۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۵۸۹۳۰۷
مشاورسازمان اوقاف در اموردانشگاهی مطرح کرد؛

ضرورت حضور دانشگاه علوم و معارف قرآن در عرصه های بین المللی

دکتر روشن با اشاره به ضرورت حضور دانشگاه علوم و معارف قرآن در عرصه های بین المللی تأکید کرد که مجلات معتبر داخلی و خارجی باید آمار بیشتری از مقالات علمی و پژوهشی این دانشگاه در حوزه علوم قرآنی داشته باشد.
دکتر روشن مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در امور آموزش عالی و دانشگاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عصر امروز در سالن نشست های سازمان مرکزی این دانشگاه در قم برگزار شد.

دکتر محمد روشن مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در امور آموزش عالی و دانشگاهی در این مراسم با اشاره به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به عنوان مرکزی برگرفته از آیات نورانی قرآن اظهار داشت: خدمت در این مرکز افتخار بزرگی است که نصیب هرکسی نمی شود.

وی افزود: وابستگی این دانشگاه به سازمان اوقاف و امور خیریه فرصت خوبی است چراکه برخلاف دانشگاه های معمولی می تواند شعب خود را در داخل و خارج افزایش بدهد که این امکان برای دیگر دانشگاه ها به راحتی امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به پراکندگی دانشکده های دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سراسر کشور خاطرنشان کرد: این مسأله از یک طرف فرصت است چون می تواند استعدادهای قرآنی سراسر کشور را جذب کند و از طرف دیگر یک تهدید نیز شمرده می شودچراکه بسیج امکانات برای هدایت دانشکده های متراکم کار دشوار و سختی است.

وی اضافه کرد: امروز دانشگاه های معتبر دنیا به نسل چهارم خود رسیده اند در حالی که برخی از دانشگاه ها در نسل اول یعنی آموزش صرف باقی مانده اند؛ نسل اول تنها به دانشجویان آموزش می دهد، نسل دوم در کنار آموزش، پژوهش را نیز وارد برنامه های خود می کند، نسل سوم کارآفرینی نیز دارد و دانشگاه نسل چهارم که همه باید به سمت آن بریم یک دانشگاه خلاق و نوآور است.

وی با بیان این که استوانه هر دانشگاهی هرم هیأت علمی آن است، گفت: به نظر می رسد هیأت علمی این دانشگاه رشد متناسبی با زمان نداشته است که این مسأله یک خسارت بزرگ محسوب می شود و اگر هرچه سریع تر جبران نشود از دیگر مراکز دانشگاهی عقب خواهیم ماند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در زمینه نشر مقالات و کتب نیز آمار قابل توجهی ندارد چراکه ارائه خلاصه مقالات در کنفرانس ها در حقیقت یک مقاله محسوب نمی شود، طبق آمارها تنها 2.2 درصد مقالات اساتید دانشگاه در مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر شده که این یک آمار خوب به شمار نمی رود، بنابراین حرکت دانشگاه هرچند رو به جلو بوده ولی هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به فقدان هیأت امنا به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی دانشگاه علوم و معارف قرآن خاطرنشان کرد: این هیأت امنا است که برای بودجه برنامه ریزی می کند، قوانین مناسب را پای ریزی می کند و در انتخاب رؤسا و سرپرستان دانشکده ها به رییس دانشگاه مشورت می دهد؛ این همه یک خلأ بزرگ است که امیدواریم در دوره مسؤولیت جدید حجت الاسلام نقیب اصلاح شود.

وی بیان داشت: باید اساتید، دانشجویان و پژوهشگران و آثار قوی این دانشگاه به جامعه علمی کشور بیشتر معرفی شود، چراکه این مسأله نیز خیلی جدی دیده نمی شود در حالی که ما دانشجویان و اساتید سرآمد زیادی داریم که قابل و شایسته هستند و با معرفی به جامعه می توانند مبلغی برای ورود دیگر افراد به این دانشگاه باشند.

وی تأکید کرد: ما در این مرکز از حضور بزرگان حوزه نیز استفاده می کنیم ولی باید بدانیم به هرحال این جا دانشگاه است و باید طبق همان ساز و کار های تعریف شده در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه کار کند و بر اساس همین آیین نامه به تدوین قوانین و فعالیت های آموزشی و پژوهشی در سطح داخلی و بین المللی بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به کمبود بودجه دانشگاه در سیدگی به امور آموزشی و پژوهشی اضافه کرد: امسال تنها 20 درصد افزایش بودجه داشتیم که اصلا کفایت نمی کند ولی به هرحال باید مأموریت های اساتید و کارکنان این دانشگاه باز تعریف شود، شورای علمی آموزشی و پژوهشی استقلال کامل خود را پیدا کنند و حضور در عرصه بین المللی نیز جدی گرفته شود به گونه ای این دانشگاه معرف و مبلغ پیام قرآن در سطح جهان نام بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به دلیل انتخاب حجت الاسلام نقیب به سمت سرپرست دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، یادآور شد: جلسات متعددی با حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رییس سازمان برگزار شد که در نهایت از میان گزینه های مختلف به سه نفر رسیدیم که حجت الاسلام نقیب برای این سمت از همه لایق تر بودند، چراکه هم به فضای دانشگاه آشنا هستند و هم ساز و کارهای اجرایی دانشگاهی را به خوبی می دانند.

وی در پایان ضمن ابلاغ سلام رییس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان ساخت: ایشان نیز فردی حوزوی و دانشگاهی و آشنا به قرآن هستند و نزدیک به 18 سال نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو بوده اند، بنابراین حجت الاسلام والمسلمین خاموشی نیز در اجرای برنامه های دانشگاه همیشه یار و یاور شما خواهد بود./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات