نماینده ولی فقیه در کاشان:
برای هیچ امامی به غیر از امام حسین، اربعین نداریم
اصفهان - آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه برای هیچ امامی به غیر از امام حسین اربعین نداریم، گفت: زیارت اربعین ویژه ایشان است و برای هیچ امام دیگری زیارت اربعین نداریم.
آیت الله عباسعلی سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به اینکه برای امام حسین انواع زیارتها را داریم که دو زیارت آن مربوط به دو روز است، گفت: زیارت وارث و برخی دیگر از زیارتها تاریخ مصرف و نیاز به زمان ندارد و برای همه زمانها و دورانها است.
وی افزود: دو زیارت است که مربوط به دو روز عاشورا و اربعین است و برای هیچ امامی حتی برای پیامبر نیز چنین زیارتی که منتسب به روز باشد نداریم و تنها امامی که زیارت روز مخصوص دارد امیرمومنان (ع) و زیارت غدیر در روز غدیر است.
نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: تنها دو زیارت منتسب به روز داریم، یکی زیارت عاشورا در روز عاشورا است و دیگری زیارت اربعین در روز اربعین است.
آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه برای هیچ امامی به غیر از امام حسین (ع) اربعین نداریم، گفت: زیارت اربعین ویژه اباعبدالله الحسین (ع) است و برای هیچ امام دیگر زیارت اربعین نداریم.
وی همچنین با بیان اینکه فرزندان اباعبدالله الحسین (ع) عمدتا شخص امام صادق (ع) و امام عسکری (ع) برای اربعین خیلی سرمایه گذاری کردند، افزود: امام (ع) میفرماید، روز اربعین زیارت جدم را در فضای باز بخوانید و دو رکعت نماز زیارت بخوانید و حاجات خود را او درخواست کنید تا اجابت شود.
آیت الله سلیمانی ادامه داد: امام عسکری (ع) میفرماید یکی از علائم پنج گانه ایمان، ممارست بر زیارت اربعین آن هم در روز اربعین است و این سرمایه گذاری تنها ویژه زیارت اربعین است.
وی به تفاوتهای ماهوی دو روز عاشورا و اربعین نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در یک فراز از زیارت عاشورا به شخصیت وجودی امام حسین (ع) اشاره دارد و سپس مستقیم وارد شخصیت انتسابی ایشان میشود و می فرماید، «السلام علیک یا اباعبدالله» و بلافاصله به شخصیت انتصابی او اشاره میشود و میفرماید «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَهَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ» که برخی از کتب زیارت عاشورا این فراز را ندارند.
آیت الله سلیمانی ادامه داد: در زیارت اربعین از همان آغاز تکیه بر شخصیت ذاتی امام حسین (ع) دارد و میفرماید «السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ» بنابر این تفاوت ماهوی بین این دو روز در نوع زیارات مربوط به این دو روز است.
وی با اشاره به اینکه در زیارت عاشورا بر شخصیت انتسابی اباعبدالله تکیه شده است، اما در زیارت اربعین بر شخصت ذاتی او تکیه شده است، گفت: روز عاشورا به اندازهای حالهای از جهل و غبار نادانی برافکار عمومی مسلمان آن دوره وجود داشت که اباعبدالله الحسین (ع) را باید به شخصیت انتصابی معرفی کرد.
نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: اگر امام حسین (ع) روزعاشورا به میدان رفت و شخصیت انتسابی خود را معرفی کرد برای این بود که افکار جاهلانه حاکم و تبلیغات مسموم بنی امیه تا حدودی چهره نورانی اباعبدالله را مخدوش کرده بود بطوریکه نه تنها عوام بلکه علمای دربار مانند شریح قاضی نیز امام حسین (ع) را به عنوان یک عنصر خارجی معرفی کرد.
آیت الله سلیمانی گفت: بعد از واقعه عاشورا کاروان تبلیغ در اسارت چنان طوفانی به پا کردند که دو شهر انحرافی و ارتدادی کوفه و شام متحول شد، به گونهای که چهره نورانی اباعبدالله الحسین (ع) از زیرغبارها نمایان شد و شخصت والای او برای مردم تبیین شد تا در روز عاشورا بگویم «السلام علیک یا بن رسول الله السلام، علیک یابن امیرالمومنین، السلام علیک یابن فاطمة الزهرا»، اما روز اربعین، «السلام علی، ولی الله و حبیه و السلام علی حبیب الله و نجیبه» بگوییم.
وی گفت: اگر بنا باشد نقش تبلیغی کاروان را به خوبی رصد کنیم، باید دید این غافله به ظاهر در اسارت و در بند زنجیر چه کردند که توانستند به هدف برسند و چهره اباعبدالله را نمایان کنند.
به گفته وی در درون این زیارات، عاطفه و معرفت و شناخت است که هیچ مرثیه خوانی نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشریت به پای سید الساجدین زین العادین نمیرسد، چرا که حضرت در صحنه عاشورا حضور داشت و بیش از ۳۰ سال رثا سرود و مرثیه خواند و شناخت به وجود آورد و معرفت آفرین شد./۱۳۰۷/ت210/ب1
وی افزود: دو زیارت است که مربوط به دو روز عاشورا و اربعین است و برای هیچ امامی حتی برای پیامبر نیز چنین زیارتی که منتسب به روز باشد نداریم و تنها امامی که زیارت روز مخصوص دارد امیرمومنان (ع) و زیارت غدیر در روز غدیر است.
نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: تنها دو زیارت منتسب به روز داریم، یکی زیارت عاشورا در روز عاشورا است و دیگری زیارت اربعین در روز اربعین است.
آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه برای هیچ امامی به غیر از امام حسین (ع) اربعین نداریم، گفت: زیارت اربعین ویژه اباعبدالله الحسین (ع) است و برای هیچ امام دیگر زیارت اربعین نداریم.
وی همچنین با بیان اینکه فرزندان اباعبدالله الحسین (ع) عمدتا شخص امام صادق (ع) و امام عسکری (ع) برای اربعین خیلی سرمایه گذاری کردند، افزود: امام (ع) میفرماید، روز اربعین زیارت جدم را در فضای باز بخوانید و دو رکعت نماز زیارت بخوانید و حاجات خود را او درخواست کنید تا اجابت شود.
آیت الله سلیمانی ادامه داد: امام عسکری (ع) میفرماید یکی از علائم پنج گانه ایمان، ممارست بر زیارت اربعین آن هم در روز اربعین است و این سرمایه گذاری تنها ویژه زیارت اربعین است.
وی به تفاوتهای ماهوی دو روز عاشورا و اربعین نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در یک فراز از زیارت عاشورا به شخصیت وجودی امام حسین (ع) اشاره دارد و سپس مستقیم وارد شخصیت انتسابی ایشان میشود و می فرماید، «السلام علیک یا اباعبدالله» و بلافاصله به شخصیت انتصابی او اشاره میشود و میفرماید «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَهَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ» که برخی از کتب زیارت عاشورا این فراز را ندارند.
آیت الله سلیمانی ادامه داد: در زیارت اربعین از همان آغاز تکیه بر شخصیت ذاتی امام حسین (ع) دارد و میفرماید «السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ» بنابر این تفاوت ماهوی بین این دو روز در نوع زیارات مربوط به این دو روز است.
وی با اشاره به اینکه در زیارت عاشورا بر شخصیت انتسابی اباعبدالله تکیه شده است، اما در زیارت اربعین بر شخصت ذاتی او تکیه شده است، گفت: روز عاشورا به اندازهای حالهای از جهل و غبار نادانی برافکار عمومی مسلمان آن دوره وجود داشت که اباعبدالله الحسین (ع) را باید به شخصیت انتصابی معرفی کرد.
نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: اگر امام حسین (ع) روزعاشورا به میدان رفت و شخصیت انتسابی خود را معرفی کرد برای این بود که افکار جاهلانه حاکم و تبلیغات مسموم بنی امیه تا حدودی چهره نورانی اباعبدالله را مخدوش کرده بود بطوریکه نه تنها عوام بلکه علمای دربار مانند شریح قاضی نیز امام حسین (ع) را به عنوان یک عنصر خارجی معرفی کرد.
آیت الله سلیمانی گفت: بعد از واقعه عاشورا کاروان تبلیغ در اسارت چنان طوفانی به پا کردند که دو شهر انحرافی و ارتدادی کوفه و شام متحول شد، به گونهای که چهره نورانی اباعبدالله الحسین (ع) از زیرغبارها نمایان شد و شخصت والای او برای مردم تبیین شد تا در روز عاشورا بگویم «السلام علیک یا بن رسول الله السلام، علیک یابن امیرالمومنین، السلام علیک یابن فاطمة الزهرا»، اما روز اربعین، «السلام علی، ولی الله و حبیه و السلام علی حبیب الله و نجیبه» بگوییم.
وی گفت: اگر بنا باشد نقش تبلیغی کاروان را به خوبی رصد کنیم، باید دید این غافله به ظاهر در اسارت و در بند زنجیر چه کردند که توانستند به هدف برسند و چهره اباعبدالله را نمایان کنند.
به گفته وی در درون این زیارات، عاطفه و معرفت و شناخت است که هیچ مرثیه خوانی نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشریت به پای سید الساجدین زین العادین نمیرسد، چرا که حضرت در صحنه عاشورا حضور داشت و بیش از ۳۰ سال رثا سرود و مرثیه خواند و شناخت به وجود آورد و معرفت آفرین شد./۱۳۰۷/ت210/ب1
ارسال نظرات