فراخوان نظرات پیرامون سریال پایتخت
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سالهاست که شاهد یک سریال تلویزیونی از شبکه یک هستیم که در ایام عید مهمان خانههای مردم میشود و در پنج فصل گذشته، مردم خاطرات زیادی با این سریال دارند و در حال تبدیل شدن به یک نوستالژی جدید است.
فصل قبل سریال پایتخت با ناهنجاریهایی همراه بود و پای موسیقی ترکیهای را به رسانه ملی باز کرد اما امسال در همین چند قسمت ابتدایی سریال ، شاهد موجی از اعتراضات مردمی بودیم که درباره تغییر سبک زندگی مردم ایران هشدار میدادند.
آنقدر صدای اعتراضات بلند بود که شبکه یک به پخش نظرات مختلف چند دقیقه قبل از پخش سریال مبادرت ورزید و همچنین سیروس مقدم، کارگردان فیلم هم در کلیپی از مردم خواست تا صبر کنند و انتهای این سریال به قضاوت پایتخت بپردازند.
با این وجود خبرگزاری رسا از اساتید، طلاب، فضلا، روحانیان و مخاطبان عزیز تقاضا دارد تا نظرات و انتقادات خود را نسبت به سریال پایتخت و روند برنامههای نوروزی سیمای ملی ایران با ما در میان بگذارند.
علاقه مندان می توانند ذیل همین خبر از طریق "ارسال نظر" یا از طریق ایمیل خبرگزاری رسا به آدرس info@rasanews.ir و از طریق شبکه های ایتا و سروش نظرات خود را ارسال کنند. /882/ 302/
اگر توقف داشته باشد حفظ جان مسلمانی یا عده ای از مسلمانان بر تشریح و امکان نداشته باشد تشریح غیر مسلمان جایز است تشریح مسلمان، و اما برای یاد گرفتن بدون آن که زندگی مسلمان موقوف بر آن باشد، جایز نیست.
کالبد شکافی بدن مسلمان جایز نیست مگر در صورتی که واجب اهمی در بین باشد.
(تحریرالوسیله، نشر دارالعلم ج2، ص 624، م 3
توضیح المسائل، ص 411 م 2880
استفتائات، ج2، ص 42 س 115)
آیة الله بهجت(ره):
اگر ضرورت لازم المراعاتی باشد و از جسد غیر محترم ممکن نشود با مراعات وظائف شرعیّه دیگر از قبیل لمس و نظر والحاق به بدن پس از رفع ضرورت مانع ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله تبریزی(ره):
تشریح جسد مسلمان جایز نیست. والله العالم.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
اگر نجات نفس محترمی یا کشف مطالب جدید علم پزشکی که مورد نیاز جامعه است و یا دستیابی به اطلاعاتی راجع به بیماری که زندگی مردم را تهدید می کند منوط به آن باشد تشریح جسد میت اشکال ندارد، ولی واجب است تا حد امکان از جسد میت مسلمان استفاده نشود.
(اجویة الاستفتائات، بین المللی الهدی، 1384، ص 306 س 1281)
آیة الله خویی(ره):
جایز نیست بدن مرده مسلمان را تشریح کردن و اگر زنده ماندن یک مسلمانی متوقف شود به تشریح بدن مرده مسلمانی و تشریح بدن غیر مسلمان و یا مشکوک الاسلام ممکن نباشد و راه دیگری برای زنده نگه داشتن آن مرد مسلمان نباشد تشریح مسلمان جایز است.
(توضیح المسائل، ص 560 م36 و 38)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
کالبد شکافی مسلمان برای آموزش و غیره جایز نیست مگر اینکه حفظ جان مسلمانی هر چند در آینده بر آن متوقف باشد.
(توضیح المسائل، 1423 ص 606، م 57)
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
در صورت نبودن جنازه کافر، اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
تشریح مرده مسلمان حرام است اگر چه برای یاد گرفتن باشد و با عدم ضرورت مانند حفظ نفس محترمه و امکان استفاده از جسد میت کافر ولو با خرید آن جایز نیست.
(توضیح المسائل، ص 583 م 2848)
(استفتائات پزشکی، ص 55 با استفاده از س 62)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
در صورتی که تشریح غیر مسلمان امکان داشته باشد تشریح مسلمان جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله گلپایگانی(ره):
تشریح مرده مسلمان حرام است اگر چه برای یاد گرفتن باشد.
(توضیح المسائل، ص 487 م 2848)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
به مساله 2449 توضیح المسائل مراجعه شود.
تشریح مرده مسلمان برای مقاصد اصلی به چند شرط جایز است:
1- مقصود یاد گرفتن و تکمیل اطلاعات طبّی برای نجات جان مسلمانان بوده باشد و بدون تشریح این مقصود حاصل نشود.
2- دسترسی به مرده غیر مسلمان نباشد.
3- به مقدار ضرورت و احتیاج قناعت کند و اضافه بر آن جایز نیست، با چنین شرایطی تشریح جایز بلکه واجب است.
(توضیح المسائل مدرسه الامام علی بن ابیطالب (علیه السلام) ص 482 م 2449)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
در صورتی که حفظ و نجات جان مسلمانان بر آن متوقف باشد و امکان نداشته باشد، که از اجساد کفار استفاده شود، در حد ضرورت می توان از اجساد مسلمان استفاده نمود ولی باید از اهانت نسبت به بدن آن ها اجتناب شود و احترام آن و سایر اموری که مربوط به بدن مسلمان هست را در نظر بگیرید.
(هزار و یک مساله، ج 1، ص 286 س 974)
(و ج2، ص 278، س 892 و س 893)
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
اگر زنده ماندن مسلمان متوقف شود بر تشریح بدن مرده ای و تشریح بدن غیر مسلمان و یا مشکوک الاسلام همکف نباشد و راه دیگری برای زنده نگه داشتن آن مسلمان نباشد، در این صورت جایز است که بدن مسلمان مرده را تشریح کنند.
(توضیح المسائل، ص 768 م 2893)
(منهاج الصالحین، ج2 ص 483 م 38)
سریال پایتخت بخاطر شهرتی که دارد خیلی مورد توجه قرار میگیرد و به همین خاطر نگاه های مردم به این فیلم ریزبینانه میشود. لذا در محتوای آن باید بسیار دقت شود.
شما یک سریال ساختی که در هر قسمت متلکی به دولت می اندازدو همچنین در بعضی از قسمت ها سنگ تمام گذاشتی و قیمت ها را با 5سال پیش مقایسه می کردی!
فقط کاش می شد اشاره می کردی که پنج سال پیش کدام آدم هایی برای دولت رأی جمع کردند؟
روابط دختر و پسر؟ داره مسخره میکنه!
پنهانکاری و دروغ مداوم؟ جزء قصه است!
کتک زدن و توهین به پدر؟ در خوابه!
و....
اینچنین #پایتخت دونه دونه داره قبح هارو پشت سر می ذاره!
تازه معلوم شد، نویسنده اصلی مرحوم الوند بوده! وگرنه آقای تنایده با نیش و کنایه می نویسد
مگر نبود رامبد جوان که با رفتار و کشف حجاب همسرش الآن منتظر فصل جدیدش نقشه میکشد؟
الآن هم محسن تنابنده ای مطرح است که اولین تحریم کننده جشنواره فجر است و به تمسخر ایرانی و توهین میپردازد و متاسفانه بهره گیری از تکنیک طنز که یکی از تکنیک های عملیات روانی است چشمان ناظران را بسته و قاه قاه هایشان به ریش و ریشه فرهنگ ایرانی باز شده است.
ریما رامین فری که شوهرش هنوز در حال لجن پراکنی علیه نظام جمهوری اسلامی است و صدا و سیمایی که خوابیده.
نقی به عنوان پدر یک خانواده در مواجهه با مشکلات رفتار منطقی نشان نمیدهد و بجای اینکه این کار زشت جلوه داده شود، در فیلم زیبا جلوه داده میشود.
متاسفانه یک گوش صدا و سیما در هست و یک گوش دروازه
تنایده که گفته بود به خاطره اعتراض،پس از پایتخت با صدا سیما هیچگونه همکاری نخواهم داشت،نماد سازی موفق پایتخت 5 از مدافعان حرم را با نماد سازی ابلهانه از حج و حاجیان به نفع جریان متبوعش جبران کرد!
شما وقتی شاهد هستید که روند فیلمهای سینمایی در تلویزیون به سمت رفتارهای مشکوک میل میکند قطعا باید به رفتارهای مسئولین شک کرد
فیلمهایی از قبیل غلامرضا تختی، سرخپوست، شبی که ماه کامل شد و... و سریالهایی مانند پایتخت و... کاملا خطی را نشان میدهد که میخواهد تفکرات دینی مردم را دچار شبهه و خطا کنند
چرا در این فیلم برای بازیگرها گوشی اپل امریکایی تهیه شده؟ مگر ما گوشی های ایرانی با کیفیت نداریم؟
خب وابستگی به بیگانه از همین نکات ریز شروع میشود.
راستی چرا پدر خانواده جواب منطقی برای اینکه ماهواره در خانه آن نصب نشود نداد؟ وقتی جواب منطقی نباشد، تأثیر عکس میشود و مخاطب میگوید تعصبی برخورد کرده و ماهواره خوبی هایی هم دارد...
و از همین جاست که ماهواره داشتن خوب حساب میشود. چون نقی معمولی نتوانست جواب دهد که چرا ماهواره در خانه مان نباشد.
چقدر آشناست، طرحی که در اندلس پیاده شد صدا و سیما عهده دار اجرای اون در ایران شده....
واقعا باید به این قبیل سریال ها مجوز داده شود!
اصه از وقتی دیدم یه حالی شدم...
همش با خودم میگم خدایا فقط یکی مثل ما میتونه بفهمه همچین شب بیداری هایی یعنی چه؟
چپیدن تو یه اتاق دیگه با دلهره و یواشکی تو دل شب از روی ترس و اضطراب حرف زدن یعنی چه؟
نگران فردا بودن که قرار چی بشه؟
یا نه فردا چرا !؟ یه لحظه دیگه قرار چه اتفاقی بیفته؟
هی برنامه ریزی کردن و از راه های جور واجور حرف زدن یعنی چه؟
حرفای نقی که به فهیمه میزد برام آشنا بود،،،
نترسیدن فهیمه از بهبود برام آشنا بود،،،،
نگرانی هما ، ترسیدن ارسطو ، مرتب سر زدن به بهبود ، نگران بهروز بودن ،،،، همه اش برام آشنا بود
همه اش دارم با خودم میگم این آقای تنابنده حتما یه همچین لحظه ایی رو درک کرده که تونست اینقدر قشنگ این حس رو منتقل کنه.
یاد شبهایی افتادم که تو یه اتاق دیگه با خواهر برادرها نگران و مضطرب بودیم...
غصه دار بابا که چرا اینجوری میشه؟!؟!؟
هیچ کاری هم نمیشد براش کرد.
حالا خدایی تو این سریال وضع بهبود رو خوب نشون داد... زیاد غصه دارش نکرد.
ولی فقط اون لحظه ایی که فهیمه و هما و ... تو اتاق نگران بودن همه اش طبیعی بود...
عجب! چه روزگاری بود
از ما که گذشت... یعنی خدا به خیر گذروند
خدا به داد کسایی برسه که با این جور بیماری های روحی و روانی سروکار دارند
خدا به خانواده هاشون صبر بده
براشون خیلی دعا کنید.
راسی یه چیز دیگه امشب حس کردم انگار بابام خیلی دوست نداره این قسمت رو ببینه .. حس کردم شاید یاد جوونی های خودش میفته
التماس دعا برا همه
برخی عوامل #پایتخت۶ ، با دوقطبی سازی می خواهند جایگاه اپوزسیون خود را محکم تر کنند که در فردای خداحافظی از تلویزیون جایی داشته باشند
از ما گفتن ،امثال #تنابنده بدون پایتخت محکوم به فراموشی هستند
مگر اینکه بگوییم سرنوشت یک خانواده با چند شخصیت را دنبال نماییم که هر لحظه ممکن است با مسأله جدیدی مواجه شوند.
پسر ۲۰ ساله من غروب روز توادش ، یک ساک برمیداره و با موتور میره سراغ دوست دختراش، و آخر شب با یه ساک پر از ساعت و عروسک و هدایای دیگه برمیگرده...، گوش بُری و روابط پسر و دخترها از معضلات اجتماعی است. پس بهتره بجای فورواردهِ لیستِ غلط های پایتخت، بیاییم یک چالش راه بیندازیم که راهکار و درمان این معضلات چه باید باشد. وگرنه اینکه نقی و هما که در فیلم ، زن و شوهر هستند و نقی به هما گفته بیا دکمه مرا ببند، به کجای اسلام ضرر میرساند.
انشاالله که شما هم ماهواره ندارید ِلذا اگه خونه فامیلهای ماهواره دارتون رفتید، ببینبد چه فیلمها و سریالها و تحلیل های سیاسی ایی نمایش میدهند تا فکر و ذهن پیر و جوانِ ما را شستشو دهند. پس با باید سعی کنیم با تبیین واقعیات جامعه و ارائه راهکار، به آن "آرمان شهر" و مدینه فاضله برسیم، نه اینکه به اشتباه فکر کنیم که، داریم در یک آرمان شهرِ پاک و پاکیزه زندگی میکنیم..!
لطفا برای معضلات مطرح شده در سریال، راهکارهای اسلامی_ایرانی ، آنهم از سوی اسلام شناسان و کنکاش کنندکان ولاییًِ روانشناسِ بی غرض، ارائه کنیم.
میگوید بگو ...
میگویم اگر بچه شما یک سریال ١۵ قسمتی رو ببینه و دائم گزاره های منفی تربیتی از بازیگرهای این سریال دریافت کنه و مثلا قسمت آخر این سریال، شخصیت های منفی به اشتباهاتشون پی ببرن و پشیمان بشن، آیا تأثیرهای منفی ١۴ قسمت قبلی هم با دیدن قسمت آخر آن، از بین میره؟
کمی خودش را عقب تر میکشد و میگوید خب نه، بالاخره تاثیر خودش رو میذاره.
میگویم حالا سوال دوم: الان چرا تو خونه موندیم و تا ضرورت پیدا نکرده بیرون از خونه نمیریم؟
میگوید این چه سوالیه، خب معلومه دیگه چون اگه بریم بیرون، ممکنه کرونا بگیریم.
میگویم ویروس که فقط کرونا نیست، در حوزه تربیت بعضی از ویروس ها بدتر از کرونا هستند
میگوید مثلا؟!
میگویم بدترین ویروس اینه که بعد از سالها تلاش و بالا رفتن سن بخاطر بی توجهی به مهارتهای تربیتی، متوجه بشی در تربیت بچه ها موفق نبودی و اون موقع کاری از دستت بر نیاد...
بچه های ما دائم در حال الگوبرداری از محیط اطراف و رسانه ها هستند. پس ما همینطور که بخاطر کرونا بیرون از منزل نمیریم، بخاطر تربیت بچه هامون هم باید از دیدن برخی سریال های نامناسب برای بچه ها چشم پوشی کنیم تا بچه ها هم با ما همراه بشن. نه اینکه خودمون ببینیم و اونها رو بفرستیم در اتاق!
میشه یک سریال یا فیلم که مناسب فرزندان هم باشه دانلود کنید برخی شبها همه با هم ببینید. یا بعضی بازی های دسته جمعی (که خیلی هم برای بچه ها جذابه)؛ مشکل ما اینه که فکر میکنیم تنها تفریح ما تلویزیونه...
نگرانی من اینه که بواسطه تماشای چنین سریال های هنجار شکن در آینده شاهد نسلی باشیم که الگوی اخلاقی و رفتاری اونا شخصیت هایی همچون بهتاش و... باشند که اون موقع خیلی ها تازه متوجه میشن دلیل بسیاری از ناهنجار ی های تربیتی بچه هاشون، دیدن از این دست سریال ها و رسانه ها بوده که در برخی موارد نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.
ترویج ناهنجاری هایی همچون دروغگویی، پرخاشگری، چشم چرانی، بی احترامی به پدر و مادر، خالکوبی، رقص دسته جمعی، دوستی پنهانی پسر با جنس مخالف و هم زمان با چند دختر و... با توجیه طنز !پایتخت۶
به نظر من اگر این فیلم بتواند فقط این مفهوم را برای مخاطبین جابیندازد، کار بزرگی انجام داده است. و قابل تقدیر است.
متاسفانه سلبریتی های خوبی نداریم
اینکه ما مرتّب میگوییم نشاط
و در صحبتها و گفتهها مکرّر بنده
تکرار میکنم نشاط، بعضیها خیال
میکنند که نشاط یعنی رقّاصی،
که فلان برنامهی موسیقی را یا فلان
برنامه را فلان جا بگذاریم، در تئاتر بگذاریم، در تلویزیون بگذاریم تا مردم
نشاط پیدا کنند!
معنای نشاط این نیست.
خوراک دیداری و شینداری(صدا وسیما) می بایست حلال و طیب و خالی ازشبه باشد والا به سلامت مردم لطمه خواهد زد و مسببان آن مشغول الذامه خواهند شد.
ابتدا اگر دوستان مشاهده کرده باشند در چند تراک از سریال پایتخت که از سریالات طنز و به جهت القا به افکار عمومی ساخته شده «اصولا مجموعه های طنز فقط ورود به موضوعات مختلف و علی الخصوص سیاسی با حاشیه امن با همراه کردن مردم تهیه می شود)» در خصوص آزادی زندان احمد مهرانفر با بازیگری ارسطو ورود داشت،که اولا بدون رعایت آداب تلفظ جایگاه مقام معظم رهبری به کلمه «رهبری» و «عفو رهبری»و «جناب رهبری» و «رهبری آزادش کرد» و «بخشید نمیدونستم جناب رهبری باید باشما هماهنگ میکرد» و غیره تکیه کردند.
دوما تا حالا ما در هیچ مجموعه ای شاهد وارد کردن جایگاه حضرت آقا به سریالات و برنامه هامون نبودیم چرا که چایگاه ولایت مطلقه فقیه در اینگونه مسائل نمیگنجد آن هم بخصوص در سریال طنز
سوما در یکی از دیالوگ ها ارسطو بی پروا جایگاه رهبر با هماهنگ کردن با راننده نماینده مجلس بصورت طنز تنزل داد.
۲_بازیگری بنام مهرانفر در نقش ارسطو در دیالوگی با طعنه به مدافعین حرم و رزمندگان گفت: «ای بابا ول کن یکی از سوریه میاد میره زندان یکی از سوریه میاد میشه نماینده»
شاید دوستان تصور کنند این اشاره به اتفاقات خود ارسطو و نقی داشته اما اگر از این زاویه به سریال نگاه کنیم که سریال طنز با نیت گفتمان طنز در خصوص مسایل سیاسی و جامعه و پیرامونی تدوین می شود، می شود به زندانی شدن رستمی که به روح الله زم درارتباط بود و کاندیداتوری جانباز مدافع حرم در انتخابات مجلس که مختوم به رای نشد، ورود داشته و به گونهای برای مخاطب مدافع حرم و بی ارزش و دنیاپرست نمایش داد،که این واقعا محل انتقاد داره.
۳-هومن حاجی عبداللهی در نقش رحمت پشت موتور با ارسطو جمله ای راگفت که باتوجه به تماشای خیلی از کودکان و حتی خانواده ها از مجموعه پایتخت بازخورد غیراخلاقی و غیرفرهنگی داشت، رحمت به ارسطو گفت: «پولامو جم کردم بتونم حداقل مسکن مهری بگیرم تا بتونم با فهیمه برم زیر ی سقف و انقدر با هم (بلولیم)تا ی بچه ای بدنیا بیاد».
این جملات سخیف برای گوش کودکان حساس هر خانواده سم محسوب می شود، اینکه لولیدن با یک زن سبب بوجود اومدن بچه می شود و یا لولیدن یعنی چی که باید یک مرد با یک زن داشته باشه و و و،
۴_ارتباط بسیار راحت بهرام افشاري در نقش بهتاش با هر دختری در سریالی که مخاطب میلیونی داره نوعی ترویج و اشاعه روابط ناصحیح دختر و پسر را تبلیغ می کند به گونهای که سریال پایتخت ۵ بهبود با دختری بنام مبينا در ارتباط بود و اینجا با دختری بنام میترا و انقدر این روابط عادیه که اولا تلفن و بصورت ثابت در گوشش قرار داده دوما از دید خانواده ها هم باید عادی و بی ذتفاوت باشد، آنقد این رابطه بهبود عادی است که مادرش که فهیمه هستش هم باید به مخاطب بفهمونه که برا خانواده عادیه بگونه ای که علت خراب شدن سقف ماشین باز و بسته کردن اون برای دختراست، یعنی داشتن رابطه مهم نیست اما خراب شدن و آبگرفتن ماشین بعلت خرابشدن سقف مهمه.
این دیالوگها برای نوجوانها و فرزندان خانواده ها که با توجه به جذابیت سریالات طنز بخصوص پایتخت که الگوی آنها می شود بسیار زشت و خطرناکه..
۵-آرایش غلیظ نسرین نصرتی با نقش فهیمه خواهر نقی در سریال هست که برای مخاطب القا میکند فهیمه بعنوان نمونه ای از زنان بی سرپرست و بیوه ،آرایش غلیظ براشون ممانعتی نباید داشته باشد و طرز پوشش و آرایش غلیظ اش ، فرهنگ اصیل ایرانی رو به حاشیه زد.
لذا از تمامی دوستان و بزرگان استدعا دارم با تماس به واحد شکایات مردمی صداسیما عرائض فوق رو به بعنوان نقد مجموعه، اشکالات و ایرادات و شکوائیه انتقال بدهند، سکوت در این خصوص قطعا دادن خاکریز به دشمن و عقب نشستن از اصول است.
با این لودگی،بی احترامی به بزرگترها،کتک کاری بین اعضای خانواده و عشق سریال های ترکیه ای تو پایتخت 6 خدا آخر این سریال رو بخیر کنه
لابد انتظار دارید از انتقاد هایی که به این سریال می شود توجه ای کنند؟!
نظر به اینکه بعضی نکات سریال پایتخت خوب است اما نکات منفی زیادی هم دارد اگر سعی در اسلامی جلوه دادن برنامه دارد پس چرا مثل دیگر برنامه ها آرایش زنان شدید ورقص وبه سخره گرفتن بعضی مسایل دین وجود دارد؟؟؟!!
در ایامی که مردم به علت ویروس کرونا در قرنطینه خانگی هستند و جلسات مذهبی و دینی و حتی نماز و زیارات نیز تعطیل شده است، متأسفانه در رسانه ملی در این ایام ماه شعبان جای برنامههای مذهبی و دینی خالی است و اکثر شبکهها در حال پخش برنامههای طنزگونه و خالی از محتوای مذهبی هستند. در صورتی که لازم بود در این موقعیت که محافل و مجالس قرآنی و مذهبی کشور تعطیل شده است، رسانه ملی به نحوی این کمبود را در برنامههای خود جبران میکرد و فضای خانهها تبدیل به دارالقرآن و مسجد میشد تا با یاری خدا و ذکر دعا و استغفار بهزودی شاهد دفع و رفع ویروس کرونا از کشور باشیم.
ترویج هنجارشکنیهای اخلاقی در رسانه ملی
همزمان با ایام عید نوروز، سریال پایتخت هر شب از شبکه سراسری در حال پخش است که تا این لحظه این سریال برای خنده مردم، اعتقادات دینی و مذهبی مردم را به بازی گرفته و از هر هنجارشکنی استفاده کرده است؛ تا جایی که باعث ترویج پرخاشگری، چشمچرانی، رابطه آزاد دوستی میان دختر و پسر نامحرم، رقص و پایکوبی، خالکوبی و… شده است. همینطور برخی مقامات در این سریال مورد تمسخر قرار گرفتند که مشخص نیست در ادامه چه شخصیتهای دیگری برای طنز و خنده در این لیست خواهند بود و در ادامه شاهد چه هنجارشکنیهای اخلاقی دیگری خواهیم بود، بدون آنکه به آثار سوء آن توجهای شده باشد.
شاید برخی از مردم عزیز دقت در محتوای بیان شده را نداشته باشند و یا اینکه در فضای خانه آنها فرزند و نوجوانی نباشد و نسبت به این موضوع حساس نشدهاند، اما در اکثر خانوادهها و آن هم در این قرنطینه خانگی، کودکان و نوجوانانی حساس و تیزبین حضور دارند و این سریال را تماشا میکنند و قطعاً مسائل اخلاقی مطرح شده در این سریال اثر منفی بر افکار و قلبهای پاک آنان دارد.
لزوم نظارت بیشتر در برنامهسازی
لازم است مسئولان امر بهویژه شورای نظارت بر صدا و سیما نسبت به پخش چنین برنامههایی از رسانه ملی نظارت بیشتری داشته باشند، تا باعث ترویج بیحرمتی در جامعه اسلامی نشود و خانوادهها نیز از تماشای چنین سریالهایی توسط فرزندانشان جلوگیری کنند.
با وجود نکات مثبت و مختصر در این سریال اما نکات منفی و غیر اخلاقی آن بیشتر نمایان است که مشاهده آن برای کودکان و نوجوان بار منفی دارد.
دین اسلام مخالف شادی و خنده نیست
بر اساس آموزههای دینی، شادی و نشاط در اسلام دارای حد و مرزی مشخص است و محتوا و قالب شادی و نشاط نباید با روح توحیدی و دینی ما در تضاد و ستیز باشد، و باعث لکهدار شدن شخصیتها و حریمهای اخلاقی و انسانی افراد شود.
دین اسلام، دینی خشن و مخالف شادی و خنده نیست تا جایی که مزاح و خوشرویی یک اصل اخلاقی در زندگی پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) بوده است. پیامبر اعظم(ص) همیشه به پیروانشان سفارش میکردند که با روی باز با مؤمنان برخورد کنند و آنان را شاد کنند و حضرت میفرمود: «مَنْ سَرَّ مُؤمِنا فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَن سَرَّنِی فَقَدْ سَرَّ اللّه؛ هر که مؤمنی را شاد کند مرا شاد ساخته و هر که مرا شاد کند، خدا را شاد کرده است.»(الکافی/ ج۲)
با این حال آن حضرت پیروانش را از افراط در شوخی و خنده نهی کرده است چنان که میفرماید: «کَثرَهُ المِزاحِ تَذهَبُ بِماءِ الوَجهِ؛ شوخى بسیار آبرو را ببرد و خنده بسیار ایمان را به دور پرتاب کند.»(الکافی/ ج۲).
به قلم: امیرمحسن سلطاناحمدی
امیدوارم عوامل پایتخت بتوانند با ارسال پیامهای مثبت تعلیمی و تربیتی در جهت اصلاح جامعه قدم بردارد.
دقت کنید که بیننده نمیدانست،اما نویسنده خودش خبر داد. اصرار براینکه نصف سریال را بایان بن مایه عشق مثلثی پرکنند برای چه بود؟؟
پایتخت 5 با پایتخت 6 اصلا قابل قیاس نیست
چرا باید اینگونه باشد؛واقعا چرا؟!!
واقعا برای تخریب بنیان خانواده اسلامی در کشور دوست و دشمن دست به دست هم دادهاند
به نظرم این فیلم در کنار خوبی هاش نکات منفی بسیاری داره و ای کاش اصلا پخش نشده بود
اما فکر کنم از زمانی که خشیار الوند مرحوم شد این اتفاقات افتاد.....
اینکه سریال طنز مثل پایتخت برا جامعه لازم است اما باید تا حد امکان باید شعائر دینی مردم را در آنها رعایت کرد. ههنر متعهد باید ضمن بیان مشکلات اجتماعی ،نیاید بد آموزی داشته باشهد هنرهای انتقادی معمولا در ایران تحت تاثیر جوهای سیاسی و اجتماعی دچار سرگردانی و استفاده از سکانس های خاص از فرهنگ و رسوم ایرانی اسلامی دور میکنند. اگر دقت نشود کم کم پایتخت دارد دچار این بیماری در هنر ایران میشود. پس انتقاد از انرافهای اجتماعی و دینی نباید با بد آموزی همراه شود.
اگر عرصه خالی باشد، مجبور میشویم که آنتن صدا و سیما را با این اراجیف پر کنیم.
به قول حامد زمانی، من یه شمشیر دارم، ترس برم داشته بفهمن، این جماعت ته مردونگیشون تف به زمینه، اگه چیزی بتونه بلندشون کنه همینه!
اول : بدون رعایت آداب تلفظ جایگاه مقام معظم رهبری،به کلمه"رهبری"و"عفو رهبری" و "جناب رهبری" و "رهبری آزادش کرد"، و "ببخشید نمیدونستم جناب رهبری بایدبا شما هماهنگ میکرد" وغیره تکیه کردند؛
دوم: تا حالا ما در هیچ مجموعه ای شاهد وارد کردن جایگاه حضرت آقا به سریالها و برنامه هامون نبودیم؛ چرا که جایگاه ولایت مطلقه فقیه در اینگونه مسائل نمیگنجه، اون هم بخصوص در سریال طنز،
سوم: در یکی از دیالوگ ها،ارسطو بی پروا جایگاه رهبر عزیزمونو، ا هماهنگ کردن با راننده نماینده مجلس بصورت طنز تنزل داد... بازیگری بنام مهرانفر در نقش ارسطو در دیالوگی با طعنه به مدافعین حرم و رزمندگان گفت: "ای بابا ول کن یکی از سوریه میاد، میره زندان.. یکی از سوریه میاد،میشه نماینده.. شاید دوستان تصور کنند؛این اشاره به اتفاقات خود ارسطو و نقی داشته، اما اگر ازین زاویه به سریال نگاه کنیم؛ سریال طنز با نیت گفتمان طنز در خصوص مسایل سیاسی و جامعه و پیرامونی تدوین میشه، میشه به زندانی شدن "رستمی" که با "روح الله زم" درارتباط بود؛و کاندیداتوری جانباز مدافع حرم در انتخابات مجلس،که مختوم به رای نشد؛ورود داشته، و بگونهای برای مخاطب، مدافع حرم رو بی ارزش و دنیاپرست نمایش داد؛ که این واقعا محل انتقاد داره. هومن حاجی عبداللهی در نقش رحمت پشت موتور با ارسطو جمله ای رو گفت: با توجه به تماشای خیلی از کودکان و حتی خانواده ها از مجموعه پایتخت،
باز خور غیر اخلاقی و غیر فرهنگی داشت.
سری 6 کاملا برعکس هست متاسفانه و خانواده ها کمتر فبولش دارن
اینکه الان هما بیشتر بجای اهمیت ب خانواوه ب تلویزیون بها میده و یا مثلا ب دروغ با همسرش رفتار می کنه
بچه ها بجای کانون گرم خانواده ب گوشی هاشون پناه بردن و بدون اطلاع پدر و مادر ب نصب ماهواره پرداختند
و یا نقی ب ارزش های دینی خیلی اهانت میکنه
و....
یعنی شما اعتقاد ندارید که از همون اول دنبال چنین اتفاقاتی بودند؟ و داشتند جلب اعتماد و جلب بودجه میکردند تا بتوانند در فرصتی مناسب به اهداف شوم خودشون جامه عمل بپوشانند
برنامه ریز
متاسفانه اخلاق و فرهنگ به اسم شادی و طنز در حال سقوط است.
البته با توجه به موضع گیری های آقای تابنده در طی یک سال اخیر زیاد هم نباید توقع داشت از این بهتر برنامه بسازد
برخی فیلم های خارجی طنز خیلی بهتر است تا اینکه فرهنگ و اخلاق و دین را ذبح کنیم
با تشکر
1. بنظرمیرسد برخی مسایلی مطرح شده که به لحاط فقهی وشرعی حکم واضحی دارد ولی جنبه طعن وتمسخر یافته
مثلا بلندخواندن نمازصبح وشب برمردان واجب است تما دراینجا ارسطوضمن تمسخر میگوید خدااز رگ گردن بما نزدیکترست یواش هم بخوانیم خدا میفهمد!
2. رقص همراه باموزیک تند در چندجای سریال تکرار شد درحالیکه حرام ست
طعن وتمسخراثرمهردرپیشانی درحالیکه خداوند درقرآن در وصف سیمای مومنان میفرماید فی وجوههم من اثرالسجود
3. براحتی دراین سریال دروغ گفته میشود وکسی واکنشی نشان نمیدهد
4. برخی صحنه ها همراه با آرایش ورژلب غلیظ خانمها بتصویرکشیده شده
5. جاسازی موادمخدر بنوعی حالت آموزش دهی وارد
6. رفتار فرزندان با والدین خارج ازادب است
7. ازتباط بهتاش با دخترنامحرم ودرجضور اطرافیان تماس تلفنی و...بنوعی رواج اباحه گری ست
احترام به بزرگتر صمیمیت و صفا و یکرنگی بین خانواده و با هم بودن در سختی و خوشی
اما متاسفانه نمی دانم چی شده که همه این صفات خوب برعکس شده : دروغگویی بین زن و شوهر حتی هما و نقی
روابط ناسالم و دوست پسری و دختری
عدم احترام به پدرو مادرخصوصا بهتاش و مادرش که او را فهیم صدا می زنه و پدرش رو می زنه!
نبودن داستان استوار و دنبال شونده
عشق مثلثی که بین فهیمه و رحمت و بهبود است
تمسخر حج و اداب مذهبی
رواج مواد مخدر در بین خانواده و هنجار شکنی
دیالوگ های مسخره و لوده
تنها بخشی از این سریال بی کیفیت است که معلوم است با عجله و بدون بررسی ساخته شده است
انشالله در قسمت های بعد جبران بشه
ولی انصافا ای کاش از کنار جنبه های غیر اخلاقی سریال مثل دروغ ، پنهانکاری، بی احترامی به پدر مادر ، بی منطقی در روابط اجتماعی و ...اینقدر بی تفاوت و ساده رد نمی شدید
خداییش اثر منفی روی جامعه داره
این موارد به همراه نکات بسیاری ، این مجموعه را از پربیننده ترین سریال های تلویزیون کرده است
اما در پشت تمام این خنده ها توجه به درون مایه ی فیلم امری ضروری است لایه های پنهانی که خواسته یا ناخواسته القاءاتی را به جامعه خواهد کرد که در اذهان عموم مردم خصوصا جوانان خواهد ماند
بیایید بدون هیچ جبهه گیری نگاهی به شخصیت های مرد این سریال از کوچک تا بزرگ بیاندازیم از بهروز که کوچکترین عضو این سریال است شروع می کنیم پسری بی ادب، پرخاشگر و بی احترام به بزرگتر است بهتاش برادر او همین خصوصیات را به همراه خصوصیات بدتر دیگری مانند تیغ زدن مردم و روابط نادرست دارد ، ارسطو دیگر شخصیت این سریال است که زندان رفته است و به راحتی قاچاق مواد مخدر می کند و دردسرهای زیادی را برای خانواده ی پسر خاله اش به وجود می آورد مردی که حتی یک جای خواب ندارد و باید در منزل اقوامش بخوابد به سراغ شخصیت رحمت می رویم شخصی ضعیف، ناتوان که از کوچک و بزرگ کتک می خورد کسی که در این سن هنوز نتوانسته برای خودش یک زندگی دست و پا کند و همیشه تو سری خور بوده است دو برادر او نیز پسرانی مجرد و معتاد به مواد مخدر بودند که نه تنها کاری برای برادرشان انجام نمی دهند بلکه به راحتی او را کتک می زنند شخصیت دیگر این سریال، تقی است که او هم معتاد به مواد مخدر است شخصی ضعیف که به شدت از همسرش می ترسد و هرچه درآمد دارد را دود می کند و در آخر نقی معمولی شخصیت اول داستان شخصی پر از عقده ی دیده شدن، احمق و زودباور،در برهه های حساس حتی نمی تواند حرف بزند چه رسد به اینکه بخواهد تصمیم درستی بگیرد شخصیتی بزدل که فقط ادعا می کند. این موارد تنها گوشه ای از تصویر مردان سریال پایتخت بود که در این نوشته به آن اشاره کردیم حال اگر بخواهیم منصفانه به شخصیت مردهای این سریال نگاه کنیم آیا یک مرد معتدل و صاحب درک و شعور وعقل در این سریال دیده می شود؟ یا هرچه شخصیت مرد از کوچک تا بزرگ دراین سریال بوده است انسان هایی دروغگو ، راحت طلب و بدون تلاش ، بی عرضه ، بی ادب و ضعیف بوده است؟
ممکن است شما در پاسخ بگویید این سریال طنز است و نیازی به این نیست که شخصیت مردها خوب و درست به تصویر کشیده شود در جواب باید بگویم این سخن در حالتی درست است که سایر شخصیت های زن سریال نیز مانند مردان باشند نه اینکه در طرف مقابل شخصیت های زن داستان غالبا افراد قوی ، پر تلاش اهل فهم و شعور و درایت باشند.
شخصیت های زن داستان را که باهم نگاه کنیم از سارا و نیکا گرفته تا فهیمه ، جمیله و هما همه منطقی ، اهل کار و کوشش ، نان آور خانواده ، با صداقت و بی ادعا هستند.
تاکنون به ماجرای ازدواج های این سریال دقت کرده اید؟ سه ازدواج در شرف انجام بود در هر سه مورد یک مرد مجرد عاشق و شیفته ی یک زن شوهر مرده یا مطلقه که دارای حداقل دو فرزند بوده است می شود رحمت یا شیفته ی فهیمه ای می شود که شوهر مرده و دو فرزد دارد و حال می خواهد با کسی مانند فهمیه ازدواج کند و ارسطو نیز باز شیفته ی چنین زنانی شده است شاید خواننده ی این یادداشت بگوید که این نوع ازدواج مشکلی ندارد بلی مشکلی ندارد اما وقتی پازل های این سریال کنار هم قرار می گیرد همین ازدواج ها نیز دارای پیامی مشخص است
و ماجرای آخر که کلام را کوتاه کنم تفاوت برخورد افراد حاضر در فیلم با ازدواج فهیمه با رحمت و ازدواج احتمالی بهبود در آفریقا بود آنجایی که به صراحت به فهیمه می گفتند تو حق داشتی ازدواج کنی اما ازدواج بهبود را مثل یک خیانت بزرگ می دانند که اگر این کار را کرده باشد باید بمیرد.
حال به نظر شما یک نوجوان که در کنار خانواده به تماشای این فیلم می پردازد بعد از آن چه نگاهی به پدر خانواده خواهد داشت؟ ایا او را به عنوان یک مشاور و خیرخواه و تکیه گاه می تواند در نظر بگیرد؟ یا همه ی مردها و پدرها را دروغگو و پر مدعا و ناتوان می پندارد؟
شاید هر کدام از این موارد به تنهایی نتواند اشکال بزرگی به این سریال باشد اما وقتی همه ی این موارد را کنار هم میگذاریم باید اعتراف کنیم این فیلم دارای لایه های فمنیستی است که ما هر سال این آموزه ها را به خانواده های ایرانی می دهیم و حاصل این بذر کشته را سال های بعد در سست شدن جایگاه مرد و بالتبع خانواده خواهیم دید..
سریالی که معلوم نبود چه هدفی را در داستانش دنبال می کند.
جناب تنابنده که پیشتر با پررویی تمام سازمان را تهدید کرده بود هرآنچه در مخیله اش از تهاجم به فرهنگ و خانواده و ارزش های دینی و مذهبی بود در سریال گنجاند و ردپایی از نظارت ناظران صداو سیما مشاهده نشد.
در قسمت های اول سریال وقتی نقد دلسوزان مطرح شد مدیران محترم سازمان همه را حواله دادند به آخر سریال و اینکه برای قضاوت زود است کمی صبر کنید.
دغدغه مندان از بدآموزی ها و تمسخر برخی ارزش ها و نمادهای دینی و مذهبی و دیالوگ ها و رفتارهای ضدفرهنگی و تربیتی گفتند اما پاسخشان این بود که صبر کنید شاهنامه آخرش خوش است بگذارید مردم در این ایام کرونایی خوش باشند!
در این میان روابط عمومی محترم سازمان هم حسب وظیفه و ماموریت ذاتی اش شروع کرد به توجیه گاف ها و پاسخ به منتقدان با این بیان که پرمخاطب ترین سریال این شب های تلویزیون پایتخت ۶ است و انگار نه انگار مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران محترم صداو سیما چنین تذکر مهمی را فرمودند:
《تأثیر برنامه را در مخاطب درنظر بگیرید، نه فقط افزایش بیننده را...باید ببینید تأثیر این برنامه در مخاطب چیست. گاهی اوقات افزایش مخاطب به قیمتی است که نمی ارزد. آنها جذب میشوند، اما به چه جذب شدهاند؟ به چیزی که یا منفی است و یا خنثی. باید بر محتوا هم نظارت کیفی باشد. فیلمی که به تهیهکننده دادهاید تا برای شما بسازد و بیاورد، نظارت کنید چقدر از محتوا برخوردار است... در نظارت کیفی بشدت سعی شود پیامهای منفی در کارها نباشد.》
دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند.
عبدالحسین خسروپناه دزفولی حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹
سریال پایتخت 6 متاسفانه دچار افت زیادی در متن فیلمنامه بود
یکی از اشکالات این فیلم این بود که نقی علیرغم غیرتی
بودنش خودش چشم ناپاک داشت
درست برخلاف سری های قبلی سریال مثلا در ا ر ایشگاه
فهیمه غرق تماشای عکس زنان مجله میشه
یا تمام اطلاعاتی که از طاهره داشت
ادرس دقیق خونش، سن بچه ها، جنسیت بچه هاواسم کوچیک بچه هااینا همش نشانه اینکه نقی این زن رو کاملا رصد می کردهدر حالیکه تظاهر به مذهبی بودن هم میکنه!
با توجه به سابقه ضد مذهبی تنابنده این موارد کاملا حساب شده است و برای تخریب مذهبی هاست.
واقعا افتضاح بود، من که روم نمیشه با بچه ها این برنامه رو ببینم
پخش نکنید خیلی فیلم بدی بود