۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۸۸۷۰۶
سردار نجاتی:

جمع آوری و پرداختن به گنجینه های دفاع مقدس نیازمند همکاری همه دستگاه ها است

مدیر کل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان ضمن تبیین فعالیت های این بنیاد، گفت: جمع آوری و پرداختن به گنجینه های دفاع مقدس کار سنگینی است که همه دستگاه‌ها باید در تدوین و ارائه‌ آن به نسل های آینده همکاری کنند.
سردار نجاتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دسا در مشهد، سردار نجاتی، مدیر کل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل این بنیاد که پیش از ظهر امروز در استانداری برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت های این بنیاد ارائه کرد و گفت: حراسان در ابلاغ ارزش های دفاع مقدس نقش بزرگی داشته و از سال 58 این نقش آغاز شده است.

وی افزود: جمع آوری و پرداختن به گنجینه های دفاع مقدس کار سنگینی است و همه دستگاه‌ها که جنگ را آن زمان پشتیبانی کردند، امروز باید در جهت تدوین و ارائه‌ی آثار آن به نسل های آینده اقدام کنند.

سردار نجاتی با بیان این که این نگرانی وجود دارد که گنجینه های دفاع مقدس در گذر زمان از بین رود، گفت: خراسان رضوی ۱۷هزار شهید، 8 شهید ملی، ۴۰ سردار شهید، ۳۷۴ فرمانده گردان شهید دارد که نشان می دهد خراسان چه قدر حضور پررنگی در جنگ تحمیلی داشته است.

مشاور رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سه استان خراسان رضوی شمالی، جنوبی جمع آوری اسناد دفاع مقدس را از جمله  اقدامات این نهاد بیان و ابراز کرد: ۱۵۴ هزار عکس، ۴۵۰ برگ سند مکتوب دفاع مقدس،60 هزار فیلم، ۷۰۰ نوار کاست از عملیات ها، ضبط ۲۱۶ هزار مصاحبه از تارخ شفاهی و خاطرات رزمندگان از جمله آثار جمع آوری شده از دفاع مقدس است.

وی به احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس در مشهد اشاره و ابراز کرد: باغ موزه دفاع مقدس در ۱۳/۵ هکتار  زمین در کوهسنگی احداث شد، دو هزار درخت کاشته شد و 8 شهید در این مکان مدفون است همچنین 35 میلیارد کمک شورای شهر برای این باغ موزه تصویب شد که پیگیر این موضوع هستیم.

نجاتی به کارهای پژوهشی در این نهاد ارزشی اشاره و بیان داشت: تهیه چهار جلد کتاب، نمایی نویسی51 هزار برگ سند دفاع مقدس، انجام طرح های پژوهشی از آغاز جنگ تا کنون و تهیه کتاب در این زمینه، شناسایی و جذب نخبگان استان و به کارگیری آن ها و کسر خدمت سربازی آن ها، تشکیل دبیرخانه علمی دانشنامه دفاع مقدس و استفاده از پیشکسوتان از جمله فعالیت های بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است.

مدیر کل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان فعالیت های هنری را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: کسب شش مقام کشوری در جشنواره حمایت از فیلم های سینمایی و مستند دفاع مقدس، تشکیل انجمن های هنری، برگزاری کارگاه های فیلم و سریال دفاع مقدس، تولید فیلم نامه های صد ثانیه ای، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم و حمایت از تئاتر در حوزه دفاع مقدس از جمله فعالیت ها در این نهاد است.

وی با تأکید به انتقال پیام دفاع مقدس، گفت: دغدغه ما چگونگی انتقال پیام دفاع مقدس است که با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، ارتباط گیری با زائران، تولید سوغات دفاع مقدس، و مبلمان شهری با رویکرد دفاع مقدس از جمله عرصه هایی است که باید کار پژوهشی انجام و پیام دفاع مقدس انتقال یابد.

همچنین میرزایی، سرپرست استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: دفاع مقدس یکی از ستاره های بی بدیل بر سینه جمهوری اسلامی است که یکی از افتخارات برای ما و آیندگان است.

وی افزود: جنگ تحمیلی در برهه ای از زمان اتفاق افتاد که انقلاب اسلامی در ابتدای راه بود و با مشکلات زیادی روبرو بود، دشمنان جمهوری اسلامی ایران نیز قسم خورده بودند که ظرف مدت کوتاهی۲۴ یا ۴۸ ساعت انقلاب را سرنگون کنند اما همه افراد از جمله جوانان کم تجربه با قدرت ایمان و ایثار کار کردند و به ایمان، اخلاص و جانبازی معنا دادند و با عنوان بسیجی حضور یافتند.

میرزایی با تقدیر از سردار نجاتی، گفت: خراسان رضوی از آستان خای خاص کشور است و شهدای بسیاری را نیز تقدیم انقلاب کرده است و سرداران این انقلاب که در زمانی در برابر دشمن با قدرت ایمان ایستادند امروز کار شروع شده و جمع آوری و نشر این خاطرات تلاش کنند.

گفتنی است؛ در این مراسم سردار کارگر طی حکمی سردار یوسف علیزاده را به عنوان مدیر کل جدید این بنیاد در خراسان رضوی منصوب و ضمن تقدیر از سردار نجاتی وی را به عنوان  مشاور رییس این بنیاد در سه استان خراسان رضوی  شمالی، جنوبی منصوب کرد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات