا و بیماری‌های فراگیر و نحوه مواجهه با آن نوشته‌اند و همچنین درباره وظایف حُکام و علما در قبال نزول این بلاها نیز سخن گفته و راهکارهای مادی و معنوی را بیان کرده‌اند و تأکید کرده‌اند که این وظیفه علماست تا با ظهور اولین علائم بیماری مردم را هشیار سازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: همچنین کتب متعددی درزمینهٔ رعایت بهداشت و حفظ سلامتی توسط عالمان شیعه نگاشته شده که همه این‌ها نشان‌دهنده رویکرد تبیین علمی و معرفتی بلایا توسط علمای دین است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات