استاد دانشگاه تهران:
امنیت در منطق قرآن به معنای مدیریت ترس در عرصههای فردی و اجتماعی است
قیصری گفت: مبنای بسیاری از فروپاشی انقلابها خطای شناختی مدیران امنیتی از بحرانها بوده و این دچار نشدن به خطای شناختی لازمه مدیریت امنیتی صحیح است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشستی با عنوان امنیت پایدار در نظام امت و امامت صبح امروز در اندیشکده برهان برگزار شد.
دکتر نور الله قیصری از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان سخنران ویژه مراسم به تبیین امنیت پایدار در نظام امت و امامت پرداخت و گفت: ادبیات امنیتی ما امروز دچار مشکل است، زیرا عموما گرته برداری از مکاتب دیگر بوده و تفاوتهای بنیادین با جهان فکری ما دارد.
وی در ادامه به تشریح الگوهای معرفی شده دیگران از امنیت اشاره کرد و بیان داشت: دیگران، خصوصا غربیها امنیت را نبود تهدید معرفی می کنند در صورتی که هیچ گاه این نبود تهدید درست معنا نمیشود.
قیصری با این فرض که اگر قرآن را به عنوان مبنای انسان شناسی خویش قرار دهیم به معنای امنیت اشاره و افرود: در میان انسان شناسیهای دنیا، قرآن ۹ گونه ترس را بررسی میکند و امنیت در منطق قرآن به معنای مدیریت ترس در عرصههای فردی و اجتماعی است، پس منظور ما از امنیت تدابیر خود آگاه و نا خود آگاهی میباشد که به کار برده تا عواملی که زیان بار و ترس آور است را مدیریت کنیم.
این استاد دانشگاه در ادامه به پیدایش شبکههای اجتماعی در چند سال اخیر و دامنه تاثیر گذاری آنان و به سختی پایداری امنیت در این فضا اشاره کرده و افزود: پایداری و ثبات در امنیت از سختترین کارها است، به دلیل متغیرهای زمینهای از قبیل رسانههای اجتماعی و قدرت تاثیر گذاری امروز آنها که میتوانند دنیا را به هم بریزند، فضای مجازی مهم است و امروز هر فردی در هر محیطی با وجود شبکههای اجتماعی تاثیر گذار خواهد بود و ثبات امنیت و پایداری آن در این شرایط بسیار سخت است.
قیصری در ادامه به اهمیت نظام شناختی در مواجهه با ترسهای ناشی برای عدم امنیت پرداخت و در این باره اظهار داشت: وقتی صحبت از ترس میکنیم، نقش نظام شناختی در قبال پدیدههای ترس آور را نباید فراموش کرد، از الزامات مدیریتهای امنیتی تشخیص درست و دچار نشدن به خطای فکری است چرا که بسیاری از اتفاقات و فروپاشی انقلابهایی که در کشورهای دیگر دنیا به وجود آمده، مبنای همه آنان خطای شناختی مدیران امنیتی از بحرانها بوده است.
وی در پایان اشارهای به بحث آرمانها و ایجاد بحران امنیت در جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ کرد و خاطر نشان کرد: سختترین کار بشر حفظ آرمانها میباشد و همین موضوع نیز بیشترین تشویشها را ایجاد میکند، تداوم یک جامعه به آرمانها وابسته است و اگر آرمانها ضعیف و نابود شوند به دنبال آن جامعه نیز نابود خواهد شد، در فتنه ۸۸ بحرانهای امنیتی متوجه همین حوزه شد و ارزشها و آرمانها هدف بود به ویژه آرمانهایی مثل ارزش عاشورا و امام حسین (ع) که، چون این جنبه از تهدیدات فتنه گران هدفش ضربه به هسته مرکزی آرمانهای مردم بود آنان در مقابلشان قیام کرده و به مقابله پرداختند، چرا که اساسا سازه هویتی آنان مورد حمله فتنه گران واقع شده بود./۸۱۱/پ203/ب1
دکتر نور الله قیصری از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان سخنران ویژه مراسم به تبیین امنیت پایدار در نظام امت و امامت پرداخت و گفت: ادبیات امنیتی ما امروز دچار مشکل است، زیرا عموما گرته برداری از مکاتب دیگر بوده و تفاوتهای بنیادین با جهان فکری ما دارد.
وی در ادامه به تشریح الگوهای معرفی شده دیگران از امنیت اشاره کرد و بیان داشت: دیگران، خصوصا غربیها امنیت را نبود تهدید معرفی می کنند در صورتی که هیچ گاه این نبود تهدید درست معنا نمیشود.
قیصری با این فرض که اگر قرآن را به عنوان مبنای انسان شناسی خویش قرار دهیم به معنای امنیت اشاره و افرود: در میان انسان شناسیهای دنیا، قرآن ۹ گونه ترس را بررسی میکند و امنیت در منطق قرآن به معنای مدیریت ترس در عرصههای فردی و اجتماعی است، پس منظور ما از امنیت تدابیر خود آگاه و نا خود آگاهی میباشد که به کار برده تا عواملی که زیان بار و ترس آور است را مدیریت کنیم.
این استاد دانشگاه در ادامه به پیدایش شبکههای اجتماعی در چند سال اخیر و دامنه تاثیر گذاری آنان و به سختی پایداری امنیت در این فضا اشاره کرده و افزود: پایداری و ثبات در امنیت از سختترین کارها است، به دلیل متغیرهای زمینهای از قبیل رسانههای اجتماعی و قدرت تاثیر گذاری امروز آنها که میتوانند دنیا را به هم بریزند، فضای مجازی مهم است و امروز هر فردی در هر محیطی با وجود شبکههای اجتماعی تاثیر گذار خواهد بود و ثبات امنیت و پایداری آن در این شرایط بسیار سخت است.
قیصری در ادامه به اهمیت نظام شناختی در مواجهه با ترسهای ناشی برای عدم امنیت پرداخت و در این باره اظهار داشت: وقتی صحبت از ترس میکنیم، نقش نظام شناختی در قبال پدیدههای ترس آور را نباید فراموش کرد، از الزامات مدیریتهای امنیتی تشخیص درست و دچار نشدن به خطای فکری است چرا که بسیاری از اتفاقات و فروپاشی انقلابهایی که در کشورهای دیگر دنیا به وجود آمده، مبنای همه آنان خطای شناختی مدیران امنیتی از بحرانها بوده است.
وی در پایان اشارهای به بحث آرمانها و ایجاد بحران امنیت در جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ کرد و خاطر نشان کرد: سختترین کار بشر حفظ آرمانها میباشد و همین موضوع نیز بیشترین تشویشها را ایجاد میکند، تداوم یک جامعه به آرمانها وابسته است و اگر آرمانها ضعیف و نابود شوند به دنبال آن جامعه نیز نابود خواهد شد، در فتنه ۸۸ بحرانهای امنیتی متوجه همین حوزه شد و ارزشها و آرمانها هدف بود به ویژه آرمانهایی مثل ارزش عاشورا و امام حسین (ع) که، چون این جنبه از تهدیدات فتنه گران هدفش ضربه به هسته مرکزی آرمانهای مردم بود آنان در مقابلشان قیام کرده و به مقابله پرداختند، چرا که اساسا سازه هویتی آنان مورد حمله فتنه گران واقع شده بود./۸۱۱/پ203/ب1
ارسال نظرات