۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۶۳۸۵۶

واکنش نمایندگان مجلس به فعال شدن مکانیسم ماشه

واکنش نمایندگان مجلس به فعال شدن مکانیسم ماشه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد قاطع و شکل گیری اجماع جهانی ضد آمریکا در ماجرای مکانیسم ماشه علیه ایران شدند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد قاطع و شکل گییری  اجماع جهانی ضد آمریکا در ماجرای مکانیسم ماشه علیه ایران شدند.

باید اجماع جهانی علیه آمریکا در ماجرای مکانیسم ماشه شکل بگیرد

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی  گفت: باید اجماع جهانی ضد آمریکا در ماجرای تلاش این کشور برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران شکل بگیرد.

وی افزود: البته این اجماع جهانی نیازمند یک دیپلماسی فعال از سوی وزارت خارجه است و در سایه این دیپلماسی می‌توان چنین اجماعی را علیه آمریکا شکل داد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اظهار داشت: این زیاده‌خواهی‌ و قلدری‌های آمریکا نتیجه ضعف عملکرد نهادها و سازمان‌های بین المللی است که امروزه این کشور را جری‌تر از قبل کرده است.

جوکار خاطرنشان کرد: جهانیان باید بدانند که آمریکا تنها مشکلش با ایران نیست و پس از ایران به سراغ دیگر کشورهایی که می‌خواهند مستقل باشند خواهد رفت.

وی افزود: جهان نباید اجازه دهد که این بدعت آمریکا تبدیل به یک رویه شود؛ چراکه اگر این امر اتفاق بیفتد، این مسأله دامان دیگر کشورها را خواهد گرفت و همه کشورهای جهان امروز باید برای حفظ استقلال خود جلوی آمریکا بایستند وگرنه همان طور که گفتم این بدعت تبدیل به یک رویه خواهد شد.

رییس کمیسیون شوراهای مجلس در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که آمریکا بخواهد این گونه گستاخانه در مورد منافع ملی‌اش رفتار کند و یقینا آمریکا را در رسیدن به این هدفش ناکام خواهد کرد.

 

مکانیسم ماشه حاصل اعتماد به دشمن است

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در نشست امروزپارلمان طی تذکری در واکنش به ادعای آمریکا برای بازگشت به تحریم‌ها علیه آمریکا اظهار داشت: لازم است در محکومیت افزون‌طلبی و زیاده‌خواهی آمریکا و تهدید به اعمال مکانیسم ماشه بگوییم که مکانیسم ماشه حاصل اعتماد به دشمن است.

وی افزود: قطعا ماشه بدون تیر خواهد بود، دشمن هر غلطی تا امروز خواسته کرده تنها راه این است که ملت ایران خودش را قوی کند و این اتفاق در حال رخ‌دادن است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: هر کشور و ملتی که به دشمنش اعتماد کند متضرر می‌شود، اعتماد به خدا و سنن آفرینش و  بی‌اعتمادی به دشمن و شناخت او دو عامل اصلی در عزت و سرافرازی ملت است.

باروت ماشه‌ای که فعال شده خیس است و هیچ اثری نخواهد داشت

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به ادعای آمریکایی‌ها برای فعال سازی مکانیسم ماشه اظهار داشت: اقدام آمریکایی‌ها در خصوص طرح ادعای فعال سازی مکانیسم ماشه اقدامی بدون وجوه بوده و هیچ مشروعیتی برای آن قائل نیستیم. این ادعای آمریکایی‌ها نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای سایر کشورها نیز که آمریکا با آنها رایزنی داشته است مشروعیتی ندارد.

وی افزود: بیانیه آقای پومپئو نشان می‌دهد که در دنیای موازی به سر می‌برد. او ادعا می‌کند که مکانیسم ماشه را فعال کرده اما به نظر می‌رسد ماشه‌ای که فعال شده باروت آن خیس است و هیچ اثری نخواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مسیری که آمریکایی‌ها قرار گرفتند شکست حقوقی سنگینی خواهند خورد. ادعای آنها غلط می‌باشد اما به نظر می‌رسد که آنها تلاش کنند تا این تفسیر غلط از قطعنامه 2231 را معتبر جلوه دهند و شاید دست به اقداماتی بزنند و لذا رییس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی ماموریت داد تا با رصد فضای بین‌المللی در چارچوب ادعای آمریکایی‌ها و اقداماتی که آنها پیش می‌گیرند اقدامات متقابلی را طراحی کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در بین نمایندگان ایده‌های مختلفی وجود دارد. روز گذشته کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جلسه‌ غیررسمی را در محل کمیسیون داشت و ایده‌های مختلفی مطرح شد و صاحبنظران نیز حضور داشتند. در این زمینه ما با نهادهای مختلفی در ارتباط هستیم تا در نهایت طرحی مناسب برای پاسخ به اقدامات آمریکا طراحی شده و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی معرفی شود و از منافع و حقوق مردم دفاع کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: این اقدامات در واکنش به اقدامات آمریکایی‌ها خواهد بود. اولین گام اقدام بازدارنده نسبت به حرکات آینده آنها خواهد بود.

وی بیان کرد: در مقابل اقدامات آنها نیز قطعا ما برنامه‌ریزی خواهیم داشت. از سوی دیگر از آنجا که تخاصم و دشمنی‌ آمریکایی‌ها در این سال‌ها به حداکثر رسیده و با کمپین فشار حداکثری ادامه یافته است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر تقویت عناصر قدرت ملی در حوزه صنعت هسته‌ای، اقتصادی و سیاسی تاکید داشته و این موضوع را دنبال خواهند کرد.

مجلس باید در برابر اعمال ماشه آمریکا محکم بایستد

حجت‌الاسلام جواد نیک بین نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان طی تذکری به ادعای آمریکا برای بازگشت به تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در هفته دفاع مقدس باید کار بسیار مقدسی در برابر اعمال ماشه آمریکا انجام داد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی محکم بایستد و کار انقلابی کند.

 

عطش ترامپ برای حفظ قدرت باعث شده دیوانه‌وار به همه قوانین بین‌المللی پشت پا بزند

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان طی تذکر شفاهی اظهار داشت: رییس جمهور آمریکا علیرغم مخالفت جامعه جهانی به صورت یک طرفه و با قلدری تمام مدعی بازگرداندن تحریم‌های منقضی شده شورای امنیت علیه ایران شده و به زعم خودش مکانیزم ماشه را فعال کرده است.

 

وی افزود: وزارت خارجه آمریکا نیز شب گذشته با انتشار یک بیانیه از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران گفته است؛ ترامپ در این روزها سخت مشغول تبلیغات انتخاباتی و جنگ روانی است تا به هر صورت ممکن بتواند یک دوره دیگر در کاخ سفید باقی بماند.

حجت الاسلام موسوی لارگانی ادامه داد: از نظر ما فرقی بین رئیس جمهور دموکرات و جمهوریخواه وجود ندارد زیرا هر دو به یک میزان علیه ملت ایران فعالیت می‌کنند اما عطش ترامپ برای حفظ قدرت باعث شده دیوانه‌وار به همه قوانین بین‌المللی پشت پا بزند و امنیت نظام بین‌المللی از جمله خلیج فارس را به خطر بیندازد.

عضو هیأت رییسه مجلس ادامه داد: شکی نیست اقدامات ترامپ نمایشی برای جلب نظر رأی دهندگان آمریکایی است؛ البته تمام نیروهای ترامپ برای گرفتن عکس یادگاری تبلیغاتی با مقامات ایرانی تلاش کردند اما تیرشان به سنگ خورد از همین رو اقدام به تهدید کردند.

حجت الاسلام موسوی لارگانی گفت: بحث تعطیلی برجام و فعال کردن مکانیزم ماشه و اعمال تحریم‌های غیرقانونی یک جانبه علیه ایران موضوعی است که صرفاً مقامات آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند اما جمهوری اسلامی ایران دارای حقوق مسلمی است که نمی‌تواند شاهد نقض آنها باشد.

وی یادآور شد: رهبرانقلاب به مجلس دهم تذکر دادند سنای آمریکا 226 مصوبه علیه ملت ایران مصوب کرده است و اکنون نیز مجلس یازدهم در حال طی کردن همان مسیر مقابل زیاده‌خواهی‌های ایالات متحده است از این رو باید اقدام جدی انجام شود./998/پ203/ق

ارسال نظرات