«واقعیت مجازی» و «بازیهای رایانهای» در قالب محصولات رضوی ارائه خواهد شد
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با میلاد مبارک امام هشتم(ع) و در حاشیه برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، نشست مدیران عامل خبرگزاری ها، مدیران مسؤول روزنامه ها و مدیران عامل شبکه های اجتماعی، پیرامون «ترویج فرهنگ رضوی»، توسط بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، صبح شنبه ۲۲ تیرماه در محل ساختمان «آخرین خبر» برگزار شد.
در این مراسم، دکتر علوی، توضیحاتی در خصوص فعالیت های مجموعه خبری «آخرین خبر» ارائه داد و در ادامه دکتر بهمنی، رییس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد به بیان توضیحاتی در مفهوم «رسانه های تزار تمدنی» پرداخت و گفت: رسانههای تراز تمدنی را با سه مؤلفه هویت، اسلامیت و عقلانیت می شناسند و افق حرکت رسانهای که بر این سه مؤلفه نظارت داشته باشد، افق تمدنی است.
وی ادامه داد: در میان این سه مؤلفه، منظر «اسلامیت» شاید به منزله رشد و تعالی معارف اهل بیت در جامعه باشد. اگر چه نگاه رسانه ها به معارف اهل بیت دور از واقعیت نیست اما نیاز به تعریف مجدد دارد.
بهمنی افزود: رسانه ها را باید از بعد مناسک گرایی و فردی به سمت بعد فرا فردی و اجتماعی سوق داد زیرا وقتی معارف رضوی و اهل بیت(ع) را درابعاد اجتماعی و نقش آفرینی آن ها در سطح ارتباطات جامعه بررسی می کنیم، به لایه های عمیق سیره اهل بیت(ع) دست می یابیم.
پیمان جبلی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما سخنران دیگر این نشست بود که با اعلام آمادگی برای هر نوع همکاری با بنیاد بین المللی امام رضا و پوشش برنامه های جشنواره، پیشنهاد داد عنوان حامیان رسانه ای امام رضا به «خادمان رسانه ای» تغییر کند زیرا خدمت به امام رضا یک افتخار برای هر فردی است.
وی نسبت به ارتباط ناقص بین بخشهای رسانه ای ملی و بین المللی انتقاد کرد و گفت: باید برای ارتباط بهتربن رسانه های داخلی و خارجی اقدام جدی صورت بگیرد.
جبلی ادامه داد: شبکه های اجتماعی به مراتب تأثیرگذارتر هستند و امروز اگر می خواهیم با نسل جوان و زیر 40 سال ارتباط برقرار کنیم باید محتوای مناسب این رسانه ها را تولید کنیم چون این نسل ارتباط گسترده ای با شبکههای اجتماعی دارد.
سید جلال فیاضی، مشاور مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا و مدیر مسؤول خبرگزاری رضوی نیز از اتفاق تازهای در جشنواره امام رضا خبر داد و گفت: به زودی با همکاری رسانه های دیجیتال و بنیاد بازی های رایانه ای، نشست ایده پردازی خلاقانه در حوزه واقعیت مجازی و بازی های رایانه ای را برگزار خواهیم کرد تا زمینه های ورود ابزارهای مدیا را در حوزه محصولات رضوی فراهم کنیم.
وی افزود: جشنواره امام رضا بستر ملی و بین المللی دارد که باید در تمام زمینه ها از این بستر و ظرفیت بهره برد.
علی متقیان، مدیر عامل خبرگزاری ایسنا در این نشست با تأکید بر این که هر حرکت و فعالیت فرهنگی و هنری در هر شهری که برگزار شود، مزین و متبرک به نام حضرت رضا(ع) است، گفت: نمی توان عنوان حامیان رسانه ای را تنها به تعداد معدودی از رسانه ها اختصاص داد بلکه هر انسانی در سطح ملی و بین المللی که دل به امام رضا سپرده باشد، حامی رسانه ای جشنواره است.
جواد قلی زاده، مدیر عامل خبرگزاری تسنیم در ادامه این نشست با اشاره به بخش هایی از کتاب «انسان 250 ساله» نوشته رهبر معظم انقلاب، خاطر نشان کرد: ما نتوانسته ایم آن طورکه شایسته است از تمام ابعاد زندگی رهبران دینی و مذهبی خود بهره ببریم. رسانه ها باید تلاش کنند تا زندگی و سیره اهل بیت در تمام بخش های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در زندگی مردم جامعه ساری و جاری شود.
وی ادامه داد: جشنواره امام رضا(ع) هفدهمین دوره خود را برگزار می کند و باید بررسی کنیم که آیا در طول این مدت توانسته ایم به اهدافی که در نظر داشتیم، دست پیدا کنیم.
قلی زاده همچنین پیشنهاد داد تا بین رسانه های کشور، بستری فراهم شود که طی آن رسانه ها بتوانند با هم افزایی بیشتر و ایجاد توان مضاعف، به تحقق سیره و روش زندگی اهل بیت در تمام لایه های اجتماعی دست یابند.
پیام تیرانداز مدیر عامل خبرگزاری فارس نیز با توصیف جایگاه و اهمیت تکنولوژی در فضای رسانه ای امروز گفت: تکنولوژی همواره تلاش کرده تا حواس انسان را برای فهمیدن موارد بیشترتوسعه دهد. در حوزه رسانه نیز، تکنولوژی را میتوان به کار گرفت برای اینکه انسان به قدرت تصمیم گیری درست برسد.
وی ادامه داد: در این میان نباید غرق در پلتفرمها و حواشی تکنولوژی شویم چرا که تکنولوژی فرهنگ ناخواستهای را با خود می آورد که منجر به دوری از اهداف اولیه و اصلی رسانه میشود.
در ادامه این نشست، کاویانی؛ مدیر شبکه رادیویی معارف با اشاره به این که این شبکه علاقمند به پوشش کامل برنامههای جشنواره بوده و آمادگی ساخت مستندی از این جشنواره را نیز دارد، خاطر نشان کرد: پیشنهاد میکنم مدیر رسانهای این جشنواره از مدیر روابط عمومی تفکیک شود تا روابط بین رسانهها بهتر و موثرتر برقرار شود.
وی ادامه داد: گفتمان سازی به صورت مقطعی صورت نمی گیرد بلکه باید تولید محتوا به صورت دائمی باشد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید.
مریم محمد پور، مدیر عامل سایت خبر فوری نیز با انتقاد از عدم حضور تمام رسانه ها در این نشست، گفت: تولیدات و محتوای تولیدی رسانه ای باید مناسب ذایقه نسل جوان باشد. رسانه باید هم پای نسل جدید و تقاضاهای آن ها حرکت کند تا مخاطب را جذب کند.
وی افزود: برای انتقال پیام جشنواره امام رضا که همان سیره رضوی است، باید راهکارهای جدید اندیشید و خوراک مناسب رسانههای جدید را تولید کرد.
محمد صادق افراسیابی، معاون مرکز رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد نیز گفت: اگر مدیران رسانه ای کشور نسبت به جلسات هم اندیشی از این دست اهتمام داشته باشند و گفتگوی هدفمندی را دنبال کنند، در حوزه جنگ نرم چندین سال پیشرفت خواهیم کرد و گام های موثری برداشته خواهد شد.
در پایان این نشست، مشهدی؛ مدیر مجمع ناشران اسلامی نیز با بیان این که یکی از راههایی که می توان محتوای جشنواره را به دست مردم رساند، استفاده از رسانههای دیجیتال و شبکههای اجتماعی است، گفت: باید از ظرفیت های رسانه ای و ظرفیت بزرگ مضجع شریف حضرت رضا(ع) در انتقال تعالیم رضوی و سبک و سیره ایشان به مردم نهایت استفاده را برد.
وی افزود: یکی از مدلهایی که می توان کار مفید و فاخر تولید کرد مدل مشارکتی است. به این شکل که هر سازمان و یا نهادی می تواند بخشی از تولید یک اثر فاخر را به عهده بگیرد./861/د101/ب1