۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۵۱۶۹۸

لیگ بدون قهرمان برای سلامت بازیکنان

لیگ بدون قهرمان برای سلامت بازیکنان
ستاد مبارزه با کرونا هنــوز تصمیمـی در خصوص برگزاری رقابت‌های ورزشی اتخاذ نکرده، اما استارت سایر کشور‌ها برای از سرگیری رقابت‌های فوتبال باعث شده برخی در فوتبال ایران با پیش کشیدن سلامت ورزشکاران به شدت خواهان تعطیلی لیگ باشند. تعطیلی که البته بیشتر معنای بلاتکلیفی دارد تا به سرانجام رساندن رقابت‌های لیگ نوزدهم و معرفی قهرمان آن مانند لیگ فرانسه.

به گزارش خبرگزاري رسا، اگرچه کرونا هنوز دست شوم خود را از سر دنیا برنداشته، اما با وجود کاهش آمار مبتلایان و همچنین مرگ و میر ناشی از این ویروس منحوس، بسیاری از کشور‌های درصدد فراهم کردن شرایطی برای از سر گرفتن رقابت‌های ورزشی خود به خصوص فوتبال هستند، البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. اگرچه برخی کشور‌ها مانند هلند و فرانسه ترجیح دادند لیگ‌های خود را نیمه‌کاره به پایان ببرند، اما بسیاری نیز بنا بر توصیه‌های اکید یوفا (مشخص شدن نتایج رقابت‌ها در زمین بازی) به دنبال برگزاری ادامه رقابت‌های خود، حتی در صورت امکان در کشوری دیگر هستند. در همین راستا کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز از اعضای خود خواست زمان از سرگیری مسابقات لیگ‌های داخلی‌شان را مشخص کنند. با وجود این در ایران چالش و دودستگی جدی در این خصوص به راه افتاده، آن هم در شرایطی که دیدگاه فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و همچنین کمیته برگزاری مسابقات از روز نخست ادامه رقابت‌ها در زمان و شرایط مناسب بود.

بدون تردید شرایط خاص است، نه فقط برای ایران که برای همه دنیا. با وجود این نمی‌توان تا زمان پیدا شدن واکسن این ویروس منحوس همه دنیا را تعطیل کرد. باید شرایطی را فراهم کرد که مردم کم‌کم به زندگی عادی و روزمره خود بازگردند، اما در عین حال مسائل بهداشتی را هم تا حد امکان رعایت کنند تا شرایط بدتر نشود. با این حال به نظر می‌رسد عده‌ای درصدد هستند تا در این شرایط از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و با به میان کشیدن سلامت مردم و بازیکنان که صدالبته مهم‌ترین مسئله است اهداف دیگری را دنبال کنند، در حالی که تعطیل کردن لیگ تصمیم ساده‌ای نیست؛ مشخص شدن قهرمان لیگ، تیم‌هایی که به لیگ دسته پایین‌تر سقوط خواهند کرد و تیم‌های صعود‌کننده به لیگ برتر و هزار و یک داستان دیگر دارد که نمی‌توان به سادگی در خصوص آن به جمع‌بندی رسید و بدون شک چالش‌ها و ترکش‌هایش به مراتب بیشتر از ادامه رقابت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. اما آیا همان‌هایی که اعتراض‌های دیروز خود را به دست فراموشی سپرده‌اند و امروز تازه به یاد اهمیت سلامت بازیکنان و مربیان افتاده‌اند نظری در خصوص چگونگی انتخاب قهرمان این فصل دارند؟ مسئله‌ای که بدون تردید یکی از مهم‌ترین تصمیمات در پی نیمه‌کاره مانده لیگ است. آیا سازمان لیگ می‌تواند بی‌هیچ چالش و جنجالی پرسپولیس را به این دلیل که با ۱۰ امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول هفته‌هاست که صدرنشین است به عنوان قهرمان انتخاب کند، آن هم وقتی که در فوتبال ایران ساده‌ترین پرونده‌ها به دلیل لجاجت و خودخواهی‌های بی‌مورد به CAS کشیده می‌شود تا به همان جوابی برسند که پیشتر رسیده‌اند.

در این راستا می‌توان حق را به پیروانی داد که می‌گوید: «دوستان می‌گویند لیگ فرانسه تعطیل شده، اما به محض اینکه تیم پاری‌سن‌ژرمن به عنوان قهرمان معرفی شد حرف از لیگ‌های دیگر زدند.» این اظهارنظر‌ها نشان می‌دهد همان‌هایی که امروز سلامت بازیکنان را بهانه تعطیلی لیگ کرده‌اند، می‌توانند در صورت عملی شدن این تصمیم چالشی تازه بپا کنند، وقتی هیچ راهکاری برای نحوه انتخاب قهرمان این فصل ندارند و تنها با این دیدگاه که خود به اهداف‌شان در این فصل نرسیده‌اند به نادیده گرفتن زحمات دیگر تیم‌ها و هزینه هنگفتی که در این راستا صرف شده، اصرار دارند.

کانون مربیان در روز‌های گذشته طی بیانیه‌ای از وزیر ورزش خواستار تعطیلی رقابت‌های لیگ شده و ذوالفقار نسب، رئیس این کانون هم مدعی است تنها سه تیم با این مسئله موافق نیستند، حال آنکه موافقان این طرح ۹ تیم و مخالفانش شش تیم هستند، نه سه تیم. اما همانطور که رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال نیز با اشاره به بیانیه این کانون بر آن تأکید دارد؛ آیا تنها سلامت بازیکنان و مربیان لیگ برتر مهم است و این مسئله در خصوص دیگر لیگ‌ها (یک، دو و...) مصداق ندارد که آقایان تنها خواستار تعطیلی لیگ برتر هستند؟! آقایان امروز در حالی به شدت خواهان تعطیلی لیگ هستند که اکثر کشور‌ها درصدد فراهم کردن شرایط برای ادامه رقابت‌ها هستند و برخی در این راستا حتی بازی در کشوری دیگر را نیز در دستور کار خود دارند. در ایران، اما به نظر می‌رسد تعطیلی لیگ خواسته تیم‌هایی است که نتوانسته‌اند در این فصل به اهداف خود دست یابند و ترجیح می‌دهند به بهانه نیمه‌کاره ماندن رقابت‌ها بر ناکامی‌های خود سرپوش بگذارند. هرچند که بدون تردید همان‌هایی که امروز سنگ تعطیلی لیگ را به سینه می‌زنند در صورت اجرا شدن این خواسته در صف نخست معترضان خواهند بود اگر جزئیات طرحی که داده‌اند (تعطیلی لیگ) با آنچه مدنظرشان بوده، همخوانی نداشته باشد. مهم‌ترین مسئله در این روز‌ها حفظ سلامت ورزشکاران است و عمل کردن به تصمیماتی که کمیته مبارزه با کرونا می‌گیرد، اما هر تصمیمی بدون بررسی و کارشناسی می‌تواند به ضرر فوتبال تمام شود و تیشه به ریشه آن بزند./1360/

ارسال نظرات