رشد بازار کسب و کارهای نوپایی که به کاهش تماس فیزیکی کمک می کنند
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا؛ تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» به بررسی آثار شیوع ویروس کرونا بر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و مرور ظرفیتهای این بخش برای کنترل و کاهش شیوع ویروس کرونا پرداخته است.
در این گزارش آمده است: در سطح جهانی آثار شیوع ویروس کرونا بر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) موقتی و با کاهش تولید محصولات سختافزاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی ظاهر خواهد شد و پیشبینی شده که این کاهش در ماههای بعدی سال جبران شود.
اما در کشور ما ، کسبوکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات بسته به مدل کسبوکارشان وضعیت متفاوتی را تجربه میکنند. به این معنی که کسبوکارهای نوپایی که بیشتر به کاهش تماس فیزیکی کمک میکنند با افزایش فروش و رشد بازار مواجه شدهاند و کسبوکارهایی که فعالیتهای دارای تماس فیزیکی را ساماندهی میکنند به نسبت وابستگیشان به فعالیت فیزیکی با کاهش فروش مواجه شدهاند.
مثلاً کسبوکارهای نوپای فعال در زمینه دورکاری و برگزاری جلسات و کلاسهای آنلاین افزایش ۵۰ تا ۴۰۰ درصدی تراکنش و فروش و برعکس، شرکتهای تسهیلکننده رویدادها و مجامع و جلسات حضوری کاهش ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی تراکنشهای خود را گزارش کردهاند.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس میافزاید: فناوری اطلاعات این ظرفیت را دارد که با کاهش تماس فیزیکی از طریق ظرفیتهای دورکاری، آموزش الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و خرید الکترونیکی با شیوع ویروس کرونا مقابله کند. دیگر ظرفیت فناوری اطلاعات کمک به ترویج اطلاعات درست و مبارزه با اطلاعات جعلی است. اما استفاده از این ظرفیتها نیازمند سیاستگذاری از جنس رفع موانع و تسهیل سرمایهگذاری در توسعه زیرساختها است.
در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با بررسی موارد مختلف پیشنهاد شده که برای آمادگی کشور در مواجهه با بحرانهای مشابه، با توجه به تجربههای جهانی و برای برخورداری از مزایای دورکاری، الزامات دورکاری تعریف و تدارک تجهیزات رایانهای جدید برای تسهیل دورکاری در دستور کار دستگاههای اجرایی قرار گیرد. همچنین تدارک زیرساختهای حقوقی و سختافزاری بانکداری الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و فروش الکترونیکی فراهم شود.
منبع: خبرگزاری مهر