توضیحات آیت الله مکارم شیرازی درباره برخی مسابقات
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، توضیحاتی درباره برخی مسابقات و جوایزی که در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد، ارائه کرد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بدون این که اسم دستگاهی را ببرم، اگر یک دستگاهی پیدا شود، سؤالاتی مطرح کند و بگوید هرکس جواب بدهد ما جایزه می دهیم، آیا درست است یا نیست؟
این مرجع تقلید با تاکید بر این که سؤالات نیز باید معقول باشد چراکه گاهی اوقات حتی سؤالات مذهبی نامعقولی مطرح می کنند، ادامه داد: فرض بگیریم سؤالات خوب، اگر پول جوایز را از خودشان بدهند اشکالی ندارد، در واقع می خواهند برای کار خیر و مسائل علمی و آموزشی خرج کنند، در اینجا مانعی ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: اما اگر پول را از شرکت کنندگان بگیرند کما این که عده زیادی به روش های مختلف این کار را می کنند و غالبا بخش اعظم پول به جیب برگزار کننده مسابقات می رود و درصد اندکی به شرکت کنندگان می دهند در اینجا هر دو حرام می شود.
وی با تاکید بر این که این مساله نوعی بخت آزمایی و قمار است، تصریح کرد: سایر حضرات آقایان هم همین نظر را گفته اند و ما البته با صراحت بیشتری بیان کرده ایم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: در کشور اسلامی نباید این وضع باشد، باید شفاف باشد، مال حرام برکت ندارد، در راه بد مصرف می شود و خیری در آن نیست.
وی گفت: گاهی اوقات گفته می شود بعضی از موسسات در مضیقه مالی هستند، سخن این است که باید تلاش کنیم از راه های مشروع کمبودها را جبران کنیم، نه از راه های غیر مشروع؛ این که پول را از اینها( شرکت کنندگان) جمع کنند و بخش هنگفتی را برای خودشان بردارند و بخشی را به شرکت کنندگان بدهند، این درست نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: خدا کند انسان به گونه ای باشد که مرز حلال و حرام را بهم نزند، خط قرمزها را نشکند، ما شیعیان علی(ع) هستیم که فرمود اگر تمام دنیا را به من بدهند یک کار خلاف کوچک نمی کنم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر از خودشان پول بدهند به خاطر مسائل علمی و آموزشی خوب است، البته اگر دیدید سلام ما را هم برسانید. امیدواریم خدای متعال همه ما را از وسوسه های شیطان بدور دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: البته قرعه کشی هایی برگزار می شود که پای خرید جنس در میان است؛ چنین مساله ای اشکال ندارد، چراکه فرد برای خرید یک کالا و محصول پول پرداخت کرده است. /924/ج