۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۸۵۰۱۸
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان خبر داد؛

راه اندازی انجمن خیران کتابخانه ساز استان/ تکمیل ۱۱ کتابخانه تا پایان سال

کوهی رستمی با اشاره به اینکه تنها ۳ درصد خوزستانی ها عضو کتابخانه هستند، از راه اندازی انجمن خیران کتابخانه ساز در استان خبر داد.
منصور کوهی رستمی، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهوار، منصور کوهی رستمی، مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان، شامگاه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه رسانه ها در صورت پوشش خبرهای حوزه کتاب، معرفی نویسندگان، نقد و برسی کتاب گام مؤثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه بر می دارند، اظهار داشت: امسال در طول دو هفته، حدود 800 برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در استان برگزار می شود ضمن اینکه نمایشگاه کتاب حال خوش خواندن در اهواز و 13 شهرستان از 19 تا 30آبان ماه برپا خواهد ماند.

مدیر کل نهاد  کتابخانه های عمومی خوزستان با بیان اینکه در 24 و 26 آبان ماه عضویت رایگان در کتابخانه ها انجام می شود، عنوان داشت: افتتاح کتابخانه روستای سلیعه باوی بنام رحمت امیرالمؤمنین در 27 آبان ماه در کنار افتتاح کتابخانه شهدای مدافع حرم اهواز در منطقه منبع آب اهواز در 30 آبان و تجلیل از کتابداران و کتابخوانان فعال در 28 آبان از دیگر برنامه های هفته کتاب خواهد بود.

این مقام مسؤول تبدیل کتابخانه مشارکتی سبزقبای دزفول به کتابخانه عمومی، اجرای برنامه تلویزیونی به مدت 10 شب از صدا و سیمای استان، برگزاری جشنواره حال خوش خواندن و برگزاری 27 برنامه شبانه کتاب در همه شهرستان های استان را دیگر برنامه های هفته کتاب برشمرد.

کوهی رستمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنها 3درصد خوزستانی ها عضو کتابخانه هستند، خاطرنشان کرد: از لحاظ شاخص های کتابخوانی، در شاخص زیربنا در استان به ازای هر صد هزار خوزستانی تنها 2 متر مربع فضای کتابخوانی وجود دارد ضمن اینکه به ازای همین تعداد از لحاظ شاخص کتاب تنها 54 نسخه کتاب وجود دارد.

وی در رابطه با شاخص تعداد کتابخانه های عمومی تصریح کرد: در حال حاضر 49 کتابخانه مشارکتی و 173 کتابخانه فعال موجود است و از این حیث به ازای هر 25 هزار خوزستانی تنها یک کتابخانه وجود دارد.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان بیان داشت: 11 کتابخانه نیمه کاره در استان موجود است که تا پایان سال به بهره برداری می رسند البته از سال 91 تاکنون 32 باب کتابخانه بهسازی و نوسازی شده و امسال هم بودجه بهسازی 15 تا 20 کتابخانه مصوب شد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه در پی تأسیس کتابخانه مرکزی در هر شهرستان هستیم، ادامه داد: اکنون تنها در اهواز و ماهشهر برخوردار از کتابخانه مرکزی هستیم و تلاش ما به ساخت سومین کتابخانه مرکزی با متراژ دو هزار و 200 مترمربع در شهرستان دزفول است.

کوهی رستمی در ادامه به ضرورت ارائه خدمات اینترنت رایگان به کتابخانه های عمومی، راه اندازی کتابخانه دیجیتال، راه اندازی بخش کودک در 132 کتابخانه عمومی استان و ارتقای سطح کتابخانه های استان در حوزه آموزش و پژوهش به رتبه 71 اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مراحل اولیه ثبت انجمن خیران کتابخانه ساز صورت گرفته و تا پایان سال نخستین مجمع راه اندازی می شود از سوی دیگر طلب ما از شهرداری های استان صرف نظر از اهواز حدود 7 میلیارد و 800 میلیون تومان است.

وی یادآور شد که براساس دستور استاندار استان مصوب شد که در صورت عدم پرداخت بدهی به کتابخانه ها از شهرداری ها تا 30 آبان، شهرداری ها از دریافت اعتبار ارزش افزوده محروم شوند./9456/پ204/ب1

ارسال نظرات