۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۶۱۵۱۹
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۶)

بازیچه‌ای در دست بازیگران نابلد

بازیچه‌ای در دست بازیگران نابلد
برخی روش‌ها و سبک‌هایی که دستگاه عزاداری امام حسین(ع) را سخیف نمایش می‌دهد؛ چند سالی است که مورد اعتراض اهل فن این دستگاه عظیم و مقدس قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گریه و عزاداری برای سید و سالار شهیدان جزئی از سنت‌های مرسوم مذهب شیعه است. روایات زیادی از ائمه اطهار(ع) در این باب آمده که مرز و چارچوب عزاداری و شیوه هیأت گرفتن را بیان کرده است؛ اما عده قابل توجهی از شیعیان بدون غرض یا با غرض، بدعتی در این شیوه‌ها به وجود آورده‌اند که ضرر‌های متعددی را در پی دارد.

خانقاه‌ محوری برخی هیأت‌ها

یکی از ضرر‌ها، انجام بعضی از افعال و کار‌های مشابه صوفیان است. برای نمونه می‌توان به «هو هو کشیدن»، بالا و پایین پریدن که بی‌شباهت به رقص سماع نیست و... اشاره کرد. انجام این افعال که برگرفته از این فرقه ضاله می‌باشد، زنگ خطری برای شیعیان است؛ چراکه به نص روایات، فرقه ضاله صوفیان مذموم اهل بیت عصمت و طهارت است و شبیه شدن مجلس عزاداری اباعبدالله(ع) به مجالس این فرقه، زمینه انحراف بعضی از هیئات مذهبی را رقم می‌زند.

لعن علنی و توهین به مقدسات برادران اهل‌سنت که متأسفانه در برخی از این هیأت‌ها رایج است که حتی ملاحظه رسانه‌ها را هم نمی‌کنند. یکی دیگر از کارهای این افراد است که به بدنه شیعه صدمه می‌زند. شایان ذکر است که این افراد برای شهادت ائمه اطهار(ع) قمه و لطمه می‌زنند؛ اما به خاطر لعن گرفتن های‌شان جان عده زیادی از شیعیان مظلوم پاکستان و بلوچستان به خطر می‌افتد و تعداد زیادی هم سرشان بریده می‌شود که از کنار آن به سادگی می‌گذرند. آن‌ها دانسته یا ندانسته دست خود را به خون شیعیان مظلومی که جرم‌شان حب اهل بیت است، آلوده کرده‌اند.

اهمیت تولی و تبری

تولی و تبری جزئی از فروع دین ما محسوب می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما باید در این‌باره بصیرت داشته باشیم تا خدایی ناکرده به جای شفاعت ائمه اطهار، شکایت‌شان را برای خود نخریم. غیر از مرجعی خود خوانده که وابسته به انگلیس است، همه علمای اسلام بر حرمت توهین به مقدسات سنی‌ها اتفاق نظر دارند؛ اما افراد این هیأت‌ها به جز توهین و بیان ربط نداشتن دیوانگی‌شان به دیگران، جواب منطقی و درستی ندارند.

ضرر دیگری که از اعمال این افراد مترتب می‌شود؛ انحراف نسل آینده است که این عده را الگوی خود گرفته‌اند. امام حسین(ع) اسلام را زنده نگهداشته است و دشمن برای حمله به این ستون مستحکم سعی می‌کند با تحریف ایشان و نوع عزاداری‌شان آن‌چه را که می‌خواهد رقم بزند. به طور مثال گل پاشیدن و کف زدن در شب ششم محرم، از جمله انحرافات توهین آمیز به مقام حضرت قاسم‌بن‌حسن(ع) و کار‌های غیر عقلانی و غیر شرعی است که متأسفانه در این هیئات نیز رایج است.

ملعبه‌ای برای تحقیر تشیع

اعمال این عده موجب تمسخر ائمه هدی و شیعیان توسط دشمنان است. بعضی از اوقات هم خود دشمن بانی هیأت می‌شود به شرط اینکه سخنران و مداح را خود دشمن تعیین کند و کمتر از بیست و چهار ساعت، اشتباهات و انحرافات عمدی یا سهوی سخنران یا مداح در ماهواره پخش می‌شود.

در بعضی از این هیأت‌ها انسان اعمالی را مشاهده می‌کند که غیر ارادی است. یکی از علل آن صدای بلند و نحوه جای گیری باندهاست که با موجی که ایجاد می‌کند انسان را از حال خود خارج می‌سازد. لخت شدن و بالا و پایین پریدن نیز در تسریع این اتفاق نقش دارد؛ زیرا اینگونه سینه زدن موجب چندین برابر شدن صدا می‌شود که این عمل، باعث هیجان کاذب و ترشح بیش از حد آدرنالین می‌شود. خروج بیش از حد آن هم موجب زوال موقت عقل شده و بر این اساس این عمل از نظر شرع حرام است. البته باید گفت مداح و میاندار‌ها هم سهم قابل ملاحظه‌ای در زیاد کردن این هیجان کاذب دارند.

خیلی از این افراد «یا لیتنی کنت معک» را می‌خوانند؛ اما با این کار‌های اشتباه که یا از روی بی‌بصیرتی و یا از عمد برمی‌خیزد، مکتب و مذهب امام حسین(ع) را هر روز شهید می‌کنند. تقلید از صوفیه، لعن علنی و توهین به مقدسات اهل سنت، عدم انتقاد پذیری و فحاشی، عدم رعایت حق الناس از صفات بارز این عده است. باعث تأسف است که امروزه بخشی از درآمد قهوه‌خانه‌ها نیز توسط همین عده به اصطلاح عزادار تامین می‌شود./ی704/ف

محمدسجاد سلیمی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
رویکرد جالبی به برگزاری هیئت ها داشتید.
دستتون درد نکنه...

اگه میشه یه کمی بیشتر از تحریفات هیئت های مذهبی بگیرید و حتی اگه بشه گزارشی هم تهیه کنید واقعا خیلی کار بزرگی کرده اید
2
0
فاطمه ازدی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۸
تحلیل متنی خوبی بود. امام حسین از تحقیر شیعه بدش میاید.
هیجان کاذب و صدای بلند بوقها واسه ترشح آدرنالین و ایجاد فده زیر کلیه هیجانی قوی شدن توی خونه که بیشتر گریه بگیرند و بالاپایین بپرند. انرژی جوونا کجا تخلیه بشه پس؟
2
0
ناشناس
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
معلومه ورزشگاه برای همین ساخته شده است و توصیه به ورزش برای همین است اگر شرم و حیا بود و باور داشته باشیم امام زمان در هیئت هستند قطعا لخت نمیشدیم و بالاپایین نمی پریدیم متأسفانه چنین باوری نیست!!!