بررسی ابعاد تحولات یمن از منظر آیت الله مکارم شیرازی
به گزارش خبرگزاری رسا، بار دیگر تخریب یکى دیگر از کشور هاى اسلامى؛ یعنى یمن به دست خود مسلمان ها و با بودجه خودشان آغاز شد. دیروز کشور لیبى و سوریه و بخش عظیمى از کشور عراق مورد تخریب قرار گرفت، تخریبى که تا ده ها سال دیگر مرمت نخواهد شد و امروز نوبت یمن است و فردا هم نوبت تخریب کنندگان.[1]
جهان خواران که اسلام نیرومند را بزرگ ترین مانع راه منافع نامشروع خود مى دانند، این برنامه عجیب و حیرت آور و بى سابقه را تنظیم کرده اند که در کنارى بنشینند و مسلمانان را بر ضد یکدیگر تحریک کنند و کشور هاى آنها را به دست خودشان ویران سازند و این نیروى عظیم را در هم بکوبند. عجیب تر این که مى بینند اسرائیل، یعنى سرسخت ترین دشمن اسلام از این برنامه حمایت مى کند و آشکارا قول همکارى مى دهد، باز هم تسلیم خواسته هاى آنها مى شوند![2]
بدعت اشتباه عربستان سعودی
در دنیاى امروز بدعت عجیبى پیدا شده، هر کشورى که اوضاع کشور دیگرى را نپسندید بدون هیچ مجوز بین المللى به خود اجازه مى دهد بر ضدّ او وارد جنگ شود؛ عجب دنیاى ناامنى به وجود آورده اند! و از همه اینها شگفت انگیزتر این است که بیش از 50 سال است که اسرائیل بخش مهم و حساسى از کشور اسلامى را اشغال کرده و هرگز طوفان قاطعى از سوى این آتش افروزان بر ضد رژیم صهیونیستی به راه نیفتاده و به گفته مجاهد نستوه دبیرکل حزب الله لبنان، حتى نسیمى هم از سوى آنها نوزیده و بیا و ببین که امروز چه طوفانى به تحریک آمریکا و اسرائیل به راه انداخته اند؟![3]
نقش مخرب مفتی های سعودی در کشتار مردم یمن
اين نكته حائز اهميّت است كه مركز شيعيان هميشه كشور ايران نبوده است، بلكه در همان قرون نخستين اسلام مراكز متعدّدى داشتند از جمله «يمن »، که روابط خوبى با ساير فِرَق اسلامى دارند، هر چند دشمنان اسلام هميشه سعى داشته و دارند كه ميان مسلمانان شيعه و غير آنها بذر عداوت و دشمنى و سوء ظن و بدبينى بپاشند و آتش نزاع و اختلاف و جنگ را در ميان آنها روشن كنند و هر دو گروه را تضعيف نمايند.[4]
بی جهت نیست که اختلاف در میان مسلمین از هر زمانی بیشتر شده است. آنچه در یمن می گذرد نمونه ای از این جنگ و نزاع و اختلافات است. عامل این اختلافات، وجود وهابیت تکفیری است که هرجا که حضور یافتند خونریزی و جنگ و جدال آغاز شد.[5]
در این بین، برخلاف مراجع شیعه که استقلال دارند، متاسفانه مفتی های سعودی، بسیار وابسته به حکومت هستند.[6] اگرچه حرکت آل سعود در یمن احمقانه، جاهلانه و جنایتکارانه است،[7] لیکن از همه تأسف بارتر فتواى مفتیان حجاز است که [قبل از ماجرای یمن] کنگره اى تشکیل دادند و ریختن خون مسلمان ها را به وسیله یکدیگر به طور مؤکد محکوم کردند و امروز با 180 درجه انحراف، حمله عربستان را بر ضد یمن، حکیمانه معرفى مى کنند و این ویرانگرى را مجاز مى شمرند. در صورتى که اگر با دقت نگاه کنیم صورت مسئله روشن است.[8]
کشورى به نام یمن انقلاب کرده و اکثریت قاطع آن بر خلاف حکومت فاسدش قیام مى کند و رئیس آن حکومت از ترس جانش فرار کرده و به کشور دیگرى پناه برده، آیا راهى عاقلانه تر از این به نظر مى رسد که به آنها کمک کنند تا آرامش خود را بازیابند و اختلاف داخلى اگر دارند با مذاکره حل کنند؟![9]
لیکن قتل عام شيعيان يمن به دست عربستان و فتوای مفتی اعظم آنها در جواز ريختن خون بيگناهان و ادعای اين که اگر کسی در اين راه کشته شود، شهيد است و اقدامات علمای آنها در تشويق مردم عليه شيعيان، واقعیت بحران یمن را نشان می دهد.[10]
در حقیقت امروز مفتی های سعودی در تکفیر مسلمانان یمن مسابقه گذاشته اند و همه در حال تکفیر یمنی ها هستند.[11]
لذا بر مسلمانان اعم از شیعه و سنی و حتی وهابی ها، لازم است تا حساب کار خود را از این تکفیری ها جدا کنند.[12]
ماجراجویی عربستان در یمن جنون قدرت است
عده ای از سران کشور های عربی به نام اسلام، برخاسته و دست به دست هم داده اند و کشوری اسلامی و عربی را ویران می کنند و پشت سر آنها هم آمریکا و اسرائیل حضور دارند که حمایتشان آشکار است.[13]
در تهاجم نظامی عربستان به یمن، بمب افکن های سعودی هزاران بار نقاط مختلف یمن را مورد تهاجم قرار داده اند؛ انسان از این وقایع وحشت می کند؛ جریانی که در یمن می گذرد هیچ نامی جز جنون قدرت نمی توان بر آن نهاد. اگر ذره ای از اسلام، غیرت عربی یا وجدان بشری در آنها وجود داشت این کار را نمی کردند.[14]
وقتی با یک مشت دلار ، سازمان ملل را هم می شود خرید!
بحران یمن را باید صحنه امتحان تمام دنیای امروز قلمداد کرد.[15] البته دنیا می داند که مردم یمن مظلوم واقع شده اند و آل سعود به این ملت بی گناه ظلم می کند اما دلارهای نفتی، حاکمان سیاسی و سازمان های بین المللی را تحت تاثیر خود قرار داده است.[16] لذا چند کشور محدود که از اسلام، بشریت و یا عربیت سهمی دارند اعتراض می کنند لیکن بقیه خاموش هستند.[17]
در واقع امروز، بت درهم و دینار، وسیله ای در دست عربستان سعودی است که به وسیله آن تمام سازمان های بین المللی را همان طور که می خواهد می خرد و قانع می کند؛ سعودی ها همه قوانین خدایی و اخلاقی را زیر پا گذاشته و در یمن و مناطق دیگر آتش افروزی می کنند.[18]
مجامع بین المللی چنان سکوت کرده اند که گویی مرده اند و چنانچه اگرکسی در گوشه از دنیا کلمه ای درباره اسرائیل بگوید چه غوغایی به راه می اندازند! از این مراکز بین المللی باید قطع امید کرد آن ها حافظان زر و زور هستند و دلار های نفتی در بین این ها تقسیم می شود.[19]
از دبیر کل سازمان ملل تا نویسنده جراید و رسانه ها و دولت های مختلف حق سکوت می گیرند و چنین جنایات بی سابقه ای را انجام می دهند.[20]
اما کاش فقط سکوت می کردند ولی متأسفانه کمک می کنند؛[21] لذا شاهدیم مجامع بین المللى نه تنها در هیچ یک از این هجوم هاى ویرانگر موضع درستى نگرفته اند بلکه با اظهارنظر هاى سست خود بر این آتش سوزان، بنزین ریخته اند.[22]
باید اعتراف کرد که از درخت ظاهراً تناور سازمان ملل و شوراى امنیت، جز چند شاخه خشک و بى برگ باقى نمانده که تنها به درد سوزاندن مى خورد. همانگونه که اتحادیه عرب که فلسفه تشکیل آن حمایت از حقوق اعراب است، آتش بیار این معرکه شده و کشور هاى اسلامى را تشویق مى کند که یکدیگر را تخریب کنند.[23]
البته رسوایی های سازمان ملل تنها به این مسأله منحصر نمی شود بلکه در اسناد این سازمان، درباره كمك به كودكان و پايان دادن به گرسنگى، تامين امنيت غذايى و تغذيه بهتر آنان در همه اشكال آن و در همه جا تصريح شده، اما به راستی تصويب كنندگان اين اسناد كدام قدم براى محروميت زدايى از كودكان گرسنه يمن برداشته اند.[24] كودكانى كه گرفتار بيمارى وبا و كمبود دارو و مواد غذایی هستند، و چگونه نتوانستند گامى براى محاصره ی اقتصادى يمن بردارند تا مردم اين مناطق بتوانند از تغذيه سالمى برخوردار باشند؟[25]
به راستی مجامع بین المللی چه كمكى به ويرانى هاى یمن كردند؟ اگر هدف دگرگون ساختن جهان است كه ادعای اینگونه اسناد بین المللی است ، چه قدمى براى دگرگونى کشور های مظلوم برداشتند؟ آيا اين ها دليل بر آن نيست كه هدف اصلى چيز ديگرى است؛ آری اين اسناد برخلاف ظاهر پاره اى از قسمت هاى آن که زیبا و دل انگیز است، دامى است حساب شده براى ملت هاى جهان كه آن ها را در زير سلطه خود درآورند و فرهنگ و مذهب آن ها را دگرگون سازند[26].
سکوت مرگبار رسانه های غرب در مقابل کشتار کودکان یمنی
رعایت اصل صداقت و امانت و رعایت مسایل اخلاقی در رسانه های خبری، یک اصل ضروری است، حال آنکه رسانه های غربی، اخبار مسلمانان به ویژه شیعیان را به خوش آمد قدرت های استکباری منتشر می کنند.[27]
در حالی که اگر جوامع بشری به اخبار درست دسترسی نداشته باشند، موضع درستی هم نخواهند داشت؛ و اگر خبر صحیح ارائه شود موضع گیری جوامع غربی نیز در مورد مسلمانان تغییر خواهد یافت.[28]
اما در عمل شاهدیم رسانه ها در غرب، اسراییل را به شکلی توجیه کرده اند که کسی باورش نمی شود که رژیم صهیونیستی این همه جنایات می کند.[29]
از سوی دیگر در یمن، دولتی بدون هیچ مجوز جهانی، یک ملت را به ویژه هزاران کودک یمنی را به خاک و خون می کشد و منابع حیاتی آن را از بین می برد و دنیا هم خاموش است؛ این شیطنت خبرگزاری هاست، این رسانه ها هستند که این مسئله را توجیه می کنند، که اینگونه محصولات رسانه ای غرب به شدت «غیر انسانی» است.[30]
کلاه گشادی که بر سر عربستان می رود
به راستی کجا اجازه می دهند که مسلمانی خانه مسلمان دیگر را خراب کند؟ باید ببینیم هدف چیست؟ آیا حکومت بر ملت یمن به هر قیمتی ممکن است؟[31]
ماجراجویی عربستان برای تحقق این رؤیا، کافی بود تا آمریکایی ها سه کلاه بزرگ بر سر عربستان سعودی بگذارند.[32]
اول آن ها را تشویق کردند و گفتند: «در صورتی که حمله ای قاطع به یمن داشته باشید آن ها عقب نشینی می کنند» و اسم آن را طوفان قاطع گذاشتند. 5 سال از تهاجم به یمن می گذرد لیکن علیرغم آنکه سعودی ها در این مدت اموال زیادی از آمریکا خریده اند، و حتی هواپیما ها و تانک های پیشرفته آمریکایی را اجاره کرده اند لیکن از این طوفان خبری نیست.[33]
سپس آمریکا، سعودی ها را در اقدام دوم در جهان منفور کردند. وقتی خبر کشتار در مراسم عروسی و مدارس را داده اند، جهان از آن ها به شدت متنفر و منزجر شد؛ آمریکایی ها با این اقدامات، سعودی ها را ضعیف کردند تا از آن ها حرف شنوی داشته و تسلیم آن ها باشند.[34]
اقدام سوم آمریکا این بود که یک مملکت اسلامی را ویران کنند. آمریکایی ها اسلام را دشمن خود می دانند و برای تضعیف کشور های اسلامی هر کاری می کنند. آل سعود نیز با جنگ یمن، به تأمین منافع اقتصادی و سیاسی آمریکا کمک کردند؛ لذا این جنگ 100درصد ضرر است، البته باید دید آل سعود بیدار می شود یا خیر.[35]
ادعای مضحک عربستان در مورد کمک موشکی ایران به یمن
این روز ها بحث مضحکی از سوی عربستان در مورد موشک های ایران مطرح شده است؛ عربستان سعودی یک تیکه آهن پیدا کرده و در سازمان ملل مطرح می کنند که ایران به یمن موشک داده است؛ آیا این مضحک نیست.[36]
ایران موشک به یمن نداده ولی اگر هم به فرض می داد شما شبانه روز بر سر این مردم مظلوم بمب و موشک می زنید.[37]
این ها خودشان از همه دنیا اسلحه می گیرند ولی صاحبان کشور یمن، حق دفاع از خود را ندارند؟ دنیای امروز این است؛ باید آن را بشناسیم؛ زیرا اگر نشناسیم فریب خواهیم خورد.[38]
سخن آخر: (یمن در مقابل متجاوزان پیروز خواهد شد)
در خاتمه باید تأکید کرد جنایات آل سعود در یمن از ناامیدی آنها سرچشمه می گیرد، این حملات، آنها را به نتیجه دلخواه نمی رساند و در طول 5 سال حمله آنها، همچنان مردم یمن با دولت هستند.[39]
آل سعود بداند با این هجمه ها به نتیجه دلخواه نمی رسد، این امور تنها به ویرانی و تخریب و کشتار منجر می شود.[40]
هم چنین دولت سعودی باید به این موضوع فکر کند که حتی اگر یمن را نیز تصرف کند پس از این کشتار و جنایات نمی تواند بر مردم حکومت کند، حکومت بر این مردم پس از تصرف، تصور دیوانه وار است.[41]
زمامداران سعودى بدانند اگر این آتش را خاموش نکنند یا انقلابیون یمن به احتمال قوى غالب خواهند شد و یا سال ها این جنگ ادامه مى یابد و ویرانه اى از هر دو کشور به جاى خواهد ماند، سزاوار است هرچه زودتر در کار خود تجدیدنظر کنند که ضرر را از هرجا جلوگیرى کنند نفع است.[42]
البته پیروزی مؤمنان، سنتی الهی است؛ لذا نتیجه مقاومت مردمی یمن در مقابل حملات متجازوان سعودی، پیروزی خواهد بود،[43]
آری شکی نیست که دست انتقام پروردگار بیرون خواهد آمد و این جانیان را به خاک مذلت خواهند کشاند.[44]
ما برای مبارزان یمنی شبانه روز دعا می کنیم که بر دشمنان پیروز شوند؛ رزمندگان یمنی مطمئن باشند که پایداریشان نتیجه ای جز پیروزی نخواهد داشت و دشمن تکفیری که در این مدت اخیر متحمل شکست های پیاپی در سوریه و عراق شده، ان شاء الله در یمن نیز نتیجه ای مشابه رقم خواهد خورد.[45]
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی makarem.ir
[1] متن بیانیۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، 10/1/1394.
[2] همان.
[3] همان.
[4] اعتقاد ما، ص118.
[5] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 25/10/1392.
[6] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، 2/2/1394.
[7] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم، مدرسه امام کاظم(ع)، 7/3/1394.
[8] متن بیانیۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، 10/1/1394.
[9] همان.
[10] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 26/8/1388.
[11] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، 2/2/1394.
[12] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 25/10/1392.
[13] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 31/1/1394.
[14] همان.
[15] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 20/8/1395.
[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 31/1/1394.
[17] همان.
[18] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 20/8/1395.
[19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 31/1/1394.
[20] همان.
[21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 20/8/1395.
[22] متن بیانیۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، 10/1/1394.
[23] همان.
[24] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.
[25] همان.
[26] همان.
[27] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، 2/2/1394.
[28] همان.
[29] همان.
[30] همان.
[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 8/7/1394.
[32] همان.
[33] همان.
[34] همان.
[35] همان.
[36] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 29/9/1396.
[37] همان.
[38] همان.
[39] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 26/7/1395.
[40] متن بیانیۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، 10/1/1394.
[41] همان.
[42] همان.
[43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار سید شمس الدین شرف الدین، رئیس انجمن عالمان یمن، 20/7/1394.
[44] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 31/1/1394.
[45] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار سید شمس الدین شرف الدین، رئیس انجمن عالمان یمن، 20/7/1394.
/1330/ج
هر کس در این جهان کور است، در آخرت هم کور و گمراه تر است.
زمانی که مرحوم آیت الله حکیم به زیارت بیت الله الحرام مشرف شده بود، بن باز که سابقاً مفتی وهابیت بود و بینایی خود را از دست داده بود، به دیدن ایشان می شتابد.
او پس از تعارفات معمولی به آیه الله حکیم می گوید: شما عالمان شیعه چرا آیات قرآن را تأویل می کنید؟ وی در جواب می گوید: مگر چه اشکالی دارد. بن باز می گوید: بسیار اشکال دارد آیه الله حکیم می گوید: ممکن است در بعضی آیات، لازم شود که تأویل کنیم. بن باز می گوید: به هیچ وجه لازم نمی شود. آیه الله حکیم می گوید: شاید لازم شود و او اصرار می ورزد که اصلاً لازم نمی شود.
آیه الله حکیم می گوید: ممکن است لازم شود. مثلاً در این آیه شریفه می فرماید: من کان فی هذه اعمی فهو فی الاخره اعمی و اضل سبیل، (اسراء/ 72 )هر کس در این جهان کور است، در آخرت هم کور و گمراه تر است.
اگر این آیه را تأویل نکنیم و به معنای کوری ظاهر بگیریم، معنای آن این است که شما که در این جهان به کوری چشم مبتلا شده ای، در آخرت هم گرفتار کوری چشم باشی. ولی اگر تأویل کنیم، معنای آن این است که هر کس در این جهان گرفتار کوری دل باشد، در آخرت هم دچار کوردلی و گمراهی است؛ بلکه گمراه تر است.
بن باز از شنیدن این جواب دندان شکن ناراحت می شود و برمی خیزد و در حین رفتن می گوید: با شما علمای شیعه نمی شود بحث کرد.از خداوند بزرگ مسألت و از پیشگاه اولیای تشیع استمداد می کنیم که شیعیان را در ادامه راهشان پایدارتر از همیشه بدارند.