۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۵۸۵۷۳۶
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

نشست علمی علم کلام آسیب ها و بایسته ها برگزار شد

دومین پیش نشست همایش ملی فلسفه کلام با موضوع علم کلام، آسیب ها و بایسته ها به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری انجمن علمی کلام اسلامی حوزه برگزار شد.
نشست علمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین پیش نشست همایش ملی فلسفه کلام با موضوع علم کلام، آسیب ها و بایسته ها به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری انجمن علمی کلام اسلامی حوزه در سالن همایش های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

براساس این گزارش، حجج اسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رییس بنیاد علمی فرهنگی امامت و محمدصفر جبرئیلی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر علمی همایش ملی فلسفه کلام با حضور در این نشست علمی به سه سؤال مطرح شده از سوی حجت الاسلام جوادی مقدم دبیر علمی نشست، پاسخ دادند.

 ارزیابی وضعیت دانش کلام در سال های اخیر نسبت به گذشته، مزایا و ضعف های علم کلام در عصر کنونی همچنین ارزیابی آینده علم کلام و راهکارهای توسعه و تکامل علم کلام سه سؤالی است که از سوی دبیر علمی نشست علم کلام آسیب ها و بایسته ها مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در پاسخ به سؤال ارزیابی وضعیت دانش کلام در سال های اخیر نسبت به گذشته گفت: علم کلام دارای سه کار ویژه تبیین مفاهیم دینی و اسلامی، ایستادگی در برابر اندیشه های رقیب، تأمین پیش نیازهای سایر دانش ها است و هر زمانی که علم کلام در این موارد کوتاهی کرده است این کار ویژه ها نا تمام مانده اند.

وی اضافه کرد: در طول تاریخ وظایف گفته شده را دانش کلام انجام می داد اما در دو قرن اخیر با وجود فلسفه علم کلام دیگر نتوانسته است به این وظایف خود بپردازد و دچار افول شده است؛ البته بنده مخالف فلسفه نیستم اما کارکرد آن با علم کلام متفاوت است و نباید وارد مرزهای علمی یکدیگر شوند.

حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی نیز در پاسخ ارزیابی وضعیت دانش علم کلام در سال های اخیر نسبت به گذشته اظهار کرد: از عوامل افول علم کلام می توان به عامل فرهنگی اشاره کرد زیرا حوزه علمیه به هر میزان که فقه محور شده از علم کلام فاصله گرفته است و این مشکل به دوران صفویه باز می گردد.

وی ادامه داد: در دروان صفویه به دلیل این که شیعه دارای حکومت می شود بیشتر به مسائل اجرایی می پردازد و مسائل اجرایی در علم فقه است بنابراین از کلام فاصله می گیرد؛ عامل اجتماعی نیز از عوامل افول علم کلام به شمار می رود./1324/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات